KnockOnWood skrev:
Jag rekommenderar tvättmedlet Lina, inga zeoliter och "bäst i test", dessutom rätt billigt.

Alla "tester" ger olika resultat, kanske beroende på vem som beställt och betalat testen.
Det är inget svårt att hitta tester där Via är bäst.
Men så här skriver Testfakta:

[länk]

Om Lina finns att läsa här:
[länk]
och "testresultaten":
tvattlina.se/docs/SE/5080448.pdf
Ett test från 2008? Känns inte så trovärdigt. Måste hänt massa sedan dess.
 
patrik-b skrev:
Ett test från 2008? Känns inte så trovärdigt. Måste hänt massa sedan dess.
Bäst att du provar själv då om du inte litar på vad andra skriver.

Börja med det billigaste och arbeta dig uppåt tills du är nöjd,
eller med det dyraste och jobba dig neråt tills du når smärtgränsen.

Lycka till, och glöm inte rapportera dina fynd här :)
 
Jag litar på vad "andra"säger typ prisjakt om 15 pers ger högsta betyg så litar jag rätt mycket på det. Men om en person säger en sak så är det en anekdot. Och ett sex år gammalt test ger mig noll i trovärdighet. Snarare minus i trovärdighet. Men absolut jag testar vidare. Kul om fler kan posta vad de tycker så alla kan lära sig.
 
patrik-b skrev:
Jag litar på vad "andra"säger typ prisjakt om 15 pers ger högsta betyg så litar jag rätt mycket på det...
Och du tror att de 15 av 1000.000 möjliga konsumenter, som lämnat ett "betyg" på Prisjakt, absolut inte har en agenda, t.ex. är anställda på företaget ifråga?
Du borde nog vara aningens mer källkritisk.

Men varför frågar du här?
Om du tydligen inte ens vågar pröva ett paket tvättmedel för några tior på rekommendation.
Vad väntar du dig egentligen för slags svar?

Bortsett från det, vad menar du skulle ha hänt på tvättmedelsfronten de sista sex åren?
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
AnneFi
Jag upplever aldrig att min tvätt är skitig efter att jag tvättat den.

Det kan ju hända att vissa fläckar stannar kvar om jag missat att göra något åt den när den uppstod.

Använder nästan aldrig vittvättmedel eftersom de flesta av våra vita plagg är färgade vita och vittvättmedel innehåller blekmedel som då bleker bort den vita färgen från tyget.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Hemmakatten
Ocean från Granngården har inga zeoliter.
 
OK, då har vi Ocean och Lina som ej innehåller zeoliter.
Man kan som amatör bara spekulera i varför de tillsätter finmald lera/sand i tvättmedlet.
Det är nästan gratis och väger en del = ökar förtjänsten.

Men jag tycker det är symtomatiskt att det är omöjligt att utifrån respektive tillverkares hemsida få ett grepp om vad varken Ariel eller Via tvättmedel innehåller. Det är bara reklam, reklam och reklam.
Och det samma gäller för övrigt de flesta andra tillverkare.

Om man vill veta om de innehåller zeoliter så får man pallra sig till affären, ta på läsglasögonen och läsa det finstilta.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=491549

Kalla mig rättshaverist om ni vill. Jag jobbar på det faktiskt.
Men det är inte så lätt om det inte är medfött :)

PS
När det gäller maskindiskmedlet kör jag med Weba Special.
Inga fåniga "tabletter" som man måste skala av, utan pulver som man häller ner i diskmedelsfacket.
Men det är kanske lokalt, för det är tillverkat i Eldsberga, 6 km härifrån.
Man skall ju satsa på närodlat :)
 
djac skrev:
Sådana tvättmedel får säljas för professionelt bruk, anledningen är såklart att det ibland måste bli rent helt enkelt.
Nu kan jag inget om denna sortens tvättmedel, men vid annat användande att speciella preparat/medel kan det krävas egna reningsanläggningar för att få bedriva verksamhet. Förekommer även inom livsmedelindustri.
 
Och så kan ni läsa lite här så behöver ni inte bråka om testresultat från 2008 ;)
http://www.radron.se
Sök på tvättmedel så finns det nyare tester, tips och artikel om alternativa tvättmedel som visar sig inte fungera.
 
  • Gilla
Kromo
  • Laddar…
Eftersom närodlat är att föredra så har jag också använt det diskmedlet Weba Special under en längre tid (då ny diskmaskin), men tyvärr så kan jag inte ställa mig i kön av gratulanter av en bra produkt. Jag har efter en längre tids användning återgått till tablett skalande och är mer nöjd nu, när väl plasten är väck.
 
D
Kör också pulver i disken, av flera skäl. Har lärt mig av folk i branchen att dels är en tablet en kraftig överdosering (dåligt för miljö och maskin) och dels är "allt-i-ett"-tabletter egentligen inte bra på något, bättre med avhärdare i maskinen och separat disk och spolglans. Man kan såklart dela tabletterna i tredjedelar och fjärdedelar men vill inte söla med det.
 
D
KnockOnWood skrev:
OK, då har vi Ocean och Lina som ej innehåller zeoliter.
Man kan som amatör bara spekulera i varför de tillsätter finmald lera/sand i tvättmedlet.
Det är nästan gratis och väger en del = ökar förtjänsten.

Zeoliter har man för att sänka Ph-värdet och därmed lösa smuts, samma funktion som fosfat men med fler nackdelar.
 
djac skrev:
KnockOnWood skrev:
...
Zeoliter har man för att sänka Ph-värdet och därmed lösa smuts, samma funktion som fosfat men med fler nackdelar.
Som sagt var, rättshaverist som jag är... :)

Så genom att tillsätta finmald lera så sänker man PH?
Och gör samtidigt hemmet dammigare för användarna. Vad är vinsten?
 
D
KnockOnWood skrev:
djac skrev:
Som sagt var, rättshaverist som jag är... :)

Så genom att tillsätta finmald lera så sänker man PH?
Och gör samtidigt hemmet dammigare för användarna. Vad är vinsten?
Eftersom man förbjöd fosfat får man ta något annat, leran gör samma sak, förmodligen till ett rimligt pris och med visa nackdelar. Vinsten kommer av att sälja tvättmedel..?
 
dammiga kläder , dammig miljö, illa luktande tvätt och tvättmaskiner är några av zeoliternas idag kända nackdelar. Behöver vi känna till fler för att undvika zeoliter?
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.