Och vad skulle kunden vinna på det???
 
ullberg
jag skrev en irriterad kund ;)

Praktiskt sannolikt inget (åtminstone finns det ju en risk att man får betala dyrt om man utnyttjar det), men om hela områden gör så här finns det väl en risk att någon del av distributionsnätet inte klarar den teoretiska maxeffekten vilket i sin tur skulle kunna leda till att något måste dimensioneras upp - motsatsen till vad de vill uppnå med sitt påhitt.

Jag tänker mig det som ett sätt att visa sitt missnöje. Får det effekt? sannolikt inte, men det kanske känns bra...
 
Det skulle troligen bara göra att nätägaren kan säga att nu är efterfrågan så hög att vi måste höja avgiften för att klara investeringen.
 
ullberg
Om L_S_A har rätt i sina lite mer konspiratoriska tankegångar har deras prissättning inte så mycket med faktiska kostnader att göra... ;)

Men visst, du har nog rätt när de kan använda det till sin fördel - och det är ju avigsidan med (naturliga) monopol
 
ullberg skrev:
Om det är någon tröst har ju effektdebitering sedan länge varit aktuellt för större förbrukare
Jo visst. Det är samma för fjärrvärme (en kollega i min forskargrupp disputerar just på en avhandling om fjärrvärmestyrning). Men intressant där är ju att förbrukaren faktiskt *kan* göra något rationellt för att påverka sin förbrukning. Dvs man har mätmetoder, organisation, teknik och ekonomer, för att hantera den prissignalen som leverantören sänder. I fjärrvärmefallet så *styr* tom leverantören förbrukningen hos kunden (inom vissa ramar och med kundens goda minne då förstås), jag kan inte på rak arm komma på om det sker även i elnätet.

Men vad skall jag som enskilt villakund göra med en sådan här signal? Skickad på det här sättet? Visst påverkar det totala effektuttaget hur nätet behöver dimensioneras och tom hur topparna i produktionen behöver kunna mötas, men återigen. Vad skall *jag* som enskild villakund rimligtvis kunna göra åt det? Dessutom så tar ju den här prismodellen inte höjd för de dygnsmässiga variationer vi har som belastar nätet extra. Jag kommer ihåg när jag var på regionkontrollcentralen i Trollhättan och man visade "alla går upp och slår på kaffebryggaren". Men det är det ju inte fråga om här. Här är det ju skit samma om jag tvättar klocka 23.00. Om jag sätter på flera tvättmaskiner och torktumlaren samtidigt så blir jag lika hårt straffad då som om jag gjorde det klocka 6.45 på måndag morgon.

Men visst har du en poäng i att jag får kämpa alldeles extra hårt för att behålla mitt hårt skolade rationella argumentationsstil i den här frågan. Och jag är inte säker på att jag lyckas full ut... ;)

Fast det är klart att det lockar att säkra upp till 63A. Bara för att!
 
Försöker förstå vad dom menar med "timme" egentligen.

Handlar det om en viss timme (samma klockslag) varje dag som sammantaget över en månad har högst förbrukning, eller handlar det om DEN timme (av 24x31 timmar) under en månad som har högst förbrukning?

I det förstnämnda fallet går det ju att sprida ut förbrukningen någorlunda, men i det senare är det givetvis helt kört.
 
ullberg
lars_stefan_axelsson skrev:
I fjärrvärmefallet så *styr* tom leverantören förbrukningen hos kunden (inom vissa ramar och med kundens goda minne då förstås), jag kan inte på rak arm komma på om det sker även i elnätet.
Tja i dagsläget sker det väl främst i form av den av SVK upphandlade effektreserven (som också kan handla om minskat uttag mot ersättning) de få gånger den faktiskt utnyttjas. Men det är en stor fråga inom smart grids (demand-side managment som jag nämnde ovan) och snart ser vi det kanske i ett uttag nära dig... Fjärrvärme kan ju nyttja termisk tröghet mer än "el" (sett som en kombinerad post) och har därför legat längre fram i detta.

