LFN skrev:
Enligt Mossa GTI dunken ska gräsmattan vara fuktig eller eftervattnas om den är torr!
Ve och fasa, inte kan det väl vara så att Nelson Gardensprodukt Mossa, som de benämner ”modern mossbekämpning ” i sin tv-reklam –ställer större krav på gräsmattans fuktighet, jämfört med tokbilligt järnsulfat, FerroGent? ;-)
 
Redigerat:
Kan det vara så att en fuktig mossa, som "svällt upp" av vattnet tar upp mera av järnsulfaten.
Jämfört med en torr mossa där större mängd rinner av och ner i marken.
Men nu gissar jag.
 
  • Gilla
chrisman686
  • Laddar…
En fundering, som några andra också haft: Hur ska järnsulfaten blandas när man använder den med flaska till högtrycksvätt eller gti-flaska? Eftersom vätskan (järnsulfatblandningen) i flaskan späds ut med vattnet från trädgårdsslangen/högtryckstvätten måste väl doseringen vara mycket kraftigare?
 
Tror du har svårt att blanda järnsulfat, om det är t.ex. Ferrogent. Du kan inte få den koncentrationen som behövs att lösa sig i den lilla vätska som dina behållare har.
Jag kör med en tryckspruta som tar 15L och till den fungerar det bra att lösa upp 3-4 dl Ferrogent.
 
Läser att flera använt mossa gti här i tråden, jag köpte mig en dunk och kopplade på vattenslangen efter att ha skakat den ordentligt. Drog igång trycket till max men döm om min förvåning att hur mycket jag än sprutar så minskar det inte i dunken eller för den delen att mossan död. Det skall väl inte vara mycket mer än att vrida den gula ratten så det börjar att komma vatten? Provade en likadan dunk hos min morsa med samma resultat. Funderar på att sprida ut det med vanlig tryckkanna istället nu.

Några tips?
 
Ta bort flaskan och se om det suger i röret när du sprutar vatten. Det borde kännas med fingret.
 
Järnsulfat dosering 0,1 kg / 10 lit vatten, 1 lit lösning / m2, 1 kg / 100 m2
Använd NPK 21-4-7 25 kg räcker till ca 700 m2 alt Algomin gräs 10 kg räcker till 340 m2
finns att köpa i välsorterad handel för lantbruk. Sen får ni en superfin gräsmatta som grannen blir avundsjuk på:wow:
 
svartöra skrev:
Ta bort flaskan och se om det suger i röret när du sprutar vatten. Det borde kännas med fingret.
Tog bort flaskan som du skrev och japp det finns ett litet sug iaf. Kändes som det suger upp väldigt lite dock men provade att ha det avskruvat och se om det suger upp något vilket det också gör. Om korken är löst påsatt när jag sprutar så går det åt iaf lite av medlet. sitter den åt så häder nada tycker jag. Borde bli ett vakuum i dunken.
 
Det sitter ett litet hål brevid sugröret som jag antar är avsett för att släppa in luft utifrån. Det är kanske täppt, eller om det är täppt någon annanstans? Verkar iofs konstigt att det skulle hända på två flaskor.
 
Silvers dosering är lite väl tuff, i övre gränsen för vad gräs tål.

Blanda 1-2dl i 20liter vatten som ni vattnar med spridarramp på 50m2. Det är bra om jorden är fuktig (inte efter lång torkeperiod) men gräset är torrt. Som nu i helgen efter allt regnande!

Låg dos ger järntillskott till gräset = grönare. Mellandos ger härdning, tex inför vintern, och motverkar mögel och svampangrepp. Hög dos dödar av mossan.

Anledningen till att man säger att man inte skall mossriva är för att det sprider omkring mossbitar vilket kommer att ge en explosion av tillväxten. OM man sedan inte dödar av resterna med järnsulfat. Jag började själv renovering av min gamla matta med att riva bort kanske en halv kubik mossa, sedan järnsulfat.

Sprid inte med "GTI-flaska", det är opålitligt. Ett GOTT råd - järnsulfat förstör (fläckar ner) sten, särskilt mjukare natursten. Det går inte att tvätta bort utan måste slipas. Om du spiller - spola av genast.
 
  • Gilla
Harald Boye
  • Laddar…
På mossa GTI flaskan står det "Verksam beståndsdel: järnsulfat 288 g/l" så nu blir det till att väga och lösa upp. :)
 
House3 skrev:
På mossa GTI flaskan står det "Verksam beståndsdel: järnsulfat 288 g/l" så nu blir det till att väga och lösa upp. :)
Vilket betyder att du betalar mer än 1 SEK per gram (!). Mina 15kg 100% järnsulfat kostade 200 SEK, eller strax över 1 öre per gram .. Observera faktor 100 .. (sic!)
 
Japp. Jag gav 199kr för en flaska som i o för sig innehåller lite gödning också men det var mest för att jag ville ha sprutflaskan och blanda själv sedan. Om man skulle ta och lösa upp lite NPK eller liknande när man ändå ska vattna mossan med hemmablandat.... :D
 
Återkom hur det går för dig att lösa upp ferrogent/gödsel i den mängden, även i pulverform kan olika medel vara blandade för att vara hanterbara.
Har försökt med NPK som var granulerad men det blev inte bra, så det blev flytande Blåkorn istället.
 
Jag litar absolut inte på den sprutflaskan. Det måste snarare vara så att koncentrationen faller med spruttid. Det förstår man om man tittar på konstruktionen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.