hempularen skrev:
OM man väljer fel slang så går det illa mycket fort. Ngn gång på 90-talet byggdes stora mängder med Modulenthus med felaktig golvvärme slang. Där rostade elementen så kraftigt att det blev stopp i slingorna pga. rostflagor, redan efter 5 år, i en del av husen.

Men det var slang med fabrikationsfel.
Ni som var med i byggsvängen på den tiden, eller ni som var kund, vad hände?

Ersattes kunderna för missen?

Hade garantin gått ut och kunden fick låna upp lite till?
 
Har någon använt prisol, det plastklädda kopparröret, för golvvärme?

Kostnaden är inte oöverstiglig. I vår lilla våtrumsdel på 30 kvm lägger vi värme på 2/3 och jag stegade upp runt 60-70 m rör. Pris 12 mm prisol 70 SEK/m 5000 kr. Inget att orda om. Men är det sämre än golvrörpex som inte verkar vara lika bra syrediffusionsmässigt?

Vill ju gärna sova gott m.a.p bergvärmen och de korrosionskänsliga värmeelementen. När man ändrar en liten detalj i ett system tar man på sig ett ansvar och det är lätt att glömma nåt väsentligt. Inget går upp mot hundratusentals installationer som funkat bra i femtio år. För 50 år sen hade man inte 100 m varma rör i golvet. Ingen bergvärme. Ingen uppvärmd källare. Det finns alla möjligheter att göra fel.
 
Eftersom du själv tar upp ämnet igen....: Finns det något endaste exempel på att diffusionstäta pexrör har fallerat och skapat korrosion i resten av värmesystemet? Bortsett från det exempel som givits tidigare i tråden? Finns det någon som helst saklig grund för att göra på annat sätt än vad som är gängse standard sedan över 20 år tillbaka?
 
  • Gilla
larsbj och 2 till
  • Laddar…
Men 12 mm rör blir det inte många slingor då?
En sak som är säker är att koppar inte tål höga vattenhastigheter då äter vattnet upp kopparn och du har en läcka. Jag hade såvit mycket bättre med 20 mm PEX. Varför inte 22 koppar för att hålla nere flödeshastigheten?
 
Jag har för mig att det är så att pex-rör är diffussionstäta upp till en viss temp(70-80C) och ska alltså inte användas för hög-temp system.
 
.....vi pratar om golvvärme här.........det är inte en stekpanna som ska byggas....:=)
 
MathiasS skrev:
.....vi pratar om golvvärme här.........det är inte en stekpanna som ska byggas....:=)
Nu har jag letat på nätet och dessbättre har du rätt i att det inte finns mycket som härrör till pex för golv. Dvs att de ställt till det för syrekänsliga delar i värmesystemet. Då jag vill ha lång livslängd snarare än lång garanti blir det antingen 12 mm prisolrör då koppar redan finns i plattan och har klarat det eller så chansar jag på det tyska Roth-alternativet.

Funderar på hur jag ska göra för att få lite varma golv att gå på. Har mätt golven i källaren och de ligger nu med c:a 10 grader ute på mellan 17-20 grader och källaren håller runt 20 grader men känns varmare.

Ökar jag temperaturen för att de ska kännas "komfortvarma" blir det för varmt i rummet. Har en tanke att minimera den värmda ytan och bara lägga värmeslingor där man normalt går och strunta i de andra ytorna. Är det nån nackdel med detta förfarande?
 
Det var skönt att höra och jag kan fortsätta att sova lugnt med plaströr i alla golv....:)

Jag tycker du ska hålla dig till standard förläggningsprinciper för den rördimension du väljer och reglera temperaturen med flödet snarare än med hur mycket rör du har i golvet. Flödet är enkelt att ändra i efterhand, fler meter rör är väldigt svårt att lägga till senare..........

Ska du ha en slinga på 30kvm borde du använda 20mm slang på cc300mm. Det går åt 4m per kvm och du klarar dig precis på max rekommenderad slinglängd. Därefter stryper du flödet i slingan så du får önskad temp. Det låter som du klarar du utan rumsreglering med termostater.

