cecar33 skrev:
Om vi bortser vad och hur det förklaras, men tror du att en yrkesman som utför arbete för FBs räkning efter vattenskada anlitar en vvs montör som inte vet vad och hur man skall göra. Att tvättstället var lagt på en fot som skall dölja rördragning hur skulle det då vara möjligt att koppla vatten och avlopp bakom den pelaren. Varför skulle en röris överhuvudtaget bete sig på det viset för oavsett, den är enklaste monteringen är konsoler eller ev bult men att försöka limma det på väggen............Det är något som definitivt inte stämmer i denna historien och hur längesedan skulle det då vara gjort eftersom tvättstället i fråga på bilden är gammalt och skitigt på alla ställen under och även silikonet är gammalt så monteringen borde då rimligtvis varit många år gammal.
Sedan kan man nog tycka vad man vill men att någon rensar vattenlåset när det duschas, och tvättstället drösar i golvet och att den som då befinner sig i duschen med detta kaos bara lallar ur duschen och drattar på ändan och skadar sig. Vart tog gentlemannen vägen som rensade vattenlåset hmmm.........? Han var ju under eftersom han höll på att få det i huvudet men att det satt fast i vattenrören samtidigt, och dom höll tydligen för det står inget om utströmmande vatten med skador eller i vart fall upptorkning som följd.
Det var ju ett försäkringsjobb från början, så det är rimligt att TS valde att inte förnya inredningen utan återmonterade den gamla.

Det jag tror hänt är att försäkrings-rörisen har gjort en rejäl tabbe, och valde att montera med enbart foten och limmet. Men det funkade så länge som handfatet inte belastades. Och när gentlemannen och dottern idkade umgänge på, eller lutade mot, handfatet rasade det ner och dottern skadades. Och eftersom det kan vara lite lätt skämmigt, så drog de en vals för mamman. Om vattenlåset gjorts rent någon gång så borde handfaten ha hållits uppe av limmet och rören.

Man kan ju fråga sig varför handfatet gått av. Var det sprucket? Stabilt monterade rör? Monterat med pinnbult på ena sidan? Handfat brukar ju inte gå av. Men om TS har sagt att det inte fanns konsoller/pinnbultar är det nog så.
 
  • Gilla
Pielstick
  • Laddar…
Krilleman
Vad som orsakat att tvättstället åk ner från väggen är oväsentligt. Bättre nivå på den diskussionen tack!

Faktum är ju att tvättstället rasat och verkar vara "limmat" med dubbelhäftande tejp och hängandes på pelaren. Inte enligt några normer alla att lämna det så. Riktigt dåligt!

Men är det bara jag som inte ser en uns till skada på tvättstället för att en "rest" ska kunna sitta kvar på själva blandaren som beskrivs i TS inlägg #36? Ingen sprickbildning alls just där blandaren är monterad enligt bilderna? Just där är tvättställ väldigt starka, och brukar inte vilja ge sig i första taget!
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Att hålet för ena pinnbulten är helt kan ju bero på att själva bulten lossnat från väggen.
 
Bild på väggen skulle man ju vilja se.
 
Det ena fästet kan ju ha gått av när handfatet slog i golvet, varpå dottern skar sig på det som ramlat av eller själva handfatet. Oavsett varför både dottern och hjälparen var i badrummet samtidigt...
 
Sorgligt och med besvikelse att behöva läsa om allt raljerande och påhittade fantasier. En person var i badrummet när tvättfatet rasade ner pga att vattenlåset skulle rensas.. Sedan har naturligtvis flera fått lov att använda badrummet efter det, bl.a min dotter.
Jag ställde en fråga om uppsättning av tvättfatet, tack till er som försökt ge mig ett vettigt svar.
Jag har lärt mig en sak, kommer aldrig mer att ställa en fråga i detta forum.
 
  • Gilla
Zodde och 4 till
  • Laddar…
Monika Thörnblom Tunviken skrev:
Sorgligt och med besvikelse att behöva läsa om allt raljerande och påhittade fantasier. En person var i badrummet när tvättfatet rasade ner pga att vattenlåset skulle rensas.. Sedan har naturligtvis flera fått lov att använda badrummet efter det, bl.a min dotter.
Jag ställde en fråga om uppsättning av tvättfatet, tack till er som försökt ge mig ett vettigt svar.
Jag har lärt mig en sak, kommer aldrig mer att ställa en fråga i detta forum.
Okej känner mig skyldig till detta, samtidigt som jag känner att vi har bett om bilder på väggen m.m. Och inte fått det det hade varit bra att se eftersom man nog borde se silikon rester tejp rester eller skruvhål. När nu inte detta kom kom vi in på ett sidospår( som väldigt ofta på detta forum) men det är också sådant som gör forumet lite roligt! Men som sagt ber om ursäkt från mig iallafall om du känner att du inte vill ställa flera frågor här.
 
