Du ska inte stänga av duschhörnan, spackelkakan ska vara över hela golvet annars får du en sprickanvisning.
Spackla hellre 2ggr, en gång med minst 12mm spackel över hela ytan, låt torka, prima, stäng av runt brunnen och flyt resten, handspackla lokalfallet.

Tycker du ska ring Kiilto och fråga hur du ska göra med armeringen, eller maila
 
nino skrev:
Du ska inte stänga av duschhörnan, spackelkakan ska vara över hela golvet annars får du en sprickanvisning.
Spackla hellre 2ggr, en gång med minst 12mm spackel över hela ytan, låt torka, prima, stäng av runt brunnen och flyt resten, handspackla lokalfallet.

Tycker du ska ring Kiilto och fråga hur du ska göra med armeringen, eller maila
Hej. Det verkar finnas lika många tekniker för att flytspackla som det finns hantverkare. Men när jag pratade med Kiilto för ett tag sedan rekommenderade han att göra på ditt sätt, gubben var golvläggare i grunden. Men då flyter jag upp till brunnflänsen, 12mm, idag. Hur länge behöver jag vänta innan jag primar och spacklar fallet? På säcken står det mattläggningsbar, 1-3 dygn. Dvs. 1 dygn/10mm.

En fråga till som uppstod. Om jag flyter första spacklingen upp till brunnsflänsen så kommer mitt lokala fall som jag handspacklar att gå mot noll vid brunnen. Blir inte det en svaghet som kan börja spricka?
 
Redigerat:
Hallå igen, nu har det flytspacklats i två dagar och tyvärr måste jag säga att det inte blev helt hundra. Jag gjorde som du föreslog nino och det verkade gå bra till en början. Inget fel på din metod alltså utan det var helt och hållet mitt handlag. Första lagret upp till brunnen var inga problem, det var mer trögflytande än jag hade önskat trots att jag blandade mot max på vatten. Armeringen och golvvärmen stoppade upp flytet ganska rejält så man fick hjälpa till med spackel.

Andra flytningen sket det sig dock en aning. Jag hade inte någon hjälpreda förutom vid själva blandningen så jag blandade upp sex 25l hinkar och började hälla längs väggarna. Trodde att det skulle flyta bättre nu när jag hade ett slätt golv som underlag. Jag ställde mig vid brunnen och tänkte ösa utåt med men det var ganska trögflytande denna gången med så efter någon minut tyckte jag flytet stannat av lite och att det låg för mycket spackel vid väggarna utan att det riktigt nått fram till avstängningslisten som jag satt runt golvbrunnen. Fick då kalla fötter och började hjälpa till lite med spackeln och det var väl nu som det sket sig för när jag drog till mig lite spackel blev det mindre dalar kvar i spacklet, 3-4mm, och jag försökte då förgäves justera detta. Har spenderat större delen av dagen att försöka handspackla dessa svackor och fallet till brunnen. Fallet till brunnen blev ok men när jag försökte skrapa av det fuktiga spacklet i svackorna lossnade det i kakor så jag lät det stelna lite till och fick då slita som en häst istället och det blev väldigt grov struktur. Vet inte om jag spacklade för tunt kanske? Borde man kört på ett spackel utan fiberarmeringen i andra spacklingen? Imorgon kommer mattläggaren och kollar om det duger för att lägga matta. Annars får vi flyta ett tunt lager till. Fick en vit utfällning efter att jag försökte snygga till ytan lite med en fuktig svamp, men det är väl bara ett kosmetiskt problem?

Såg ett smidigt sätt att kolla fallet med en rotationslaser i någon tråd här på forumet.

20140410_192808.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20140410_195404.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20140410_195425.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
AndersMalmgren skrev:
Jag spacklade ett lager om dagen, verkar ha funkat bra.