Även 16 eller 17mm slang (beroende på leverantör) funkar förstås, men jag gissar att man då vill lägga två slingor på denna yta. 200mm mellan rören blir det då istället.
 
Redigerat:
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
"Har någon använt prisol, det plastklädda kopparröret, för golvvärme?"

I mina ögon känns detta som en helt feltänkt ide. Plastmantelns huvudsakliga funktion är att vara värmeisolerande, t.ex. ska det inte bli kondens på kallvattenförande rör. Att använda värmeisolerade rör som värmekälla blir lite som att klä sina vattenradiatorer utvändigt med ett lager Gullfiber. Visst, PEX-rören är också av plast, men manteln på ett prisolrör ser helt annorlunda ut.
 
Redigerat:
Jo, jag lägger inte in det om jag är helt ensam om det. Vill ju inte bli utan värme när man lägger ner så mycket jobb.

Tror dock att prisolen inte är en omöjlig kandidat. Vi har 100 kvm källare som värms av 30 m 12mm kopparrör och så har det varit i 35 år. Klarar de kallaste vintrar (Göteborg). Dessa kopparrör har en svart plastbeläggning och lades när huset byggdes 1979. Har bott sen dess.

Frågan är om prisolen t.o.m skulle vara bättre då vattnet i slingan behåller värmen med mindre värmeavgivning. På den 30 m slinga vi har idag sjunker tempen 7 grader.

Egentligen skulle vi inte behöva någon golvvärme men vill inte ha kvar ett 35 år gammalt kopparrör i betongsulan. Det är också fotkomforten vi vill åt.

Ditt inlägg är tänkvärt och tål att diskuteras. Hur mycket mindre värme avger prisolen mot en golvvärmeslang? Den är ju av plast och inte en ideal värmeledare heller.
 
Jag tycker du ska tänka lite framåt också.

7 graders tempfall är dels inte optimalt för en värmepump, dels betyder det kalla golv i slutet på slingan, varma golv i början.
 
Det var en för många år sedan här på forumet som la prisolrör som golvvärme i en hall, så du blir inte först. Det var om jag minns rätt för att han råkade ha en massa prisol hemma.
Men om man inte är ute efter 500 års livslängd på värmesystemet så funkar nog för ändamålet avsedda PEX-slangar utmärkt.
 
Misstänker att den golvvärme vi lägger här i våtutrymmet är lite att skjuta kråka med elefantbössa.

Vi ersätter ett ynka 7-8m långt 12 mm plastklätt kopparrör med massor av 16-20 mm golvslang tätt tätt och nära klinkern. Kopplade för ett par månader bort den 7-8 m långa slingan som låg 15 cm ner i betongsulan och det är 20 grader i golvet, samma som i de rum där röret ligger kvar. Ingen skillnad alltså. Grannarnas värme leder över till varandras källare.

Det är ju ett problem detta med golvvärme att rummet blir för varmt när fötterna tycker det är skönt.

Hur gör alla för att fixa detta. Tofflor på fötter eller mattor på golvet kanske? Nu har vi inte så många kallrasande fönster i källaren men kan ju tänka mig nackdelen med golvvärme uppe i huset. Annars inser jag ju fördelen med VP:ens bättre värmeekonomi med den låga temperaturen.

Om prisolen avger mindre värme tycker jag det passar mig bra då vattnet i slutet på slingan inte kommer att bli så mycket lägre än i början, dvs jämn värme. Att öka vattentemperaturen några grader för att få tillräckligt med värme är inget problem.

Om nån som läser detta och har prisol i golv. Kan du säga hur hög temperatur du har i vattnet t.ex på vintern? Känner att vi bygger värmegolv med överkapacitet men än har vi alla möjligheter att skrota idén helt eller kanske bara lägga elektriska slingor och köra dem när vi nån gång bastar eller duschar i källaren. Tvättstugedelen c:a 4 kvm (öppen planlösning) kunde man ju lägga vattenburet utan att det blir för varmt. Den värme får vi ju till godo i hela 30 kvm våtrumsdelen.

Intressanta spörsmål detta!
 
