En dröm har gått i uppfyllelse och jag har blivit ägare till ett gammalt torp, delvis byggt på 1700-talet och delvis på 1800-talet.  :)
Men efter många Gård & Torp-tidningar och visningar av torp, så står jag nu inför faktumet att jag som nybliven torpägare inte riktigt vet vad nästa steg bör bli - var börjar man?!  :-?

Innan köpet anlitade jag Anticimex för en besiktning, så vissa indikationer på åtgärder har jag fått. Men jag vet inte vad som bör prioriteras, om nåt är mer viktigt än annat, om nåt kanske rentav bör göras omgående!?

Jag vill göra så mycket som möjligt själv, men får väl vara realistisk och inse att utan tidigare erfarenhet av ett sånt här projekt, så behöver jag ändå viss proffisionell hjälp. Min kille har tidigare jobbat som både snickare och målare, men jag tror jag anar att det kan vara lite "farligt" att ta sån hjälp för mycket om man är intresserad av byggnadsvård av gamla hus (han vet t ex inte vad lerklining är och har andra åsikter än mig vad det gäller typer av färger).

Så min idé är nu att först försöka få tag på någon som kan hjälpa mig med nån slags inventering av huset, en byggnadsvårdare eller liknande? Någon som kan gå igenom huset, tala om vad som bör göras först, hur man kan göra, vad som kan vänta och kanske även rekommendera kunnigt folk.

Finns det någon som känner igen sig, som har känt sig lika villrådig som jag gör nu?  :-/
Hur gjorde ni, var började ni?

Eller finns det någon som förstår vad för hjälp som jag söker? Kanske kan någon med erfarenhet rentav rekommendera mig någon som är duktig och kunnig?

Ser fram emot en kommande vår och äntligen torpar-tider!  ;)
 
Jag blev medlem i höstas och kollade nu upp vilka som är våra länsombud i Byggnadsvårdsföreningen:

Håkan Bagger 0582-912 28, 070-575 56 67
h.bagger@askersund.mejl.telia.com

Samt:

Leif Göthberg 019-45 07 35, 070-520 42 26
leif.gothberg@altonarkitekter.se

Du gör rätt som är tveksam till moderna snickare/målares förhållande till byggnadsvård, oftast är en intresserad och engagerad privatperson bättre att fråga.  ;)

.....i mitt hus har det tidigare bott en snickare (sorry Johan)  :D


 
I ett gammalt nummer av Gård & Torp tror jag det var en nybliven husägare som fick en sån besiktning du var ute efter, ska se om jag kan hitta vilket nummer det var. Så det finns tydligen firmor som gör sådant.

Annars anlitade vi dels en vanlig besiktningsman, som kollade grejer som (obefintlig) ventilation, (obefintliga) våtskikt etc, dels en timmerman som gick igenom timmerstommen, lättade på panelen, högg i timret och kollade att allt var friskt och mådde bra. Det var jättebra att ha två så olika personer att titta på samma objekt, de såg helt olika saker! Och så har vi läst mycket.

Annars är det väl generellt så att brister som orsakar ytterligare skador ska gå först - taket förstås, ev. vattenskador inomhus, elen om det finns och eldstäder/skorsten, om ni ska elda. Sen skulle jag se över marknivån runt huset, och ta bort ev växter som står för nära.

Det mesta andra kan vänta.

 
Grattis till torpet!

Jag har några erfarenheter av att vara ny ägare till hus, bl.a. torp. Behövs renovering ?Några saker som jag definitivt vill påpeka är:

- börja med en storstädning ute och inne - då ser man ordentligt vad huset har för synliga kvalite'er
- bo ett tag innan ni gör något!
- gå till närmaste län och be om hjälp med besiktning (om det finns kulturvärlden kvar så ser de det)
- röj på tomten så att ev sly försvinner och att den gamla trädgården kan komma fram


börja renovera exteriört så att inget förstörs:
- kolla syllen!
- laga/se över taket! och eventuella hängrännor
- renovera fönster om det behövs (ett i taget!)  behövs något tas bort så jobba bara i ett rum i taget!
- använd bara tjära, rödfärg och linoljefärg
- kolla skorsten och murstock

inne:
 - använd bara  limfärg, naturliga pigment, linoljefärger
- har ni störande väggbeklädnad - måla över tillfälligt med limfärg (kostar nästan ingenting!)
- behåll all lerklining som går!
- ta inte dit alla gamla avlagda möbler från vanliga huset! bestäm er för en tidsålder (tex sekelskiftet)  och skaffa sparsamt med möbler i den tidsandan billigt på loppis tills dess att ni har hittat stilen och har gjord eventuella renoveringar klart. (Att flytta runt möbler är inte kul!)