(sorry för lite kassa länkar, finns garanterat bättre men jag bara snabbgooglade)

lars_stefan_axelsson skrev:
Men vad skall jag som enskilt villakund göra med en sådan här signal? Skickad på det här sättet? Visst påverkar det totala effektuttaget hur nätet behöver dimensioneras och tom hur topparna i produktionen behöver kunna mötas, men återigen. Vad skall *jag* som enskild villakund rimligtvis kunna göra åt det? Dessutom så tar ju den här prismodellen inte höjd för de dygnsmässiga variationer vi har som belastar nätet extra. Jag kommer ihåg när jag var på regionkontrollcentralen i Trollhättan och man visade "alla går upp och slår på kaffebryggaren". Men det är det ju inte fråga om här. Här är det ju skit samma om jag tvättar klocka 23.00. Om jag sätter på flera tvättmaskiner och torktumlaren samtidigt så blir jag lika hårt straffad då som om jag gjorde det klocka 6.45 på måndag morgon.
Då skulle du se hur det ser ut för exv. Fortum i Finland någon timme efter arbetsdagens slut... (det går skrönor om det även i finsktäta områden i Sverige, sant eller inte låter jag vara osagt).

och visst har du rätt i att det inte är en perfekt modell då det är de aggregerade topparna man vill åt, och att på sikt gå dit är väl en naturlig fortsättning... Utan att veta skulle jag gissa att de valt denna lösning för att det inte ska bli en ännu mer komplicerad modell där knappt ens gbgE vet vad du ska betala i nätavgift.

Men redan nu kan du ju agera, det är bara det att du kanske inte hjälper gbgE så mycket, någon gång kommer det kanske en riktigt bra forskare och förklarar för dem hur de ska prissätta sina tjänster.

/U
 
Nu har jag visserligen inte Göteborgs Energi som nätleverantör, men dock närliggande Mölndals Energi.

Eftersom jag loggar elförbrukningen så kollade jag lite på skoj hur mina avgifter hade sett ut.
Här är juni 2013:
juni 2013.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Vi var på semester där första veckan i juni).

Och här är januari i år:
jan 2014.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Varje mätpunkt på graferna är medelvärden för 1h. Ser ju faktiskt ganska okej ut för min del. Vi har elvärme, 20A huvudsäkring.
 
Jaha, detta gäller bara Pattillebor alltså, ja, det kan de ha :) Men se för fasiken till att stoppa vansinnet innan det kommer hit.

Vill de styra när folk använder elen så styr med avgifter som varierar med tid och dag.
Att en timmes användande ska sätta priset för en hel månad är ju bara befängt och som sagt, bara ett sätt för energibolagen att maximera sin vinst.
 
Även om effeken svänger vilt på kundnivå är det sedan givetvis inte alls så när man aggregerar ett större antal kunder, exvis hela Sverige. Då har förändringarna från timme till timme både lugna och predikterbara.

http://www.svk.se/Drift-och-marknad/Kraftsystemet/Sveriges-effektsituation/

Screen Shot 2014-04-16 at 5.59.50.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
mycke_nu skrev:
Försöker förstå vad dom menar med "timme" egentligen.

Handlar det om en viss timme (samma klockslag) varje dag som sammantaget över en månad har högst förbrukning, eller handlar det om DEN timme (av 24x31 timmar) under en månad som har högst förbrukning?

I det förstnämnda fallet går det ju att sprida ut förbrukningen någorlunda, men i det senare är det givetvis helt kört.
När jag ringde dem så framgick det att det var det senare. Om man ville ha "trängselskatt" på elnätet så visst, det hade jag också kunnat köpa, men nu är det alltså den timme av alla möjliga den månaden som har högst förbrukning.

