Vad står det i handfatets monteringsanvisning? Fråga rörmokaren varför han inte har följt den.
 
hempularen skrev:
Jag bara fundera lite. Stämmer det här verkligen? Det är inte möjligen så att det var monterat med pinnbultar.
Man kanske skulle kunna tänka sig att rörmokaren drog skruvarna för hårt eller borrade för stora hål, så att pluggarna började snurra inne i väggen (givet att det är lättbetongväggar). Eftersom skruvarna kanske inte gick att dra ordentligt så valde han att "förstärka" med silikon mot väggen?

Detta skulle kunna vara förklaringen till att han klarade sig utan ställningar och liknande, men att handfatet vid lite belastning åkte i golvet.

Ja, en massa teorier blir det... :)
 
Bilder?
 
Kan det vara så att någon annan monterat pinnbultar och rörmokaren menar att det han gjort var riktigt gjort.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har fått närmare information om händelsen och vi har tittat närmare och det sitter någon slags tejp på baksidan av tvättfatet som fäste. Se bilden. Silikonet är det som är satt runt tvättfatet för att täta springan mot väggen. Annars hölls tvättfatet uppe med rören. En lös pelare stod på golvet bara för att skyla vattenlåset, alltså ingen pelare man fäster. När tvättfatet väl hade lossnat från väggen vilade detta löst mot den lösa pelaren. En vän till min dotter skulle göra rent vattenlåset, han tog bort pelaren varvid tvättfatet rasade, rören vek sig, han var nära att få allt i huvudet där han satt nerböjd.
Tvättfatet satt inte fast med pinnbultar.
 
Det är som jag förklarat, varken mer eller mindre. Därför jag ställde frågan i mitt allra första inlägg.
Tack för ert engagemang.
 
Pelare är avsedd som stöd och handfat vilar enbart mot den och fästs inte på annat sätt. Tar man bort den så försvinner stödet och då........................
Tja, 50/50 vem/vad som orsakade raset. Pelaren är ett stöd nedåt, men det borde ändå vara bultat i väggen.
 
Redigerat:
AndersS skrev:
Pelare är avsedd som stöd och handfat vilar enbart mot den och fästs inte på annat sätt. Tar man bort den så försvinner stödet och då........................
Men hur ska man då exempelvis kunna rengöra vattenlåset eller för den delen rören utvändigt? Nu är jag inte bekant med konstruktionen, men om jag uppfattade pelaren som lös/ditställd hade jag nog också mycket väl kunnat plocka bort den. Med alla regler som finns kring badrum verkar det synnerligen konstigt om en dylik "korthuskonstruktion" skulle vara OK.
 
Ett tvättfatet ska väl ändå vara fast förankrat i väggen med konsol eller pinnbultar! Allt annat är oförsvarbart. Det här kunde ha gått mycket värre då det finns barn i familjen. Det är illa nog att vår dotter fick åka till akuten och sy ett djupt sår.
 
Har monterat åtskiliga tvättställ med pelare i mina dar, tvättstället skall förankras fackmässigt i väggen. Att tejpa med dubbelhäftande tejp är inte korrekt. En gåta för mig hur man tänkte eller kom på den lösningen.


mvh
 
M
Kan vara läge för en stämning för sveda och värk, inte för att få ut pengar utan för att denne rörskojare skall lära sig och då kanske inte orsaka skadorisk för fler...
 
Monika Thörnblom Tunviken skrev:
Tvättfatet, ett vanligt sådant, inget skåp, blev inte uppsatt med konsoler utan med silikon direkt mot kakel. Vi visste inte om det. Kollade aldrig hur jobbet var gjort. Man förutsätter att ett sådant jobb är riktigt gjort.
Saken är den att häromdagen rasade tvättfatet ner och gick i tusen bitar. Då upptäcktes det hela. Vid tillfället stod min vuxna dotter i duschen och när hon gick ut därifrån halkade hon till på golvet, skar sig illa på underarmen på den vassa kant som uppstått på den rest som satt kvar ihop med rören. Hon måste åka till akuten och sy. Nu har rörmokaren debiterat oss för uppsättning av det nya tvättfatet. Detta är en tråkig och sorglig händelse. Vi har i alla fall sparat de trasiga delarna att visa upp, rörmokaren har mage att säga att jobbet gjordes på ett riktigt sätt första gången. Vet inte hur detta kommer att sluta.
Nu börjar det bli lite underligt Vad är det som hänt egentligen för nu är det två vitt skilda versioner om olyckan och tvättstället, har vi kanske en annan sanning bakom denna historien.
 
mlkjhr skrev:
Oavsett hur starkt limmet är så lär ju inte kaklet eller den bakomliggande våtrumsmattan bära upp tvättstället, speciellt inte om ett barn hänger i kanten eller om det är fyllt med vatten.
Som sagt jag tycker inte det är en metod som ska användas utan den är direkt olämplig.
Det jag ville lyfta fram är att jag tvivlar på att det var silicone och om det var det var det inte bara en dålig hantverkare utan en riktig klåpare.
Limmer idag är riktigt bra dock kan det ge övertro som i det skulle kunna vara i detta fallet.
 
cecar33 skrev:
Nu börjar det bli lite underligt Vad är det som hänt egentligen för nu är det två vitt skilda versioner om olyckan och tvättstället, har vi kanske en annan sanning bakom denna historien.
Jag ser nog inte två vitt skilda versioner. Dock kompletterades beskrivningen med att en pelare hade flyttats och att handfatet rasade i samband med det. Vad är det du tycker skiljer "versionerna" så vitt åt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.