D
Letar efter fungerande tvättmedel..

Efter att man nu tagit bort fosfat från tvättmedlen är de inte speciellt bra längre. Antingen tvättar de inte rent eller så innehålller de Zeoliter som förstör tvättmaskinerna, dammar från kläderna och ger allergier.

Har letat med ljus och lykta och äntligen hittat Clax Sumetta free, som utlovar fosfat. Det kallas för kulörtvättmedel men innehåller blekmedel och detta gör mig lite fundersam.

Har iofs för mig att vanliga kulörtvättmedel också innehåller blekmedel men blev osäker.

Någon med insikt, alternativt tips på andra tvättmedel med fosfat?
 
Tvättmedel innehållande fosfat får inte säljas i Sverige efter 31 augusti 2008.
Att det går att tvätta utan fosfater visade Glycocid i Vadstena redan på 1960-talet.
Låt oss hoppas att denna form av gödselspridning inte kommer tillbaka. Trots allt har vi överlevt utan fosfathaltiga tvättmedel ganska länge (hela tiden före 1903).
 
  • Gilla
geekling
  • Laddar…
D
Eller med tvättnötter, right?! ;)

Jag tror du har fel, både vad det gäller funktionen i tvättmedel och att det skulle vara ett problem när man är ansluten till ett fungerande kommunalt reningsverk.

Sådana tvättmedel får säljas för professionelt bruk, anledningen är såklart att det ibland måste bli rent helt enkelt.

Ingen som har kunskap inom området?
 
djac skrev:
Sådana tvättmedel får säljas för professionelt bruk, anledningen är såklart att det ibland måste bli rent helt enkelt.
Men då borde det väl gå att komma över eller krävs det någon form av "licens" eller liknande? Hur definieras "professionellt bruk"? Handlar det om att det bara finns hos grossister kan väl vem som helst med ett företag köpa det? Eller...
 
Är det någon speciell typ av smuts?

Jag har väldigt sällan problem med att tvätten inte blir ren.
Någon enstaka fläck som man får förbehandla men aldrig annars.

Har du väldigt hårt vatten?
Fungerar maskinen som den skall?
 
D
GustavGBG skrev:
Är det någon speciell typ av smuts?

Jag har väldigt sällan problem med att tvätten inte blir ren.
Någon enstaka fläck som man får förbehandla men aldrig annars.

Har du väldigt hårt vatten?
Fungerar maskinen som den skall?
Nej, inget speciellt tror jag men upplever att med pulvertvättmedel blir det nog hyfsat rent, då får man dock problem med dels tvättmaskin, torktumlare, och med att kläderna dammar och äkad chans att utveckla de allergier man inte ännu har.

Med flytande blir tvätten långsamt gråare, vittvätt framförallt.

Detta är något som vi förmodligen långsamt har vant oss vid men trots det inte önskvärt.

Har kikat lite på alternativen (bara hittat ett) men är lite undrande över eventuella sidoeffekter av de medlen som är för proffs, kanske de sliter/bleker för mycket?

PS. Efter samtal med reparatörer inser jag att man ska vara mycket försiktig med tvättmedel med Zeolit (pulvertvättmedel generellt), dosera c:a 1/4 till 1/2 av rekommendationen max, annars sätter leran igen maskinens slangar över tiden, svårt att få bort.
 
Redigerat:
djac skrev:
Eller med tvättnötter, right?! ;)

Jag tror du har fel, både vad det gäller funktionen i tvättmedel och att det skulle vara ett problem när man är ansluten till ett fungerande kommunalt reningsverk.

Sådana tvättmedel får säljas för professionelt bruk, anledningen är såklart att det ibland måste bli rent helt enkelt.

Ingen som har kunskap inom området?

Angående fosfat i tvättmedel http://www.regeringen.se/sb/d/10349/a/99552
 
D
cecar33 skrev:
Angående fosfat i tvättmedel [länk]
Detta är ett politiskt budskap, har säkert sina syften :) , rent faktiskt så är detta bara relevant för de som inte är anslutna till ett reningsverk, då ska man inte använda fosfat, men i mitt fall är det inte så.