- man skall hinna njuta av huset - gör det aldrig obeboligt! Skaffa utemöbler! ;D :cool:

 
  • tradgard3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
unki
  • Laddar…
Jag vet inte om Anticimex numera besiktar mer än ohyra. Vad du i första hand är iallafall en vanlig rak byggnadsbesiktning. Du behöver också insikten att inte ens sådana besiktningar inkluderar VA, elsystem och eldstäder.

Det bästa du kan göra är att INTE rusa iväg i onödan. Högst prioritet är att kolla så att inga ledningar står och läcker. Taket ska vara tätt. Kolla så att du inte har grävlingar i husgrunden. Och låt bli att elda i kakelugnar innan de är provtryckta.

Allt annat är lyxproblem.
 
  • Gilla
unki
  • Laddar…
Tack för era råd! :)
Nu har jag fått några trådar att nysta i.

Och utemöblerna är redan inköpta :cool:.
För visst ska man även hinna med att ta det lugnt och njuta!
 
en sak till:
bli inte inspirerad av "Äntligen hemma" eller Ernst senare varianter av Sommartorpet och skippa motsvarande tidningar! :(

Besök Gysinge! ::)
Besök ditt närmaste hembygdsmuseum men försök att då även se vad som kanske är sämre renoveringar (för de är vanliga även där).
Forska lite kring ditt hus - kanske finns bilder i något kommunarkiv som kan visa hur det har sett ut tidigare.
 
Bara en kommentar till det där med obefintlig ventilation och obefintliga tätskikt.
Så här gamla hus har ofta självdrag om de inte tätats ihjäl under senare år och de är konstruerade för bruk av eldstaden, den är den primära värmekällan.

Felkonstruktion? Njaa, de har ju trots allt stått "några" år men däremot så kanske de inte uppfyller våra krav idag med 18 grader inne och att upprätthålla den temperaturen är inte så enkelt och det blir en hel del "eldande för kråkorna" som det kanske kan upplevas som...

Ang tätskikten så nyttjade man inte badrum då som vi gör idag och ånga mm lär förstöra saker om man inte gör något åt det.

Håller med de andra om att sotaren bör ta en titt på eldstäder och rökgångar. Är det någon öppen spis som används så överväg att sätta in en kassett.

Taket självfallet, gamla trasiga pannor måste bytas och hängrännor, ränndalar mm måste fungera.

Om där är igensatta ventiler så ta bort glasullen där så ventilationen återställs, dessa hus måste kunna andas.

Tipsar om att pensla på 25% balsamterpentin och 75% kokt linolja på "tråkiga" fönster så klarar de ett litet tag till.

Elen låter man en elektriker titta på, att installera en jordfelsbrytare lär inte vara så dumt men jobb här kan springa iväg kostnadsmässigt om man har lite otur. Beror nämligen på så mycket.

Lycka till!
/Kent
 
Snickarboden har givetvis helt rätt ifråga om luftväxling.  Jag vill bara tillägga att en väl ventilerad GRUND är första prioritet tillsammans med ett tätt tak.  Alltså:  Om skafferiets ventiler är igenbommade med mineraljox och ny fasad kan göra detsamma.  Däremot är det FÖRÖDANDE om någon pluggat igen "kattgluggarna" i grunden!

Detta med att laga bristfälliga elsystem vet jag mindre om.  Jag blir mera tveksam.  Huvudregeln är att undvika lappa och dutta med nödlösningar.  Det bästa är att riva ut all skit och lägga in funktionellt och säkert elsystem.  MEN!  Problemet med detta är att i ett normalt bygge är elektriken först på plats och siste man att lämna platsen.  Ska ni göra andra stora och små byggreparationer senare riskerar ni därför tvingas göra om stora delar av nygjort eljobb.  

Kanske ni kan kompromissa med en busenkel men säker installation med automatsäkringar och korrekt material, men allt utanpåliggande och endast något enstaka urtag i tak och vägg i varje rum.  Då lever man primitivt men säkert för kanske bara 10-20 Kkr tills man har ett samlat grepp.  

