V
Tycker det verkar mysko!
Dottern står och duschar samtidigt som en "gubbe" ska rensa vattenlåset, handfatet träffar "gubben" i huvudet och då är dottern klar. Hon halkar då så illa att hon skär sig... Måste sett komiskt ut i alla fall. en avtuppad gubbe som har en naken kvinna blödande över sig! Man har ju hört pinsamma historier förr när handfaten har "gått" sönder men detta är nog den bästa!
 
  • Gilla
supersnickarn och 1 till
  • Laddar…
VillaAnna skrev:
Tycker det verkar mysko!
Dottern står och duschar samtidigt som en "gubbe" ska rensa vattenlåset, handfatet träffar "gubben" i huvudet och då är dottern klar.
Men ge er! Var står det något om en "gubbe". Däremot skrivs det om en "vuxen dotter". Vad är det för konstigt med att hon har en manlig vän som hjälper till med att rensa vattenlåset?
 
V
Okej då!
Vill påstå att det är lika ovanligt att montera handfat med dubbelhäftande tape/silicone som att en kvinna vill stå och duscha samtidigt som en manlig vän byter vattenlås!
Hur bråttom kan man ha?
 
Jag tror inte att TS trollar...
Det finns några ledtrådar till att TS inte trollar.
Fundra lite, ni skeptiker.
 
Varför en bild på ett mycket gammalt handfat som är skitigt och inte rengjort på länge och lika gammal silikon som tätning mot vägg, och ingen bild på väggen där det satt.
Skeptisk javisst förklaringen till hur det gick till, bilden på ett gammalt snuskigt handfat och att det är en försäkringsskada. Varför lägga det här som ett problem, är det en försäkringsskada som FB reglerar så har väl hantverkaren inte fakturerat dig utan försäkringsbolaget, om inte så skicka fakturan vidare till FB, eller köper inte FB historien heller.
 
VillaAnna skrev:
Tycker det verkar mysko!
Dottern står och duschar samtidigt som en "gubbe" ska rensa vattenlåset, handfatet träffar "gubben" i huvudet och då är dottern klar. Hon halkar då så illa att hon skär sig... Måste sett komiskt ut i alla fall. en avtuppad gubbe som har en naken kvinna blödande över sig! Man har ju hört pinsamma historier förr när handfaten har "gått" sönder men detta är nog den bästa!
Helt OT

De märkligaste saker kan hända.
Min salig far var lite blödig av sig, dvs han tålde inte synen av blod.
Så en morgon när han stod inne i badrummet och rakade sig skar han sig så det började blöda.
(Hände lätt med gamla tiders rakhyvlar och Gillette-blad)
Nåväl, farsan tuppade av när han fick se blodet, ramlade omkull, och slog huvudet i toalettstolen så den sprack!
Bra kvalitet på det skallbenet :)
 
Alfredo skrev:
Men hur ska man då exempelvis kunna rengöra vattenlåset eller för den delen rören utvändigt? Nu är jag inte bekant med konstruktionen, men om jag uppfattade pelaren som lös/ditställd hade jag nog också mycket väl kunnat plocka bort den. Med alla regler som finns kring badrum verkar det synnerligen konstigt om en dylik "korthuskonstruktion" skulle vara OK.
Vi har både en Svedberg och Duravit där konstruktionen är gjord så att handfatet vilar på pelaren men ska även fästas med bult/skruv i väggen. Man kan inte ta bort pelaren utan att handfatet utan att handfatet måste lyftas upp.

Så felet kan vara fastsättning i väggen, man har inte fixerat pelaren utan den gick att ta bort, etc.
Men det är försäkringsbolaget som ska kontaktas då de som jag tolkar det var ansvarig för renoveringen och valt hantverkare, är det rätt uppfattat?
 
