Det börjar bli hög tid att fundera på tätskikt. Är det Sigro som har bäst pris på LIP?
De tar just nu 1910 för 1x30 meter

Har även börjat räkna på förbrukning, ca 25 kvadrat folie går det åt.
Sedan undrar jag om inte omlott är smartast, annars går det ju åt en jävla massa ÅT-remsa.
 
T
Ja, sigro.se är absolut billigast med tätskikt och LIP är ett kvalitetsmärke och bra att jobba med, dessutom kör LIP med 2-komplim. Ja, omlopp är smartast och enklast, snabbast.

Förberedelse är viktigt då limmet torkar väldigt snabbt i hinken, kan späs ut i nödfalll med vatten men är inte rekommenderbart. Så skär upp alla våder i förväg och mät ut för hål osv i förväg och skär hål i folien för dessa. Blanda en hink och sedan är det bara att rolla för en våd i taget och direkt på med den och använd en bredspackel med plastblad för att trycka ut våderna. Är ni två kan den ena rolla medans den andra sätter våderna.

249_5a35a28d0ab068e224d607dccbba518a.jpg

Limmet är klibbigt som satan så ett par diskhandskar är bra att på sig, efter ett tag så kommer roller och pensel sitta kvar i diskhandskarna:p
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Eftersom du jobbar åt dig själv så rekommenderar jag dig att blanda lite mindre satser. Då behöver man inte stressa ihjäl sig för att hinna få upp allt innan limmet härdat. I övrigt håller jag med ovanstående.

PS. Underskatta inte klibbigheten hos limmet, skaffa billiga hinkar och rollers. Det är bara att kasta när du är klar. DS
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Tack, bra tips! 2 timmar säger LIP är bearbetingstid. Men 2 timmar springer ju iof i väg snabbt. Men det är väl inget som säger att man måste göra allt i ett svep?
 
Tack, bra tips får köpa lite billiga grejer
 
T
Fast man blandar ju direkt i hinken som limmet kommer i, i med cementpåsen och blanda till en klumpfri massa. Två sådan hinkar kommer att gå åt till ditt badrum, blanda en åt gången.......

image2_ca9e43085c494d7ba92123d92d971035.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag kan tipsa om att om du väljer LIP så finns det en butik i Bromma (Ulvsundavägen), kakelhörnan som säljer LIP över disk. När jag gjorde våra badrum för några år sedan så var de lite dyrare än Sigro, men perfekt för kompletteringsköp.
 
Uppskattar även jag servicen på Kaklehörnan, finns även i Arninge.

Om du handlar allt på ett ställe är jag övertygad om att Kakelhörnan lämnar samma pris som Sigro...
 
Mikael_L
Jag körde med LIP (köpt på sigro).
Jag skar och förberedde alla våder exakt i längd (noga). Sen gäller det att hålla rätt på vilken som är vilken när man väl kör på. :)
Jag la överlappande på alla ytor, men kant i kant i hörn och vinklar (vägg-vägg och vid fönsternischen som jag också tätskiktade och kaklade) och sen remsa över i alla hörn/vinklar.

Jag la golvet först och drog upp det på väggarna, för att väggvåderna skulle gå över "åt rätt håll"
Just detta skulle jag inte alls göra idag. Utan jag skulle köra (och rekommendera alla andra att göra det) enligt instruktion, att möta kant i kant och sen lim och remsa i hörnet.
Det är så pyssligt det jag gjorde att det verkligen inte är någon garanti att det blir bättre. Och när jag sen i efterhand kunnat inspektera och sammanfatta så inser jag att limmad remsa blir väldigt väldigt bra.
(Dvs lägg istället tiden på att vara väldigt noga med remsan i golv/vägg-vinkeln, det blir nog faktiskt bättre)

Och då sätter man naturligtvis väggarna först.


Jag minns inte att jag förberedde för hålen i våderna, jag tror faktiskt att jag tog upp för hålen medan jag satte upp skiten.


Jag behövde två hinkar med lim, och blandade en hel åt gången. Genom att allt i övrigt var rigoröst förberett så tyckte jag att jag hann med rätt bra trots att jag gjorde det hela för första gången.

Jag hade velat ha en sån där plastspackel som var i bild i tråden, jag körde med ett par andra grejer, men den där spackeln hade varit guld värd. Jag såg senare att den kostade inte så många kronor hos t.ex. Beijers eller Bauhaus.

Var jäkligt noggrann och rigorös med att dra ur precis alla luftbubblor, det är helt omöjligt att fixa till det i efterhand. Det måste ske direkt vid uppsättande av våden i fråga.

Jobba lugnt och metodiskt, utan att såsa. En stressad hjärna tänker som en kanin. Lugn, du hinner använda upp en hel hink med lim om bara allt är förberett.

Det som skrivs om limmets kletighet är ingen överdrift. Det är helt överdjävligt. :mad:
Har du lite gamla långärmade kläder (underställ) som du kan slänga sen så offra det så du slipper skiten på dina armar. Ha flera par billiga tunna arbetshandskar redo, så du kan kasta bort något par ifall dom blir för tråkiga. Undrar om sådana där tunna plasthandskar av operationstyp funkar, det finns billiga paket med sådana hos Jula.
Ha åtminstone dubbelt av roller och annat sånt som ska vara i limmet.


Och ett tips till, sänk tempen så mycket du kan på allt innan jobbet, det ger dig mer tid.
Dvs gärna bara typ 12-15°C i rummet, blanda inte med rumsvarmt vatten osv.
 
Redigerat:
Tack för alla tips!

Jobbigt att det ska vara så kladdigt :D
 
Varför inte köra på Kiilto? Då slipper du hålla på och blanda och gorma
 
LIP ska ju vara en av de bättre, och den ska vara bra ihop med Unidrain så mest därför.
Men jag har inte tittat så mycket på Kiilto så kanske den funkar lika bra med Unidrain
 
jeppeknaster skrev:
Varför inte köra på Kiilto? Då slipper du hålla på och blanda och gorma
Hålla på och dutta med två olika lim verkar krångligare. Känns betydligt säkrare med 2-komponent överallt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.