Ska börja gjuta igen golvet i tvättstugan. Det är en nybyggd tvättstuga. Tidigare var det ett flytande golv med spånskiva ovanpå 5 cm frigolit ovanpå betongplattan.

För att få ner rören har vi bilat upp plattan i rännor för avlopp / vatten. Under plattan finns sand.

Alltså en oisolerad platta.

Vi har ca 10 cm att gjuta upp för att komma till golvnivå. Räknar man med 3-4 cm fall innebär det att jag bör gjuta 5-6 cm och därefter flytspackla för att få till ett bra fall innan golvmattan.

Nu till frågan. Hur ska jag göra nu?

Rännorna ska förstås gjutas igen med snabbetong. Men sedan?

Den gamla plattan är helt plan. Därför borde det kunna gå att sätta dit en frigolitskiva (eller liknande) och gjuta tunt ovanpå. Eller kan man helt enkelt flytspackla direkt ovanpå en sån skiva?

Hur fungerar det med tvättmaskin ovanpå en sådan konstruktion? Är det risk att maskinen vibrerar sönder flytspacklet och frigolitskivan?

Betong känns stabilast, men det innebär många säckar betong för att komma upp 5-6 cm (rummet är 6 m2). Dessutom är det alltid trevligt med ett lite varmare golv som vi skulle få med frigolit.
 
Säger detsamma EPS!
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Intressant! Har nu läst en del om materialet och det verkar ju som att det är det rätta.

Det står förresten att man ska lägga på avjämning eller slipsats inom ett dygn. Jag är inte så inne i terminologin, så jag undrar om det är samma sak som flytspackel?

Eller måste jag lägga på något annat före flytspackling? (tänkte låta en firma göra flytspacklingen så det blir rätt med fall osv).
 
Dröjer det längre än ett dygn är det väl bara att lägga på primer, så man behöver inte stressa.
 
3 dygn enligt Finja
 
Vi gjorde så, slitigt men är det vara en 15 säck fungerar det. Se till att ha säck av tjockare typ.

Du måste gjuta minst 20mm avjämning ovanpå
 
Ok. Är avjämning samma som flytspackel eller något annat?
 
Same, same
 
Ok.

Förresten, innan jag sätter igång att gjuta. Borde jag sätta upp gips på väggarna före eller efter gjutningen? Dvs ska jag gjuta mot gipsväggarna, eller sätta gipset efteråt?
 
Är det öppet i regelstommen nu?
Jag hade inte gärna haft gips på väggarna, helst byggplywood nedersta biten. Den står emot fukten från flytspacklingen. Alt cellplast och plast som sen skärs av i golvnivå.
 
Det är öppet nu. Jag hade tänkt gjuta och sen sätta upp plywood + gips på väggen innan flytspackling, men det kanske är dumt..
 
Sätt plywooden först då, och gipset sen. Det blir bra :)

edit:
Ah. Jag menade att inte ha gips på väggen när du flytspacklar. Klart du kan ha gips efteråt, när slutytan ska sättas :)
 
Varför inte bila ut hela den gamla betongplattan gräva ur lite sand lägga 20 cm cellplast ich gjuta en ny platta 10cm tjock med golvärmeslang. Avjämningen/fallet gör du enkelt direkt i betongen. Det blir en billigare och mycket bra lösning om man bortser från jobbet med att bila bort den gamla plattan, går dock gabska snabbt med en hyrmaskin frpn cramo.

Både eps och flytsoackel kostar ju en slant... 0.6m3 betong till en 10cm platta funkar ju att blanda själv +att du får en ordetligt isolerat golv.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.