Om du ska få ett resultat som varar så ska du ju gå ner till trärent.
 
tycker det ser väldigt slätt ut under.. dom har inte vänt brädorna fel?...
 
S
nja. panel som är äldre brukar bli så där. speciellt efter att dom blivit skrapade en eller flera gånger
 
Va skönt o höra. Ja de får bli ordentligt skapande.

Eftersom de verkar vara dåligt förarbete innan förra målningen så tänkte jag skrapa först o sen tvätta med nått mögeldödande, eller tänker jag fel då?

Ja panelen är förmodligen original från 1945 så dom är nog skrapade några ggr.

Tack för mycket bra svar!
 
Skrapar du trärent tror jag inte du behöver mögeltvätta. Kan inte vara bra att blöta ner fasaden när det inte finns färg på den. Jag skulle rekommendera skrapning till trärent. Sedan grundolja. Personligen föredrar jag grundolja och grundfärg med alkyd. Snåla inte med grundoljan, dränk in. Inom en timme målar du med grundfärg. Grundfärgen följer då med oljan in i trät och du får en sandpappersliknande yta (p.g.a) fiberresning, mycket bra fäste för att sedan måla med fasadfärg. Där använder jag akrylatfärg som stoppar bättre mot solblekning. Du har en massa jobb framför dig. Men. när det är gjort kommer du att känna dig nöjd. Se till att, om det är nödvändigt, du har en riktig ställning att stå på. Lycka till!
 
  • Gilla
Mattsson86
  • Laddar…
S
absolut inte en lackfräs på fasaden!!! gör mer skada en nytta.
helst ska bara färgen bort. blir lätt att någon mm följer med när man använder lackfräs.

att rekommendera är att hyra en infravärmare
 
Tack för alla bra tips. Jag tänkte börja skrapa o se hur de går och sen eventuellt hyra/köpa en speedheater. De verkar vara en riktigt bra apparat, även till kittborttagning på fönster då jag har 3 sidor på huset kvar där fönstrena ska målas.
 
Om du inte har någon luftspalt under fasaden så är det enl min mening endast slamfärg som andas som bör användas. På gamla hus kan fukt komma både inifrån och utifrån.

Täta färger stänger in fukten med risk för att panelen börjar ruttna förr el senare.

Om panelen är för slät för att använda slamfärg så hade jag kört på 100% linoljefärg.
 
Håller med föregående. Slamfärg eller riktig linoljefärg funkar bäst på äldre hus. Skrapar du till trärent kan du måla med slamfärg sedan.
 
Ser ut som att det är gammal linolja i trät, det är därför det blir blåsor.
 
Ja huset är ju byggt 1945 o då va de väl vanligt med linoljefärg kan jag tro. Så om de är målat med linoljefärg från början så kan de bli såna blåsor alltså?

Helst skulle jag ju vilja ha slamfärg men att skrapa trärent på dom 2 väggar som inte har några blåsor har man ju inte tid med
 
S
Linus G skrev:
Ser ut som att det är gammal linolja i trät, det är därför det blir blåsor.
inte alls det som är fel, det har målats med fel färg på gammal färg.
 
S
Mattsson86 skrev:
Ja huset är ju byggt 1945 o då va de väl vanligt med linoljefärg kan jag tro. Så om de är målat med linoljefärg från början så kan de bli såna blåsor alltså?

Helst skulle jag ju vilja ha slamfärg men att skrapa trärent på dom 2 väggar som inte har några blåsor har man ju inte tid med
inte säkert att du får ett bra resultat om målar väggen med slamfärg. den kan pärla sig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.