jävla_hus skrev:
-40*C klaras av på poe klass 3 men det kräver att man köper en kamera med lite stabilare mekanik än dom billigaste.
Övriga för utomhus är specade till -20 och startar man dom vid -40 kan det bli problem men är dom redan igån så skall inte -40 vara något problem.

Går man upp från axis m-line till P-line så är -40*C ok enligt spec på klass 3 i dom flesta fall.

Flertalet M-line klarar -30 på klass 2 men -40 får man gå upp i klass 3.
Jobbar du i ankdammen? :)
 
Ja, på sätt och vis. Vi köper in en hel del kameror årligen, mestadels från axis.
 
Min granne har larm och kameror i huset.Men han har ett problem.Han har två st katter,och när dom springer ner från övervåningen så går larmet igång.Så han måste ta bort den kameran som "ser" uppför trappan till övervåningen. :)
 
Grannen bör kunna ställa ner känsligheten eller ändra vilket område i bilden som triggar larm.
 
Kolla om någon of följande finns i programvaran:

Aktiveringstid (make time eller trigger time om programvaran är på engelska)

Detta är hur lång tid (sekunder) rörelse måste vara innan larmet triggas. Om katten springa förbi och är i bilden 2 sekunder och aktiveringstid äs inställt på 3 sekunder bli det inget larm.

Objekt Storlek (Object size)

Minsta storlek på ett objekt som kan trigga larm. Justera så att minsta storleken är lite större än katten.

Maskering (Masking)

Om möjligt, maskera området där katten springer. En katt är mindre än en manniska så larmet borde triggas om en person är där. Oftast går det att maskera områden för rörelsedetektion men området syns i alla fall i bilder.

Som jävla_hus sa, justera ned känsligheten.

Lycka till!

Alkemist
 
Uppfattade att grannen hade larm med kamera och inte bevakningskamera som "larmade". Husdjusinställning på en detektor som är riktad mot en trapp är mission impossible, hitta annan placering för detektorn.
 
En normal detektor kan man med justera ner känsligheten på så att den inte larmar för något så litet som en katt, hund är dock betydligt värre. Men visst, det finns säkert fortfarande detektorer som man inte kan justera känsligheten på.
 
Man måste ta hänsyn till miljön också, justeringen för husdjur görs genom att stänga av sektorer närmast golv. Ifall detektorn är riktad mot trapp så kommer detektorn lösa när katten rör sig i en högre nivå. Rikta detektorn från trappen.
 
Om det är en IR-detektor som löser larmet kan du bytta ut den mot en s.k. pet-safe IR. Finns i olika modeller baserade på kg. Jag har en som inte trigga igång för någonting under 40kg pga min hund och det fungerar bra....

Här finns en som borde fungera för katter. Finns säkert billigare eftersom DSC larmprylar är inte den billigast men är bra.

http://www.awsab.se/lc_100p_husdjursdetektor

//Alkemist
 
Alkemist skrev:
Om det är en IR-detektor som löser larmet kan du bytta ut den mot en s.k. pet-safe IR. Finns i olika modeller baserade på kg. Jag har en som inte trigga igång för någonting under 40kg pga min hund och det fungerar bra....

Här finns en som borde fungera för katter. Finns säkert billigare eftersom DSC larmprylar är inte den billigast men är bra.

[länk]

//Alkemist
Om det är en större katt så rekommenderar jag även paradox digiguard 75 (DG75) husdjursimmun IR-detektor som fungerar väldigt bra.
http://www.awsab.se/inbrottslarm/la...igital_rorelsedetektor_med_husdjurs_immunitet
Det enda du bör tänka på om du använder detektorer med digital signalbehandling (DSP) är att om detektorn har fri sikt mer än max upptagningsområde så bör detektorn riktas så den tittar ner i backen precis innan max upptagningsområde, om det finns vägg inom upptagningsområdet så monteras den som vanligt, detta då denna typen av detektorer fungerar bäst om den får ett fast referensvärde.
 
