Hej!

Har haft drömmar om att ha en bastu i många år. Har gillat att vinterbada o basta, även skönt att basta en stund som lite fredagsmys. Så långt om länge efter mycket funderande så bestämde jag mig för att ha ETT nöjesprojekt mellan alla måsteprojekt. Har källare, men även ett uthus med garage o 2 rum. Uthuset är kallställt, men gammal murstock finnes. Så efter en del funderande kom jag fram till att uthuset blir lämpligt att bygga bastu i. . Ett av rummen har jag haft/har som hobbyrum med elekronikhörna. Men kommer flytta in det inomhus istället. Så Uthusets ena rum blir ledigt för bastun. Det blir elbastu initialt, sedan vedeldad på sikt.

I detta Rum har det varit tvättrum en gång i tiden, o även ett mindre rum som varit kallförråd. Detta lilla rum kommer bli bastu. Senare kommer jag att göra om det större rummet till duschutrymme o relax men nu blir det bara bastu.

I rummet så är där ett betonggolv med fall till en golvbrunn. numera ligger ett uppreglat spångolv utan fall ovanpå. så planen är att ansluta en duschkabin till denna golvbrunn.

Bifogar några bilder på projektet så kommer fler när jag hinner. Har kommit ganska långt med bygget.

Bilden på uthuset är ganska gammal o precis när vi köpte huset (orka inte ta en ny.) Så det är ganska överväxt på denna bild.

Det lilla rummet är klätt med spånskivor på lättbetong. jag kommer riva hela vägggarna då det är lättare att bygga allt i lösvirke. Lättebetongen är satt på 50talet o inte ordentligt fäst i väggarna så dom står bara i rummet på golvet så allt blir rivet :) ,fresh start! Allt började en fredag då jag sa till min kompis att jag ville bygga bastu. Vill du riva spånskivorna så ligger kofoten i garaget. Sedan gick han loss. Därefter tog jag o fortsatte en annan dag.
1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
7.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
8.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
9.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Du glömde städa efter dig. :)
 
  • Gilla
meckis
  • Laddar…
Okey då, då städar vi lite ;) 10.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag förstår inte…Du har pipa, varför vänta med vedeldat??? Det blir ju bara dubbla kostnader. Jag tror att det blir billigare att sätta in en vedugn istället för elektriskt då pipan är där…du slipper en del elektrikerkostnader med vedugn + ett kallt rum som ska värmas til 70-80C från minusgrader(på vintern) drar en del ström om det ska göras elektriskt.

MVH
Sakke
 
Glömde säga. jag har fått en gratis elbastu, o alla tillbehör av en vän som slängde ut bastun.
Sedan är skorstenen helt kass, så det ska fixas insatsrör, muras om upptill o allt sånt.
så när det är gjort så... har förberett så jag bara kan såga upp invändigt i bastun den dagen det e dax.

kanske känns mer förståligt då?
 
hade tillomed matarkabel till aggregatet liggandes som jag fått, så det har verkligen varit 0kr för elbastun
 
Då är jag med��❗ oavsett så blir det knallbra!!!
mvh
sakke
 
Då var det dax att fixa golvet. Då golvet har ett gammalt fall och jag vill ha ett rakt golv med plastmatta fick det bli till att göra det rakt. en bekant har kört sand med gott resultat.(dessutom reversibelt) Så det enda som behövdes för att raka av sand rakt, var en ram så sanden inte kasar ut på sidorna. reglar fastskjutna med spikplugg, Sedan raka av sanden med bräda o vattenpass.
IMG_1748.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


därefter lite isolering:
IMG_1749.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan golvspån som firades med finöl.
IMG_1751.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Likadan ram i taket och kompletterings-ströläkta för panelen. jag väljer att sätta taket först.
IMG_1757.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

taket klart :)
IMG_1763.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
andeol
  • Laddar…
Sedan dax för väggar. Biltema stompicka var väldigt trevlig att ha här. snabbt gick det med. Glömde att nämna, panelen i taket funka utmärkt att skjuta fast med dyktertpistol. plåtclipsen stannar spiken precis rätt.(man skjuter inte i hålet utan i plåten.
IMG_1766.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

reglar uppe runtom:
IMG_1767.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

kortlingar för sittbänk:
IMG_1786.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

osb för aggregatet (väger ganska bra med sten i!)
IMG_1787.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vilken höjd har du tänkt bänkarna? Ser ut at vara lite lågt. 110-120cm ned från tak är bra så du sitter där värmen är och slipper värma onödigt mycket. Var obs på fukt på kalloft då du inte har bastufolie/ångspärr mot loftet. Finns en risk att isolationen där blir ganska våt om vintern.

mvh
sakke
 
Tillkommer bärreglar för sittbänkarna. så höjd mot tak blir ganska exakt 110cm. bör funka enligt de flesta rek.
då huset inte i övrigt har plast o är kallställt så ville jag inte ha bastufolie (omvänd fuktvandring) kommer mest att vara en torrbastu med lite vattenstänk. vi får hoppas att det ska funka bra ändån
 
Omvänd fuktvandring? Knappast ett problem då det är snack om ett rum inne i huset och håller samma temp som kåken i övrigt när den er kall.
Det som KAN vara ett problem i ett kallställt bygg er kondens. Basturum har mycket starkt värme, på vintern lätt 80-90C över temp jämfört med omgivande strukturer. Även vid torrbadning innehåller så varm luft ganska mycket vatten på trots av at relativ fuktighet är lågt. Värmen stiger uppåt och rätt inn på kalloftet. Sannolik plats för kondensering är då i isolationen där temperaturen faller snabbt.
mvh
sakke
 
Nu är det som det är, blir det bekymmer får jag ta det då..
 
Försöker inte att vara negativ eller så. Går säkert bra med den typen av användning som du har tänkt. Kul projekt , väntar på flera bilder.
mvh
sakke
 
Bra där!

Kul att följa bygget!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.