Nu har det gått ett tag och kan bara rapportera att det börjar närma sig.. Efter lite tänkemöda blev projekteringen så här:
bastu v2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utförandet är ungefär så också, allt för att maximera plats för lavar och diverse andra "krav"... Cylindern är då platsen för ett ev framtida elaggregat, finns snygga sådana att fälla in i den befintliga laven. Den låga laven blir 80cm bred. Beröringsskyddet mot vedkaminen kommer inte byggas som på bilden. Om ugnen placeras i ett fack ökade säkerhetsavstånden brutalt mycket. Spisen är för övrigt en Harvia 26.
IMG_3651_s.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
drsakke
  • Laddar…
Nu håller jag på och filar till det sista på lavarna och har börjat grubbla på någon form av ryggstöd. Mer för att undvika missprydande avlagringar på panelen än att det ska bli "bekvämt" för ryggen. Min fantasi sträcker sig till ett par lavebrädor på lagom höjd.. Någon som har bättre förslag?
IMG_3751.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej, Är det din bastu? Det är ju nåt sånt jag ser framför mig men om inte bilden luras så tycker jag det ser lågt ut? Känns som man lutar sig mot väggen i alla fall..
 
ca 35cm center ryggstöd från tror jag blir bra, men detta kan man ju testa sig fram på när ryggtödet är färdigt och för man skruvar den i väggen. Man kan såga de vertikala bitarna i flat "v"-form så att ryggstödsplankorna får lätt vinkel med högsta punkt i mitten (om det gick att förstå beskrivningen) . Blir "rund" ryggstöd då.

MVH
Sakke
 
Japp pianist det är väl sådär långt jag tänkte mig ungefär.

Drsakke: Får man någon nytta av rundningen? Eller blir det mest estetiskt? Tror mig begripa vad du menar.. eller blir det bättre med lite kilform, dvs den nedersta delen av ryggstödet hamnar längst ut från väggen? Jag har ganska breda lavplankor (90 mm) och tänkte nog använda samma till ryggstöden. Annars kan man förstås köra tunt här....
 
Tja, det är väl bägge delar. Alternativet som du beskriver er ett alternativ, men där finns en liten risk att man då får en kantsom man känner mot ryggen. Farsan har ryggstöd av den "dubbelvinklade" typen och det ser bra ut och känns bra.
mvh
sakke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.