Hej!

Projektet att utöka vår parkering mot gatan fortsätter i planering/förberedelsefasen. Vi har pratat med kommunen angående marklov vilket med största sannolikhet kommer beviljas så nästa steg är att slutbestämma hur vi ska göra för att sedan börja ta in offerter från markentreprenörer.

Mitt i den slänt vi vill gräva bort står en stolpe med skyltar för va-anläggning. Denna måste flyttas eftersom den annars kommer stå precis där en av bilarna ska köras in på parkeringen. Vem är det som ansvarar för dessa stolpar? En entreprenör som var har sa att den där tar man bara bort och säger inget till någon, vilket ju kan vara en idé men det skulle ändå vara bra att veta vem som kan bli lite putt om man gör det.
 
Är det verkligen ingen som råkat ut för att en sådan stolpe varit i vägen och kan tala om vem man ska kontakta för att få den flyttad?
 
Har du kollat med din kommuns VA-avdelning?

Grodgatan
 
Det borde nästan vara nackskott som gäller för sådana som din entreprenör. Brickorna med avståndsmarkering underlättar arbetet med att hitta avstängningsventiler avsevärt i händelse av exempelvis en Vattenläcka. Kommunens VA-avdelning borde kunna hjälpa dig.
 
I Mitt fall var det en flytt om 1m. Kommunen ringer sin entreprenör som kommer och flyttar den och jag får betala.
Jag såg Peab framför mig med grävmaskin , restid, kmersättning och 4 gubbar som ska stå och titta på och mina tusenlappar försvinna i rasande takt.
Jag bestämde mig för att inte flytta skylten. Hade jag behövt hade jag flyttat skylten och inte sagt till någon, detta var dock en trafikskylt.
 
Paxman skrev:
Är det verkligen ingen som råkat ut för att en sådan stolpe varit i vägen och kan tala om vem man ska kontakta för att få den flyttad?
Inte VA-avdelningen, någon sådan har jag inte hittat på hemsidan, däremot frågade jag bygglovshandläggaren och han visste inte! :x
 
NoOne2k skrev:
Det borde nästan vara nackskott som gäller för sådana som din entreprenör. Brickorna med avståndsmarkering underlättar arbetet med att hitta avstängningsventiler avsevärt i händelse av exempelvis en Vattenläcka. Kommunens VA-avdelning borde kunna hjälpa dig.
Lite så kände jag också när han sa det...skyltarna finns ju där av en anledning och att bara ta bort dem torde ju vara egenmäktigt förfarande.
 
stake skrev:
I Mitt fall var det en flytt om 1m. Kommunen ringer sin entreprenör som kommer och flyttar den och jag får betala.
Jag såg Peab framför mig med grävmaskin , restid, kmersättning och 4 gubbar som ska stå och titta på och mina tusenlappar försvinna i rasande takt.
Jag bestämde mig för att inte flytta skylten. Hade jag behövt hade jag flyttat skylten och inte sagt till någon, detta var dock en trafikskylt.
För mig är det inte ett alternativ att låta stolpen stå kvar, om den inte flyttas så är det bara att lägga ned hela projektet. Det är väldigt trist om det kommer kosta massor av pengar att få stolpen flyttad men det måste vi ta i så fall.
 
Till vem betalar du för vatten och avlopp? Dom borde veta.
 
Skylten markerar ju riktning och avstånd till avstängningsventil.

Om du flyttar måste du ändra texten så att den stämmer med det nya avståndet. Detta är ju bla för din egen skull så att det går att hitta avstängningen om det behövs i framtiden. Sen får du ju kolla för risken är ju stor att just avstängningen finns där du skall anlägga din infart vilket innebär att du kanske får ordna med flytt, skydd för ventilen eller nytt lock edyl. Men VA avdelningen i kommunen brukar ju fixa sådant för det är ju ganska vanligt att det görs vid bla ombyggnationer och markarbete.

Det är ju bara att prata med VA så fixar dom eller kommer överens med entreprenören om denne är känd hos dom.

Om det är Stockholm så ring Stockholm Vatten som har hand om leveranser där.
 
Redigerat:
Givetvis förstår jag att siffrorna på skylten måste ändras när den flyttas, om inte är den ju helt värdelös eftersom dess enda uppgift är att tala om avstånd och riktning till det den markerar. Det är ju just därför jag vill ha reda på vem jag ska snacka med om att få undan stolpen med skyltar. Som jag ser det är grejerna inte mitt ansvar och eftersom jag vill göra en förändring på min tomt så måste de som ansvarar för den ordna så att den flyttas.

På min infart finns inga avstängningar eller brunnslock, de ligger i gatan väl synliga. Dock är stolpen helt täckt av en tuijabuske som nu alltså ska väck för att få till ytterligare en plats att parkera en bil.

I min kommun verkar det inte finnas något som heter Tekniska kontoret. Det gjorde det där jag växte upp och jag var i kontakt med dem i flera olika ärenden. Det var min första tanke även nu men det finns alltså inte, de måste kalla det något annat.

OK, jag har fått några förslag så jag får ringa kommunens växel och se ifall de kan koppla mig rätt.
 
Men vilken kommun är det ?
 
Vad spelar det för roll?
 
Märklig fråga ???

Du vill ha hjälp med vem du ska kontakta och det spelar naturligtvis roll vilken kommun det är för det är olika på olika ställen. Och i många fall är det inte ens kommunen som äger eller sköter ledningsnäten utan fristående bolag som iofs kan vara kommunägda till viss del.

Ställ inte frågan om du inte vill ha hjälp :thumbdown:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.