Hittade för ett par år sedan en skitbra länk till en sida som enkelt förklarade
hur man skulle följa färgkodningen vid FK dragning i en villa. Ex-vis vilka färger man
använder till eluttag/brytare/belysning dvs obruten/bruten fas...osv...någon
som har en bra länk till en sådan sida?
tack på förhand
//
M
 
Brun = fas
svart = första tändtråd
vit = andra tändtråd
blå= neutralledare
Grön/gul = skyddsjord

brun L1, svart L2, grå L3

Klart.
 
  • Gilla
popelollole och 3 till
  • Laddar…
Hur är praxis att göra om man utökar en befintlig installation där svart är fas,brun tändtråd ? Fortsätter man med det för att behålla överskådligheten eller byter man färg?
 
Man kör alltid med nya färger...
 
Kör på samma! Förmodligen är det erfarna elektriker? som kopplar och förstår hur det är..Minsta osäkerhet så tar man och ringer och säkerställer oklarheter.Jag säkerställer alltid innan jag kopplar,och alltid efter:)
 
Var till en polare och skulle färdigställa en okomplett dragning igår,fick slita bort kablar och jävlas:( En hempulare hade dragit gulgrön som tändtråd,Skadade kablar( isolering borta) löst dragna kablar i dosor.Nån hade bränt bort isolering och tvinnat en skarv,hua jag vart mörkrädd:/
 
Redigerat:
el_richard skrev:
Man kör alltid med nya färger...
Jag ber att få anmäla avvikande uppfattning.

Drar man kabel har man ju inget val men är det tråd så föredrar jag att följa anläggningens standard om det är möjligt just för att undvika förväxlingsrisk
 
Mikael_L
dof skrev:
Hur är praxis att göra om man utökar en befintlig installation där svart är fas,brun tändtråd ? Fortsätter man med det för att behålla överskådligheten eller byter man färg?
Jag tycker det beror på.
Är det en mindre komplettering inom en gammal färgstandard tycker jag gott att man kan följa de befintliga färgerna, det ger nog den minsta risken för förväxling.

Är det en lite större utbyggnad, nya säkringsgrupper, en ny byggnadsdel osv kan det däremot vara motiverat med att följa dagens standard. Återigen, det ger ingen större förväxlingsrisk.

Men gul/grön får dock givetvis aldrig vara annat än skyddsjord, oavsett hur det ser ut i huset sedan tidigare.
Och jag ser absolut inget problem att använda gulgrön i ett gammalt hus där all annan skyddsjord i övrigt är röd. Det går liksom inte att förväxla.
Jag vill t.o.m gärna att all ny dragning av skyddsjord helst är gulgrön.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Nu är det gjort. I detta fallet var det bara svart och brun som var skiftad så jag fortsatte att använda svart som fas. Tyckte det blev lättare att få en överblick då.
 
Mats skrev:
Jag ber att få anmäla avvikande uppfattning.

Drar man kabel har man ju inget val men är det tråd så föredrar jag att följa anläggningens standard om det är möjligt just för att undvika förväxlingsrisk
Innebär detta att Du nyinstallerar röd PE-ledare(!), vid utökning av befintlig anläggning???
 
el_richard skrev:
Brun = fas
svart = första tändtråd
vit = andra tändtråd
blå= neutralledare
Grön/gul = skyddsjord

brun L1, svart L2, grå L3

Klart.
Den där är lite lurig att skriva ut. Det beror helt på vem som har gjort installationen. Jag försöker undvika svart som tändtråd pga förväxlingsrisk med fas. Brukar ha vit tändtråd till lamputtag och orange till spots. Grå till ytterbelysning. Kommer jag till en installation jag gjort innan för att komplettera nytt så slipper jag öppna och kolla. 😊
Jag vet flera som undviker svart så långt det går.
 
Innan jag slutade så körde jag alltid svart fas där resten av anläggningen var svart fas. Även att brun kommit in i bilden. Men där jag hade svart nolla och vit fas körde jag med nya systemet, men lindade en bit tejp på den vita fasen. Halv rullbredd fem cm in.
 
Praxis idag är precis som el_richard skrev!!!
Förr eller senare måste man väl kunna acceptera en övergång till nytt färgsystem annars lär vi utöka utbudet av färger på fk och tejp!!!

För enligt den här tråden kan inte brun användas som tändtråd,inte svart (kan förväxlas med fas enligt äldre system), inte vit (användes som nolla förr, såvida vi inte tejpar den förstås för då vet ju nästa elis som kommer......*suck*), i nte grå (den ska va avsedd för utebelysning!) , orange ska bara vara till spots.
Kom igen nu gott folk!!!
Nya installationer ska utföras och dokumenteras av elektriker och jag tror ingen elektriker skulle klia sig i huvudet om man tar över efter nån som övergått till det system som el_richard påvisat!!
Ska man däremot ta över efter folk som skapat egna färgsystem eller tejplösningar lär vi se många flintskalliga elektriker i framtiden!
 
Redigerat:
Jag tror INTE att någon elektriker behöver klia sig så mycket i huvudet pga färger på FK, oavsett vilka färger som använts och hur dom blandats. Dom har troligen sett alla varianter och några till ( i alla fall efter några år i tjänst).
Dom som blir hårlösa är dom hempulare som läst i nått forum "hur det ska vara".
 
  • Gilla
nmeden och 4 till
  • Laddar…
Om man jobbar utan att säkerställa att det är spänningslöst, oberoende av färger på fk, är det väl inte mycket till elektriker ändå.......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.