Här kommer ett kanske lite udda tips på enkel videoövervakningskamera - DLink DCS-825L, deras Baby Monitor som kostar ca 800-1200 kr (prisjakt):)
DCS825LA1ImageHSideLeft.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tittar man på specen så får man en HD-kamera (1280x720) med alla viktiga funktioner för enkel inomhuskamera att ha i hemmet eller i sommarstugan. Går ju även att ha med sig på semestern och ställa på hotellrummet tex.

En bra bonusfunktion är 2-vägskommunikationen. Om jag förstår det rätt borde det då via tex iPone-appen gå att prata via kameran, dvs inte bara ta emot ljud.

Mindre viktiga bonusfunktioner kanske är rosa eller blå plastring eller att det går att spela upp vaggvisor...


Vad tycker ni, saknar den någon viktig funktion eller är den ett seriöst alternativ för low-end övervakning med 1 kamera?


Baby Monitoring Features

  • Sound detection with adjustable sensitivity
  • Motion detection with adjustable sensitivity
  • Records snapshots and video to microSD when triggered by motion or sound
  • Temperature detection with configurable alert range
  • Sends notifications when sound/motion/temperature change is detected
  • 2-way audio lets you listen and respond to your child

Camera

  • HD resolution (1280 x 720)
  • Night vision with infrared LEDs that turn on automatically when it gets dark
  • 802.11n wireless lets you place the camera anywhere
  • MicroSD/SDHC card slot2 for recording snapshots and video triggered by motion or sound
  • Can be powered by an external USB battery1
  • 5 gentle lullabies built-in
  • Interchangeable blue and pink accent colour rings
 
Fein skrev:
Är helt olagligt, endast post och bank får spela in ljud.du behöver tillstånd om du kan filma plats dit allmänheten har tillträde. Du måste alltid skylta att området är kameraövervakat.
Som privatperson är risken liten om ingen granne anmäler och vi har fri bevisföring vilket gör att du kan använda materialet ävem om installationen är olaglig.

Nas är vettigt för privatpersoner. Finns nuuo, qnap och synology tex som har färdig programvara. Du får helt klart vad du betalar för. Upplösningen säger väldigt lite om bildkvaliteten menbde flesta hd720 levererar bra bild i rätt ljus. Ska du ha bra bild 24/7/365 rek. Jag nån av de större tillverkarna.
I kameralagen så exkluderas bostäder, vilket gör att det inte är styrt i lag (vad jag vet) hur du får bedriva övervakning och ljudupptagning i din bostad. En annan lag, tror den heter ngt med "Kränkande fotografering" kan dock kanske gälla i udda situationer!

5 § Lagen gäller inte vid kameraövervakning av en plats ditallmänheten inte har tillträde, om övervakningen bedrivs aven fysisk person som ett led i en verksamhet av rent privatnatur.

http://rkrattsbaser.gov.se/cgi-bin/...idb%3C113-07-01%29&%24%7BSORT%7D=%C5R%2CLPNR+
 
Ingång tyvärr :(
 
Korvgubbe
Videonisse skrev:
Mindre viktiga bonusfunktioner kanske är rosa eller blå plastring eller att det går att spela upp vaggvisor...

Det är väl perfekt, då kan polisen gripa inbrottstjuvarna i sömnen när de är färdiga med sin innebandy!
 
nizzehult
Har också ett tips. Köpte en billig HD (720P) kamera på ebay som heter Sricam AP008 och blev förvånad över dess funktionalitet och utförande. Den kostade bara 400,- inkl frakt och har panorering i X och Y-led, IR-dioder (9 st), motion detection, talk-back möjlighet, WiFi, minneskortläsare, stöd för mail/FTP mm och även en helt OK app till mobilen som gör ungefär samma som man kan göra med en webläsare. Helt klart prisvärd! Det jag kan sakna är en zoomfunktion och ljudet är rätt kasst. Men ändå! Sricam gör även utomhuskameror som är obetydligt dyrare.
 
  • Gilla
Videonisse och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.