Gjorde en sökning men hittade inte så mycket om bevattning på forumet. Funderar att i samband med anläggning av gräsmatta förbereda för bevattning, gärna automatisk.

Är det någon som testat ex. Gardenas system? Vad bör man tänka på? Vad hamnar man i för prisläge? Framför allt vill jag vattna gräsmattan (ca 300 kvm runt huset) men också rabatter etc när vi fått ordning på dessa.
 
Jag införskaffade ett Gardenasystem förra året för att täcka ungefär samma storlek som dig, beställde från Tyskland då det var närmare halva priset. Landade på ca 2500kr med frakt.
Jag beställde följande prylar:
1st T200-spridare, 1st T100, 50m rör, två dräneringsventiler, 1st anslutningspunkt, diverse kopplingar, samt ett helt paket med rör, drän.ventil, anslutningspunkt och rektangulärspridaren OS 140.
Hann köra systemet ett par gånger och det funkade klockrent. Får dock se hur det överlevt vintern som dock varit mild, hade tankar om att plocka ur själva spridarna och ha dom i värmen, men valde att inte göra det, får se facit av det beslutet senare i vår när jag provkör.
Systemet är uppbyggt med separata slingor där jag i dagsläget får flytta slangen mellan anslutningspunkterna beroende på vilken yta av gräsmattan jag ska vattna, kapaciteten på mitt vatten skulle inte klara alla tre spridarna på en gång. Har funderingar på att köpa bevattningsdator C2030 med två utgångar så jag kan låta den sköta vattningen enligt programeringen samt att jag inte behöver flytta nån slang utan kan ha båda slingorna inkopplade men att datorn väljer vilken slinga som körs. Den datorn går även att komplettera med markfuktmätare eller/samt med regnsensor.
 
MoggeW skrev:
Hann köra systemet ett par gånger och det funkade klockrent. Får dock se hur det överlevt vintern som dock varit mild, hade tankar om att plocka ur själva spridarna och ha dom i värmen, men valde att inte göra det, får se facit av det beslutet senare i vår när jag provkör.
Om du ska ha systemet att överleva på lite sikt så bör du nog blåsa (tryckluft) systemet tomt från vatten varje höst, för att undvika frostskador.
 
MoggeW: Från vilken firma beställde du?
 
Jag beställde lite gardenaprylar från Rubart.de. Klart bättre priser än hemmavid! Leveranstiden var föredömlig. Gick på någon dag bara.
 
@MoggeW

Tack för att du delade med dig. Det känns som en liten djungel när man börjar läsa in sig. Känns också svårt att få allt perfekt från början. Man lär gå på några misstag som man får lära sig av.

Jag funderar på att sätta anslutningspunkter nedanför utkastaren, en för varje slinga. Eftersom det är stenbelagt där gäller det dock att ha koll på hur många slingor man vill ha eftersom jag får plocka bort massa stenar för att dra slangarna. Kanske blir onödigt dyrt att gödsla med anslutningspunkter men tänkte det kunde vara bra/trevligt att plocka bort slangarna på vintern.

Måste man blåsa tryckluft i systemet för att det inte ska frysa. Räcker det inte med dräneringsventilerna?
 
Freddan101 skrev:
Måste man blåsa tryckluft i systemet för att det inte ska frysa. Räcker det inte med dräneringsventilerna?
Tycker du det är värt kostnaden och mödan att chansa ?:confused:
 
Har ingen vettig utrustning för detta, får inskaffa kompressor isf. misstänker jag. Men det blir en senare fråga när jag skaffat ett system att blåsa rent. :)

Var mest nyfiken varför det inte räcker med dräneringsventilerna. Gardenas website vill göra gällande att systemet blir "frostfritt" med dessa.
 
Är det ett system som ligger löst ovan jord?

eller skall det vara nedgrävt?

om det inte ligger på frostfritt djup och det gör väl inte sprinklers? .. så rekommenderar jag dig att se till att det inte kvarstår vatten i systemet under vintern.
Hur du tömmer har ju ingen betydelse...
 
Jag beställde från Rubart som är nämnt här i tråden.

Roland: Hade även tänkt att blåsa rent det men det blev aldrig av då jag inte har någon egen kompressor, så jag får svaret nu i vår om det var ett felaktigt beslut eller inte. En kalkylerad risk helt enkelt.
 
Redigerat:
MoggeW skrev:
Hade även tänkt att blåsa rent det men det blev aldrig av då jag inte har någon egen kompressor, så jag får svaret nu i vår om det var ett felaktigt beslut eller inte. En kalkylerad risk helt enkelt.
Ja, jag har haft bevattningssystem i ca 20 år och måste till skam säga att det hänt att jag glömt att blåsa några år.

Vissa år har det klarat sig men något år har några sprinklers frost sprängts.
Slutsatsen blir att om vintern är mild kan det klara sig vissa år, men det vet man ju inte i förväg.......:(
 
Gardena har ju dräneringsventiler. Hur funkar dom? Är det tänkt att man i teorin ska slippa blåsa om man har sådana?
 
Jag har gardena system med dränventiler.
Du behöver inte blåsa rent systemet.
Nedgrävt cirka 20 cm
 
Får man till att allting faller mot där man sätter dräneringsventilerna så ska det inte behövas, sen kan man ju även göra som jag tänkte göra men inte gjorde, dvs att skruva ur själva sprinklerenheterna och försvara dessa inomhus.
Men har man tillgång till tryckluft och rätt kopplingar är det ju en smal sak att blåsa rent också.
Ventilerna funkar så att ett t-stycke sätts på rör där en fjäderbelastad kula trycks tillbaka av vattentrycket och tätar mot utloppet, när sedan trycket försvinner går fjädern tillbaka och kulan öppnar upp systemet så vattnet kan strömma tillbaka och ut.
http://www.youtube.com/watch?v=FqbhI1mfdYI , på länken, deras produktfilm för 2013 där man får se lite saker i närbild, 9min och 27 sekunder in börjar infon om dräneringsventilen.

Roland: Jo det var ju en mild vinter och jag har inspekterat alla sprinklers okulärt o det ser iallafall bra ut. Håller tummarna.
 
Hej på er,

sitter också och funderar på ett gardenasystem, men mina funderingar är främst kring dimensioneringen på antalet spridare per ledning.
Körde ni med den "fylla en 10-litershink och mäta tiden"-metoden som Gardena har med i nån folder jag sett eller chansade ni?
Jag har nämligen en borrad brunn med pump i som inte används idag - så jag tänkte imorgon gräva fram slangen från den och dra om den så den kommer lämpligare för gräsmattebevattning. Det blir då PEM40 från pumpen till nån sorts kopplingslåda och därifrån tänkte jag då dra PEM25 till spridarna (sektionerade så jag kan vattna olika delar åt gången). Och jag tänkte nog kallt räkna med att jag har flöde så jag kan driva en par-tre stycken T380 per slinga iallfall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.