Monika Thörnblom Tunviken skrev:
Ett tvättfatet ska väl ändå vara fast förankrat i väggen med konsol eller pinnbultar! Allt annat är oförsvarbart. Det här kunde ha gått mycket värre då det finns barn i familjen. Det är illa nog att vår dotter fick åka till akuten och sy ett djupt sår.
Om tvättfatet ska vara förankrat i väggen med konsol eller pinnbult ska framgå av installationsbeskrivningen, det finns de som inte är det men står det oftast på någon form av underskåp. Vi har tyvärr inte sett någon bild av ert handfat monterat före det ramlade ned har du någon sådan, då är det lättare att "gissa" hur det borde varit fastsatt.
 
Ena hörnet, på avbildad tvättställ, som normalt är bulthålet för ett vägghängt ställ är av.
Då är det inte långt till misstanken att det inte beror på vaskens egentyngd som olyckan hänt.
Håller med para inlägg # 55.
Ett allvarligt mor/dotter samtal behövs kanske. :cool:

(Om det skulle vara monterad endast med den dubbelhäftande tejp (ej silikon) som syns på bilden så är det åt h-e - silikonen är högst troligt lagd efter montaget just som angavs att täta mellan ställ och vägg))
 
Måste få se hur detta slutar! :p:D
 
Stödet kan ha blivit flyttat på före dottern duschade.
Det står inget om att vattenlåset rensades samtidigt som dottern duschade.

Dock lite orimligt/otursamt att halka ur/på väg ur duschen när handfatet brakade, men allt kan ju hända.
Så det kan mycket väl bero på onormal belastning av handfatet.
 
Det kan ju ha varit en lite missvisande beskrivning av händelseförloppet, när man kliver ur duschen är det lätt att man halkar och tar tag i handfatet som stöd, om det då lossnar så blir det antagligen som beskrivet.

Jag har själv slitit loss duschstången i badrummet när jag råkade tappa balansen och försökte undvika att slå mig fördärvad (badrummet är från 70-talet så den satt bara med plugg i gipsskivan).
 
pelpet skrev:
Jag tycker att bilden på det trasiga tvättstället är tillräckligt talande. Ett av hålen för pinnbultar är ju helt. Hade tvättstället varit monterat med konsoller eller pinnbultar borde tvättstället ha varit trasigt på båda sidorna och inte bara på den ena. Det är ju också otänkbart att TS missat konsoller eller pinnbultar som satt i väggen.

Att dottern kanske inte varit helt sanningsenlig om hur det gick till är ju inte så konstigt, kan ju vara lite pinsamt att berätta för mamma :). Fast det ändrar ju inte på det faktum att tvättställsmonteringen var ett fuskjobb. Det kunde ju lika gärna ha rasat vid något annat tillfälle, t.ex. om någon person snubblat och tagit stöd mot tvättstället.
Om vi bortser vad och hur det förklaras, men tror du att en yrkesman som utför arbete för FBs räkning efter vattenskada anlitar en vvs montör som inte vet vad och hur man skall göra. Att tvättstället var lagt på en fot som skall dölja rördragning hur skulle det då vara möjligt att koppla vatten och avlopp bakom den pelaren. Varför skulle en röris överhuvudtaget bete sig på det viset för oavsett, den är enklaste monteringen är konsoler eller ev bult men att försöka limma det på väggen............Det är något som definitivt inte stämmer i denna historien och hur längesedan skulle det då vara gjort eftersom tvättstället i fråga på bilden är gammalt och skitigt på alla ställen under och även silikonet är gammalt så monteringen borde då rimligtvis varit många år gammal.
Sedan kan man nog tycka vad man vill men att någon rensar vattenlåset när det duschas, och tvättstället drösar i golvet och att den som då befinner sig i duschen med detta kaos bara lallar ur duschen och drattar på ändan och skadar sig. Vart tog gentlemannen vägen som rensade vattenlåset hmmm.........? Han var ju under eftersom han höll på att få det i huvudet men att det satt fast i vattenrören samtidigt, och dom höll tydligen för det står inget om utströmmande vatten med skador eller i vart fall upptorkning som följd.
 
"Min" röris berättade om ett byte av knäckta konsoler, när han skulle gå ur toaletten var det fotavtryck på dörren mittemot handfatet.......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.