Rafael Ospino
Angående "Diffusionstäta" plastledningar:
Sådan finns inte. Det finns olika normer för plastledningar med diffusionsspärr, men det handlar om grader i helvetet...
En ledning som kallas diffusionstät för att den uppfyller en norm och en annan som inte får kallas diffusionstät kan i verkligheten alltså diffundera in nästan lika mycket syre. Skillnaden är alltså att den ena klarar normen medan den andra inte gör det.

Svensk fjärrvärme har gjort ett flertal studier på temat. I en av dem skriver de:

I två områden i Växjö installerades 1991 och 1994 golvvärme med plaströr
med syrediffusionsspärr [14]. I systemen ingår plaströr och stål i
proportionerna 90 / 10. I båda systemen konstaterades problem av likartad
karaktär. En kort tid efter drifttagning uppstod problem med en hög halt
korrosionsprodukter/ korrosionshastighet och sänkt pH i systemen. Problemet
löstes delvis med installation av magnetitfälla och avgasare. Syrehalten i
systemen utan avgasare var hög men med avgasning 10 gånger lägre. Efter
avgasning ökade pH i systemet.
Efter dessa nedslående resultat avser Växjö Energi AB i fortsättningen att inte
kombinera plaströr och stål i samma system.
En sammanställning av mätningar jämte beräkningar tyder på att problemet
med syrediffusion genom plaströr far en allt mindre betydelse. Dock pekar
erfarenheterna från Växjö på att en viss osäkerhet kvarstår vad gäller plaströr
som bör undersökas innan alla betänkligheter mot plaströrsystem kan läggas
åt sidan.
För att begränsa korrosionen i värmesystemen bör läckage av syre in i
systemen begränsas och vara lågt. Systemen bör vara så täta som möjligt.
Syreläckorna tycks vara relativt stora och stora system tycks ha större läckor
än mindre, som sammanställningen i Tabell 5 återger.

Även under väl kontrollerade betingelser är syreläckaget relativt högt som
exempelvis driften av en laboratoriekrets visar, se Tabell 5. I ett av systemen
har syrehalten uppmätts och i övriga system har den beräknats från uppmätta
korrosionshastigheter. Även syretillförseln återges i tabellen.

Plaströr med diffusionsspärr är teoretiskt sett helt "täta" varför systemen
"teoretiskt sett" även skall vara problemfria.
En viss syretillförsel erhålls dock som kan vara försumbar i relation till annan
tillförsel. Syret förbrukas endast av kolstålytorna. Korrosionsangreppet per
ytenhet blir större i ett plaströrsystem med liten stålyta än i ett system med stor
stålyta vid lika syreinsläpp.
I ert plaströrsystem med hög andel plaströr bör kanske rekommendationen vara
att syrehalten ska vara låg och lägre än för ett rent stålsystem.

Alla plaströr är permeabla för gaser. Syrediffusion genom plaströr ger
korrosionsangrepp på de stålytor som finns i systemet. Drivkraften för
diffusion är skillnaden i koncentration mellan rörväggens ut- och insida.
Korrosionen av stålkomponenter i värmesystem med plaströr var ett mysterium
när det observerades första gången i början av 70-talet. Frågan var varifrån
syret kom in i värmesystemets cirkulerande vatten. Undersökningar visade att
den primära orsaken var diffusion av luftens syre genom plaströrens vägg.
Mängden syre som på så vis tränger in i systemet kan motsvara så mycket som
en uppfyllning av systemet med luftmättat vatten varannan dag.
Några möjliga lösningar till detta potentiella korrosionsproblem är att:
• plaströr förses med diffusionsspärr
• mindre korrosionshärdiga metaller som kolstål inte används i systemen
• värmesystem med plaströr separeras genom värmeväxling
• behandla vattnet före påfyllning och spädning av systemen

Inte heller ”difussionstäta” ledningar är alltså fullständigt säkra.
 
Krilleman
Rafael Ospino skrev:
I två områden i Växjö installerades 1991 och 1994 golvvärme med plaströr
med syrediffusionsspärr.
Hittade du ingen info närmare dagens datum? :x

Känns lite fel att hänvisa till undersökningar på anläggningar som är hiskeligt gamla.

Ett värmesystem har beräkningstiden 50 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.