Jag bor i ett radhus från 1966 med två våningar och källare. På bottenvåningen har vi ett fönsterparti med tre fönster och en altandörr. Samtliga är 83 cm breda och sitter karm mot karm. Se bild.
2014-04-04 18.39.13.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har förstått att denna konstruktion ibland utgör en bärande del av väggen i hus från denna tid. Kan det vara så även i ett tvåvåningshus? Jag har svårt att tro att man ens på den tiden lät ett fönsterparti bära upp ett helt våningsplan.

Väggen ifråga är enligt uppgift byggd av fabriksfärdiga element. Huset är byggt av Svenska elementhus AB. Bjälklaget för ovanvåningen går vinkelrätt mot väggen. Det vilar alltså ovanpå denna vägg eller någon balk i överdelen av den.

Vad säger ni? Är fönstren bärande eller ej? Hur kan jag avgöra saken?
 
S
en bärande funktion kan dom ha, du för öppna upp kolla eller råd fråga ritningar
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Tyvärr finns det inga konstruktionsritningar. Varken hos mig, grannarna eller kommunen.

Jag skrev fel ovan. Tillverkaren hette "Svenska Nyckelhus AB". Inget annat.
 
S
inga a ritningar heller?
då får du riva bort beklädnaden och se hur det är byggt. men förmodlingen är den bärande.
 
Ta ett foto närmre, vill se hur karmsidor möter överstycke och bottenstycke.
Alltså en bild på hörnorna i fönstret.
 
Om det är bärande bör karmsidorna gå från golv till tak, om du plockar bort lite foder så bör du kunna se mer, occh ta en bild.
 
Plocka bort det övre liggande fodret så ser du att det inte finns någon stående genomgående regel, Det är antingen bara ett helt fönsterpaket ihopsatt med dörr eller lösa fönsterkarmar ihopsatta .Det är för lite material mellan fönster och dörr för att det skall få plats med bärande stolar, men lossa övre liggande fodret så ser du.
 
Montera fasta fönster i de befintliga karmarna. Du får nästan samma glasyta som du har idag. Såkallat karm i karm montage.
 
Jag har ett liknande fönsterparti i ett Elementhus. I mitt fall är partiet ovan fönstret utfört som en balk (plyfa limmad på reglar). Överdelen vilar på fönstret dvs fönsterkarmarna är bärande. Detta sitter i undervåningen och bär bjälklaget för övervåningen. Om man skall byta fönster får man enklast sätta dessa i de befintliga karmarna.
 
Det ser exakt ut som i mitt gamla radhus, det var inte bärande.
 
Det kommer olika råd på ditt problem, men Nr 1 Fönster/fönsterkarmar är aldrig bärande.
Nr 2 Montera aldrig nya fönster i gamla karmar, det är endast smäck. det sysslar billiga hantisar med så gå inte på det.
Plocka bort fodren och ta tex ett bågfilsblad och stick in det i ena hörnet ex vid altan dörren kör det längsmed, tills du stöter på något dra ett tag fram och tillbaka och konstatera vad det är troligtvis är de en spik fortsätt sedan hela vägen.
Fönster är som sagt aldrig bärande , det som du möjligen kan stöta på är stående reglar mellan fönstren. Men det ser inte ut att finnas plats till det fönstren sitter för tätt ihop.
Montera aldrig nya fönster beställda efter mått på insidan av gamla fönsterkarmar, som är drevade med något gammalt skräp som du ändå måste fixa om du satsar på nya fönster,.dessutom får du breda foder både på ut och insidan och visst sjutton blir glasöppningen betydligt mindre speciellt om det skall vara öppningsbara fönster.
 
@cecar33
Där var du nog lite väl generaliserande. Bärande fönsterpartier finns i många hus från 70-talet. Ex.vis i Mockfjärdshus, Nordiska Trähus och Hultsfredshus. Pröva att sök i forumet på "bärande fönster" så hittar du många exempel.
 
cecar33 skrev:
Det kommer olika råd på ditt problem, men Nr 1 Fönster/fönsterkarmar är aldrig bärande.
Nr 2 Montera aldrig nya fönster i gamla karmar, det är endast smäck. det sysslar billiga hantisar med så gå inte på det.
Plocka bort fodren och ta tex ett bågfilsblad och stick in det i ena hörnet ex vid altan dörren kör det längsmed, tills du stöter på något dra ett tag fram och tillbaka och konstatera vad det är troligtvis är de en spik fortsätt sedan hela vägen.
Fönster är som sagt aldrig bärande , det som du möjligen kan stöta på är stående reglar mellan fönstren. Men det ser inte ut att finnas plats till det fönstren sitter för tätt ihop.
Montera aldrig nya fönster beställda efter mått på insidan av gamla fönsterkarmar, som är drevade med något gammalt skräp som du ändå måste fixa om du satsar på nya fönster,.dessutom får du breda foder både på ut och insidan och visst sjutton blir glasöppningen betydligt mindre speciellt om det skall vara öppningsbara fönster.
Fönster aldrig bärande? Öhhhh
Snacka goja....som sagts tidigare så har tidiga årgångar av mockfjärdshus bärande fönster samt, Hultsfredshus, anebyhus,nordiska trähus mfl bärande fönster. De flesta har det i vardagsrummen där det är flera fönster i rad. Fönsterpartierna är 900mm breda på dessa tillverkare. Nordiska trähus har alla fönster bärande samt den invändiga råsponten infrästa i en fals i karmen, så rycker du karmen har innerväggsbeklädnaden inget att hänga fast i. Så ja det är mycket vanligt med bärande fönster.
Om det sitter ett öppningsbart fönster idag och man monterar ett fast fönster i den befintliga karmen blir glasytan istort sett lika stor, man kan kapa bort överstycke och bottenstycke på den gamla karmen och därmed få "lika" stora fönster på höjden som där sitter idag. Ofta finns det en regel under det bottenstycket som man kan ställa det nya fönstret på annars får man kottla i en ny regel där.
Det är hantverkare med erfarenhet som vet vad de gör som gör så här.
Men visst kan man stämpa upp riva bort allt, stoppa i en limträbalk som vilar på några rejäla stolpar i var ände (hålet blir ändå mindre) och sen montera ny gips på insidan, tapetsera och sen montera foder. Det är en kostnadsfråga också.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Tänker inte lägga tid på forska i era förslag på bärande fönster, men det var TS fråga det handlar om och den typen är inte bärande. Det ni talar om är isf hela väggkonstruktioner golv till tak, med glas i men då är det betydligt kraftigare konstruktioner en det som bilden visar.
Och till dig som pratar om montera nya fönster i gamla karmar nämn ETT enda tillfälle när det är vettigt att göra på det sättet. Och varför skulle man kapa bort över och under för att sedan spara sidorna. Jo jag skrev även om glasmåttet, att det blir betydligt mindre i den typen av installation om man skall välja öppningsbara och att det då givetvis blir mindre skillnad om man väljer fasta fönster.;)
 
I
Är det bilden man luras av för jag tycker det ser ut som att det bågnar skapligt. Om man tittar vid vänster överkant dörr och nästföljande två karmar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.