Monica lyssna inte på alla idioter som skriver massa idiot saker.

Det som hände med din dotter är hemskt och borde inte hänt.

Rörmokare som gjorde fel borde brännas på bål.

Rörmokaren och försäkringsbolaget borde betala ut en stor summa pengar som plåster på såren.

Stödet under vasken är bara ett skydd för att slippa rören. Vasken SKA vara fastskruvad ordenligt i väggen. Antigen i betong eller direkt i en regel.

Hoppas all lycka till er och upprättelse från rörmokare, försäkringsbolag och alla idioter som skrivit här.

Det som hänt är mycket tragiskt. Och borde inte hänt.
 
Claesk skrev:
Monica lyssna inte på alla idioter som skriver massa idiot saker.

Rörmokare som gjorde fel borde brännas på bål.

Stödet under vasken är bara ett skydd för att slippa rören. Vasken SKA vara fastskruvad ordenligt i väggen. Antigen i betong eller direkt i en regel.
Huruvida dina två första påståenden är riktiga avstår jag från att kommentera.
Däremot så ska du nog vara väldigt försiktig med påståendet att pelare enbart är till för att "slippa rören". Om du t.ex. monterar ett Duravit enligt bild ska handfatet vila på pelaren, det finns en yta på handfatets undersida i gjutning för det utan glasering och är utformad så att de låser vide varandra, handfat/pelare, för att inte kunna glida. Det står tydligt att handfatet ska vila på pelaren, vägas in och sedan fixeras vid väggen med vanlig skruv. Så det är definitivt inget för att enbart slippa se rören. Och som du ser kan man inte ta bort det utan att först montera bort handfatet.
Ditt påstående "skydd för att slippa rören" kan lura flera att pelare kan tas bort och orsaka nya olyckor, så fundera på din inledande mening över vad du anser att andra skriver och ditt eget påstående gällande pelaren.
20140418_081356.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
AndersS skrev:
Om du t.ex. monterar ett Duravit enligt bild ska handfatet vila på pelaren, det finns en yta på handfatets undersida i gjutning för det utan glasering och är utformad så att de låser vide varandra, handfat/pelare, för att inte kunna glida. Det står tydligt att handfatet ska vila på pelaren, vägas in och sedan fixeras vid väggen med vanlig skruv. Så det är definitivt inget för att enbart slippa se rören. Och som du ser kan man inte ta bort det utan att först montera bort handfatet.
Då måste man ju stänga av vattnet och koppla loss blandaren (för att kunna demontera hela handfatet) bara för att kunna rensa vattenlåset??

Låter ju inte direkt som världens smartaste lösning...?



Sen finns det ju faktiskt inget alls i tråden som tyder på att handfatet faktiskt har varit limmat mot väggen med sillikon. Det lutar ju mer och mer mot att det varit fäst med pinnbultar, och för att det då ska falla ner krävs antingen att pinnbulten lossnat från väggen eller att handfatet har knäckts av för stor belastning.
 
Nerre skrev:
Det lutar ju mer och mer mot att det varit fäst med pinnbultar, och för att det då ska falla ner krävs antingen att pinnbulten lossnat från väggen eller att handfatet har knäckts av för stor belastning.
Minst en bult har väl lossnat från väggen i så fall eftersom ett hål är helt enligt bilden vad jag kan se.
 
pelpet skrev:
Det kanske blev lite fel, så det kanske är bäst om någon admin städar ut tråden. Men grundsvaret har givits många gånger - ett tvättställ ska inte limmas mot väggen. Kräv ersättning.
Ska man kräva ersättning ska man väl ändå börja med att kontrollera om handfatet varit korrekt monterat eller inte?
 
M
TS Skriver i sina första inlägg att handfatet varit uppsatt endast med silikon mot kaklet, så jag utgår ifrån att det redan är kontrollerat hur det var uppsatt. Såklart är inte alla handfats-ägare handfatsuppsättarexperter så en remsa med dubbelhäftande tejp kan ju lätt gås förbi. Tråden i sig själv är ett sätt att kontrollera huruvida detta är korrekt eller inte. Märkligt nog utgår flera som skrivit inlägg här att TS ljuger. Helt sjukt...
 
Redigerat av moderator:
Tack Max. Förstår inte varför folk skriver att TS ljuger. Helt rubbat.

Kan förstå att det finns hantverkare som limmar fast allt. Går ju fort. Men det borde förbjudas. Hantverksyrket måste bli ordentligt igen.

Alla ni som tror att TS ljuger, be om ursäkt.

Kollat stöd till handfat på Biltema. Krävs bultar/upphängning endå.
 
Det är ju skillnad på att ljuga och missta sig, men jag tycker det verkar orimligt att missa två pinnbultar då man undersöker varför handfatet rasat ner. Så jag ser inget skäl att tro något annat än att tvättstället enbart satt med monteringstejp i bakkant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.