Jag gjorde precis så. Mitt fall går mot noll vid brunnen, funkar bra. Flytspackel är en jäkligt cool produkt :D

DU kan läsa mer om hur jag gjorde här

[länk]
Kul läsning, inget litet projekt du tagit dig ann. Men jag måste säga att lägenheten var ju inte direkt ful innan...hehe. Ska följa tråden framöver.
 
Saffady skrev:
Kul läsning, inget litet projekt du tagit dig ann. Men jag måste säga att lägenheten var ju inte direkt ful innan...hehe. Ska följa tråden framöver.
Mäklare kan det där med att ta bra bilder :D
Synd att det inte blev perfekt, vad för märke hade du, jag körde Finja allround med maxvatten (4.5 liter) och den rann fint över armering och golvvärme. Hoppas det blir bra med dina justeringar!
 
AndersMalmgren skrev:
Mäklare kan det där med att ta bra bilder :D
Synd att det inte blev perfekt, vad för märke hade du, jag körde Finja allround med maxvatten (4.5 liter) och den rann fint över armering och golvvärme. Hoppas det blir bra med dina justeringar!
Jag körde på Kiilto's produkter rakt över. De hade en bra kampanj på flytspacklet hos Bauhaus. Maxvatten var 3.7 liter till 20kg säck. Och man fick absolut inte överdosera.
 
Idag svalde jag stoltheten och lät mattläggare flyta om golvet. Stod bredvid och tittade nyfiket på. Det jag såg att de gjorde annorlunda var att de blandade 25% mer vatten än anvisat av Ardex. Fick då riktigt bra flyt. Sen körde de utan fiberarmerat. De bemödade sig heller inte att skopa ut mot väggarna utan skyfflade bara lite i början tills han hällt ur alla hinkar. De lät det sedan bara ringa ner i den inplastade brunnen och skopade sakta ur denna i en slaskhink från dörröppningen. Eftersom jag redan gjort fallet mot brunnen blev det samma vid nya flytningen men när jag frågade hur de annars fixar lokalfallet fick jag svaret att de sällan gör brantare vid brunnen såvida inte kunden specifikt ber om detta.

Summan av dagen är att de ska komma tillbaka och göra en finflytning innan mattläggning. Det ser bra ut redan nu men den ena pratade om att utan finflytningen kan det bildas gasbubblor under mattan. Och jag kommer nu få leva med en ca. 60cm hög tröskel, vilket jag hela tiden försökt undvika. Man lär sig...

Kommer golvärmen bli slöare nu när kakan blivit så tjock? Ligger 100W/m2.
 
  • 1397232084839.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1397232104804.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
60cm, då får du nästan anlägga trapphus utanför :D
 
AndersMalmgren skrev:
60cm, då får du nästan anlägga trapphus utanför :D
Det kommer i nästa inlägg. Måste söka bygglov bara :) Men jag måste erkänna att det är svårt att svälja att det krävdes så lite extra handlag för att få det så mycket bättre. Pedanten i mig vill bila upp och göra rätt från början. Men då kommer sambon att hänga mig. Får bli vid nästa renovering om sisådär 15-20 år
 
Saffady skrev:
Men då kommer sambon att hänga mig.
Nu känner jag inte din sambo men det finns nog risk att hon väljer en betydlig långsammare och plågsammare metod...
 
K70? eller vad spacklade dom med?
 
Alfredo skrev:
Nu känner jag inte din sambo men det finns nog risk att hon väljer en betydlig långsammare och plågsammare metod...
Jag väljer att inte ta reda på det...

nino skrev:
K70? eller vad spacklade dom med?
De körde med Ardex K75. Blandade 4,5 vatten per säck. Blir ju inte 25% extra som jag sa innan utan 12,5%.
 
Redigerat:
Fråga, hur kunde de göra golvet tjockare? Brunnen sitter väl där den sitter?
 
AndersMalmgren skrev:
Fråga, hur kunde de göra golvet tjockare? Brunnen sitter väl där den sitter?
De ökade på generella lutningen en aning men framförallt blev det brantare vid brunnen. Tror att det ligger lite över GVK's krav nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.