Som tidigare nämnt mer intresserad av tekniska fakta gällande tvättmedlet.
 
djac skrev:
Detta är ett politiskt budskap, har säkert sina syften :) , rent faktiskt så är detta bara relevant för de som inte är anslutna till ett reningsverk, då ska man inte använda fosfat, men i mitt fall är det inte så.

Som tidigare nämnt mer intresserad av tekniska fakta gällande tvättmedlet.
Ett politiskt budskap? Förklara eller anser du att alla lagar o regler är politiska budskap, som man gör som man vill med.
 
D
cecar33 skrev:
Ett politiskt budskap? Förklara eller anser du att alla lagar o regler är politiska budskap, som man gör som man vill med.
Du länkar till ett politiskt budskap från regeringen, det är politik som ligger bakom, jag är intresserad av fakta och fortfarande nyfiken om det är någon som kan området.

Skulle jag vilja diskutera politik så finns det batter forum.
 
Dedär är väl ändå inte politik, det är som cecar33 sa, lagar och regler.

Eftersom det är olagligt att sälja tvättmedel med fosfat så kommer det att bli svårt att köpa det. Testa istället nya märken och se om du får bättre resultat med det.
 
13th Marine skrev:
Dedär är väl ändå inte politik, det är som cecar33 sa, lagar och regler.
Njae, det är väl inget av detta utan ett drygt sex år gammalt pressmeddelande. ;) Är det någon som lyckas hitta var i nu gällande författning förbud mot fosfat i tvättmedel behandlas?
 
D
Alfredo skrev:
Njae, det är väl inget av detta utan ett drygt sex år gammalt pressmeddelande. ;) Är det någon som lyckas hitta var i nu gällande författning förbud mot fosfat i tvättmedel behandlas?
Förbud mot fosfat för konsument täcker EU plus några länder till och på det stora hela är det säkert relevant då man fångar många privata avlopp, hade man kunnat utbilda medborgaren kunda man haft bägge versionerna på hyllan. Risken är såklart att även den med privat avlopp hade varit frestad.

En kompromiss är väl då att tillåta professionell användning, då de förväntas ha kunskapen.

Men som sagt detta är ju politiska överväganden och är ju såklart i sin tur kompromissat mot annat man villeeller inte ville ha igenom. :)

Tvättkemin påverkas inte och det är den jag är nyfiken på!

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=491549
 
djac skrev:
Förbud mot fosfat för konsument täcker EU plus några länder till och på det stora hela är det säkert relevant då man fångar många privata avlopp, hade man kunnat utbilda medborgaren kunda man haft bägge versionerna på hyllan. Risken är såklart att även den med privat avlopp hade varit frestad.

En kompromiss är väl då att tillåta professionell användning, då de förväntas ha kunskapen.
Jag tar inte ställning i frågan om förbudet är bra eller inte. Jag är bara lite nyfiken på var man kan hitta det i författningen. I SFS 1998:944 behandlas maskindiskmedel (förordning 2010:267) men jag lyckas inte hitta var tvättmedel behandlas. Kanske fås på köpet via någon "EU-lag" eller också är jag bara dålig på att söka...
 
Jag rekommenderar tvättmedlet Lina, inga zeoliter och "bäst i test", dessutom rätt billigt.

Alla "tester" ger olika resultat, kanske beroende på vem som beställt och betalat testen.
Det är inget svårt att hitta tester där Via är bäst.
Men så här skriver Testfakta:
Sämst på att ta bort fläckar var något förvånande de mer kända märkena, Ariel och Via.
http://www.testfakta.se/hem_hushall/article14841.ece

Om Lina finns att läsa här:
http://tvattlina.se/SE_Start.htm
och "testresultaten":
tvattlina.se/docs/SE/5080448.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.