Fast du får väl vänta tills lagändringen är genomförd :)
 
mycke_nu skrev:
Prova gärna att ta hand om avloppet själv.

Det kostar minst lika mycket att bygga ut ett enskilt avlopp för ytterligare ett hushåll. Prognosen för vårt nya avlopp är dryga 100 000.

100 000 är billigt i jämförelse med kommunalt VA.
Komunalt kostar mellan 125 000 och 200 000 kr.
 
Blir det? Den gamla friggeboden är väl fortfarande en friggebod. Den byggdes ju som det? Eftersom en komplementsbyggnad kräver bygganmälan måste Luntis då skicka in ett sådant för sin gamla friggebod. Det låter snårigt :)
 
Hemmakatten
Håller med. Den gamla friggeboden förblir en friggebod, och den nya byggnaden innefattas i den nya (om de blir antagna) 25kvm-byggnaden.
 
Akahigi
Ni menar att det blir möjligt med fullarea friggebod och fullarea komplementhus (25m2)?
 
ja!
 
Dessutom kan du samtidigt bygga till huset med 15 kvm....
 
Och 2 kupor på bef byggnad
 
Luntis skrev:
Betyder detta att min befintliga friggebod blir det nya "komplementhuset" och att mitt växthus som ska byggas, byggs som en ny friggebod, under 15 kvadratmeter, alltså utan att det kräver bygglov?
Korrekt, men notera att du behöver göra bygganmälan för att göra om friggeboden till gäststuga.

Rent tekniskt sett måste du dessutom göra om friggeboden till gäststuga först, och bygga växthuset när gäststugan står färdig.
 
  • Gilla
Elkludde
  • Laddar…
Skiljer detta lagförslag på bostadstyp, t.ex radhus? Skulle det hanteras annorlunda?
 
nej, ingen skillnad så länge huset ligger på en egen fastighet
 
Akahigi
Akahigi skrev:
Ni menar att det blir möjligt med fullarea friggebod och fullarea komplementhus (25m2)?
Så 15m2 frigga OCH 25m2 attefall plus 15m2 tillbyggnad?
 
Akahigi skrev:
Så 15m2 frigga OCH 25m2 attefall plus 15m2 tillbyggnad?
ja såbör det bli +2 takkupor
 
Akahigi
Elkludde skrev:
ja såbör det bli +2 takkupor
Och vallgrav... Med apätande krokodiler i...
 
Akahigi
Akahigi skrev:
Och vallgrav... Med apätande krokodiler i...
Bara skoj förstås. ;)

Men jäklar vad det poppar upp leverantörer på internet just nu... Alla vill sälja små hus. Lite kul, tycker jag. Kul när det händer något...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.