Komplett el i nyproduktion hamnar omkring 35-50 Kkr på en mindre villa.  Vid ROT-renovering blir kostnaden omkring det dubbla, oräknat jobbet att riva bort allt gammalt elskräp.  
 
Snickarboden skrev:
Bara en kommentar till det där med obefintlig ventilation och obefintliga tätskikt.

Ang tätskikten så nyttjade man inte badrum då som vi gör idag och ånga mm lär förstöra saker om man inte gör något åt det.
Kommentar till kommentaren ::)

Tycker man måste hålla isär begreppen här.

Bostadsutrymmena ska man inte täppa till med plast. Behåll befintliga konstruktioner om de har fungerat bra, underhåll och komplettera om det behövs med lämpliga material och metoder. Var rädd om materialens möjlighet att andas.

Badrummen är en helt annan sak. Då snackar vi om en verksamhet, och en påverkan, som är fullständigt främmande i gamla hus - rör som förr eller senare kommer att läcka, enorma mängder vattenånga som ska ta vägen någonstans o.s.v. Då gäller det att tänka på ett annat sätt. Har man ett hus med höga kulturmiljövärden, eller om man helt enkelt är rädd för vattenskador, kan man ju ex. välja att lägga badrummet "utanför" huset, i en liten tillbyggnad, fast med ingång från det gamla huset. Och då är det förstås maximal tätning, våtskikt, plastmattor, modern ventilationsanläggning o.s.v. som gäller!
 

Jordfelsbrytare, i gamla hus ligger det elkablar och skräpar vartsom helst.
Så fort man sätter sågen eller borren i väggen ska man vara förberedd på att det kan bli kolsvart ( mörkt inte brunnet)

Spendera sommaren med att ta hand om den överväxta trädgården i stället så hinnner du bo in dig lite till ... vi är glada att vi inte började direkt, eller ... snart ska vi ta oss i kragen ...

Henrik
 
En viktig sak. Det är trågigt att gå omkring hela dagarna (även fritidien) i byggröran!
begränsa arbetsytan så det inte är överallt. Jag lovar det kan ta knäcken på vem som helst att inte ha någon stans att bo på som är fritt från byggröra.
klas
 
Vad kul med likasinnade! Vi har precis köpt ett gammalt torp från 1800-talet och är helt nya på området! Detta torp har stått tomt i många år och vi vet inte hur det kommer att se ut när vi väl börjar renovera i sommar. Vi vill behålla så mycket som möjligt av det gamla. Har tänkt att ta fram timret inne i torpet och fixa iordning. Men vi är helt nya på området :) Vi har inte haft besiktning av huset,men är det någon som har erfarenhet av att ha köpt torp som stått tomt och inte är i helt gott skick? skorsten, tak och annat måste ju rustas.Vad ska man tänka på?
 
Det finns olika saker att tänka på...dels sånt som gäller byggnaden och dels som gäller er bekvämlighet.
Vad gäller byggnaden så bör nog bland de första åtgärderna vara att leta efter ev. rötskador och mögel, t.ex. om det har regnat in någonstans. Undersök husets stomme om ni ser skador på virke eller konstruktion, dvs. i grunden, väggarna och på takstolar. Är dessa skadade så åtgärda detta innan ni gör något annat. Om torpet har el så är en översyn av detta ganska prioriterat.

I övrigt vad gäller huset så märker man nog mest själv vad som ser ut att vara i mest akut behov av åtgärd...börja då med detta. Om det INTE finns något som ser ut att vara i direkt akutbehov, då kanske det är lämpligast att börja renovera i den ordning ni vill bli först klar med, t.ex. kök först, sedan sovrum, eller nåt liknande.

Vad gäller er egen bekvämlighet så om vatten saknas, så kanske det kan vara bra att få framdraget ganska snart, kanske bygga ett separat våt/wc utrymme om ni inte har något...om ni inte nu är av den sorten som tycker ett utedass är charmigt :)

Att ta det i ett lagomt tempo, men att se till att basfunktionerna finns rätt fort är nog bra. Och kom ihåg att sticka av ibland från slitjobbet med sånt som ni tycker är roligt, kanske påta i trädgården eller bara ligga och njuta i solen. Fast trädgårdspåt kan vara nog så slitsamt, åtminstonde i en "glömd" trädgård.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.