Som svar på frågan "Och vad skall jag göra med den här informationen?" så fick jag just "Ja, jag ser ju att det är helt skilda timmar som är spridda över månaderna, så det går ju inte att göra så mycket nej".

Huvudlöst.
 
ullberg skrev:
Då skulle du se hur det ser ut för exv. Fortum i Finland någon timme efter arbetsdagens slut... (det går skrönor om det även i finsktäta områden i Sverige, sant eller inte låter jag vara osagt).
Ja, det var en av sakerna jag påpekade för GbgEnergi: "Det är ju inte som vi har bastu vi kan skita i att använda", och det fick de ju hålla med om att med så låga toppar vi hade så vore det ju svårare att göra något.

Sedan så vänder jag mig emot den här allt mer spridda uppfattningen att alla skall betala för precis allt i precis den utsträckning de använder det. I lagom måtta så leder det till rättvisa, men draget till sin spets så leder det till ett absurda konsekvenser e.g: Jag vill i så fall i fortsättningen ha billigare flyg, eftersom jag håller min vikt; jag vill komma före i sjukvårdsköerna eftersom jag inte röker, och så vidare.

Men, som sagt. Om det var topparna man var ute efter så viss. Basera då taxan på när det är toppar. Men se varje försök till nattaxa osv. har fallit på att det visar sig att det i slutändan inte är värt krånglet. (Tvärtom så ledde nattsäkning av temperaturen till *större* toppar eftersom alla då går igång på morgonen när huset behöver värmas upp igen).
 
mycke_nu skrev:
Även om effeken svänger vilt på kundnivå är det sedan givetvis inte alls så när man aggregerar ett större antal kunder, exvis hela Sverige. Då har förändringarna från timme till timme både lugna och predikterbara.
Precis. Och jag har svårt att tro att just Partille Energi skulle helt plötsligt fått problem med effekttoppar utan att någon industri i så fall skulle vara inblandad. Ja, det är klart att man måste bygga ut, men det är pga av att det faktiskt *byggs* bostäder här, så kundstocken ökar. MEN det är klart, kan man klara den ökningen *utan* att behöva förstärka sitt nät, så har man ju tjänat en massa extra pengar utan att behöva lägga två strån i kors.

Så det är naturligtvis bara dumheter att man helt plötsligt skulle ha kommit i en sådan situation att "Nu är vi bara tvungna att göra något för annars brakar det ihop". Vi har inte *ökat* vår elförbrukning de sista åren. Tvärtom (bla pga stora utbyggnader av fjärrvärmenätet), och att våra förbrukningsmönster skulle ha blivit "toppigare" köper jag inte heller.

Ruttet var ordet.
 
HansR skrev:
Att ringa energimarknadsinspektionen hjälper inte. De förordar nämligen så kallade kapacitetseffektiva tariffer och vill att det skall införas i hela landet.
[länk] />
Jag skall ringa dem och prata om det, men måste göra en del andra grejjor först (jobba faktiskt... ;)) MEN tittar man i den rapporten så ser man bla (s 10):

"I praktiken innebär det att nättariffen behöver spegla att nätförlusterna är högre vid hög belastning och att kostnaden för den
kapacitet som endast används vid hög belastning inte bör fördelas ut på de
nätkunder som använder nätet vid låg belastning."

samt även

"På kort sikt innebär det ett jämnare utnyttjande (högre vid låglasttid och
lägre vid höglast tid). En sådan nättariff ska genom sin utformning bidra till att
investeringar i nätet sker optimalt över tiden (åren).


Exempel på kapacitetseffektiva tariffer är tariffer med en komponent som är
beroende av faktiskt effektuttag (kr/kW) och när dessa uttag sker i tiden. En sådan
differentiering kan ske både i effekt och i energi"

Så det verkar ju snarast gå *emot* en så huvudlös idé att det är den timmen du använder mest effekt som skall bestämma din taxa, *oavsett* när på dygnet denna timme infaller.

Huvudlöst...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.