Värmdöbo skrev:
Såhär såg våra kostnader ut till kommunen, Värmdö kommun

Anslutning kommunalt Va och avlopp 240 000 kr
Nybyggnadskarta 9200 kr
Bygglovsavgift 16 888 kr
Startavgift ca 9000 kr
slutbesked ca 9000 kr
PLANAVGIFT 53400 kr

Mycket sura pengar:confused:Men samtidigt är det bara betala och gå vidare
Oj, vilken skillnad på bygglovsavgiften. Vi betalade som sagt 35.000 kr. Men planavgift har vi inte hört något om ännu. När ska den betalas och i vilket skede kommer den in i bilden?
 
lollizza skrev:
Anna: Vad roligt, så ni har också fullt upp med planering nu : ) Får jag fråga vad er tomt kostade och vilken husleverantör ni tänkt anlita? Japp här är det kommunalt VA och som sagt, där ligger kostnaden på 125 000 kr. Kallas det enskilt om det inte är kommunalt?

Steve: Okej, förstår hur du menar, ska fundera lite över det och försöka besöka ett visningshus i 1 1/2 plan för att få en känsla. Lätt att säga att det blir bra innan man de fakto varit i ett sådant hus.

Ginnfilt: Tack för tipsen, förstår precis hur du menar, och ja, jag vet att vi har en tajt budget. Om det inte går i hop med ngt annat hus än Smålandsvillan så får det bli dem, och så kanske svärfar får hugga in och lägga golv, lister osv tillsammans med oss för att komma ned i pris. Det får lösa sig helt enkelt, på ett eller annat sätt. Men jag vet att det blir tufft.
Har anlitat Hjältevadshus. Japp enskilt VA om det inte är kommunalt.
 
Bygglovsavgiften skiljer tydligen rätt rejält, här gick den på 55000. Och sura 67000 för elanalutning.
 
Anna: Okej, vad har ni för total budget?
 
Vi bygger just nu en bit utanför Stockholm. Våran tomt gick på 825.000 och VA och EL-anslutningsavgift på 200.000kr.
Våran totalbudget är på 3.750.000kr.
 
lollizza skrev:
Anna: Vad roligt, så ni har också fullt upp med planering nu : ) Får jag fråga vad er tomt kostade och vilken husleverantör ni tänkt anlita? Japp här är det kommunalt VA och som sagt, där ligger kostnaden på 125 000 kr. Kallas det enskilt om det inte är kommunalt?

Steve: Okej, förstår hur du menar, ska fundera lite över det och försöka besöka ett visningshus i 1 1/2 plan för att få en känsla. Lätt att säga att det blir bra innan man de fakto varit i ett sådant hus.

Ginnfilt: Tack för tipsen, förstår precis hur du menar, och ja, jag vet att vi har en tajt budget. Om det inte går i hop med ngt annat hus än Smålandsvillan så får det bli dem, och så kanske svärfar får hugga in och lägga golv, lister osv tillsammans med oss för att komma ned i pris. Det får lösa sig helt enkelt, på ett eller annat sätt. Men jag vet att det blir tufft.
Såg at Smålandsvillan nu har även 2-planshus i sin portfölj. Kan ju vara något? Du kommer inte ångra dig, alla rum där uppe kan utnyttjas till fullo, och förvaring blir sååå mycket enklare att få till, och all annan inredning också för den delen. Men är ni stora älskare av takfönster, så kanske 1 1/2 plans är det rätta?

/S
 
R
steve5432 skrev:
Såg at Smålandsvillan nu har även 2-planshus i sin portfölj. Kan ju vara något? Du kommer inte ångra dig, alla rum där uppe kan utnyttjas till fullo, och förvaring blir sååå mycket enklare att få till, och all annan inredning också för den delen. Men är ni stora älskare av takfönster, så kanske 1 1/2 plans är det rätta?

/S
Tycker att 2st plan fördelat på 122kvm är i minsta laget. Visst, byggytan blir liten, men inte mycket mer.

Titta även på 1 3/4-hus. Ett sådant bygger vi. Utan kattvint och med fönster åt alla håll på övervåningen.
Lägsta höjden är på 165cm.
 
Tänk vilken skillnad det är i kostnader beroende på kommun:confused: och såklart handläggningstider för bygglov.

Vi hade tur då vi köpte en tomt med befintligt litet sommarhus på. Så elanslutningen fanns redan.
Vi har enbart betalat 3500 kronor till Vattenfall för att dra om och flytta anslutningen från gamla till nya huset.
Så den kostnaden slapp vi iallafall :)
Hur är det för dig TS, är det en ren tomt ni köpt, eller finns det anslutningar färdigt?
 
Hej!

Kan stark rekomendera Skövde Villan. Håller på att bygga med dem. (Är i stadie att boka teknisksamråd). Vi bygger i Huddninge.
De är väldigt lätt att göra.Alltid trevlig bemötande, snabbt respons på frågor och väldigt hjälpsamma.Fantastiska priser på tillbehör(allt från golv till bergvärmapump)

Vi ska bygga 2-plans hus på 230m2 i boyta. Nu köper vi bara byggsats samt stomresning av dem, resten kommer ett annat företag att fixa lika med grund. Men vi får köpa precis allt vi vill i material från dem till VÄLDIGT konkurentkraftiga priser. Deras koncept att sälja huset, resten följer med liksåm.

Byggstats kostar 1.387 000:- I det ingår 2.70 i takhöjd på bottenvåning. Energifönster, Bergvärmapump, FTX, Isolering i innerväggar med spånskiva. Yttredörrar. Samt i denna pris ligger kostnad för stomresning färdigt utvändigt som är på 165000:-
Allt annat som sagt köper vi till sen via dem.

En pris ex. bara för att jamföra för dig med andra hustillverkare: Bergvärmare som vi köpte via Skövde Villan kostar 59000:- NIBE
Innan vi bestämde att köra med dem så har jag som dig kontaktat och träffat säkert 10 säljare från alla möjliga hustillverkare och ingen av dem kunde erbjuda bvp till så lågt pris. Tror att myresjöhus ville ha 89000 för samma pump.

Dessutom så kan de bygga precis som du vill, de har inga begränsningar ALLS som dem flesta företag.
Tycker att du ska kontakta dem också. De kan ju köra totalt entreprenad med.

Hoppas att det hjälpte dig på väggen.
 
Durus: Tack snälla för ett mycket bra tips, låter ju väldigt bra faktiskt, de ska vi kolla närmare på!

Får jag fråga vad ni har för totalbudget? Vad kostade er tomt och var räknar ni med allt kommer att gå på? Hur mycket har ni i "reserv" för oförutsedda utgifter? Räknar ni med att det kan bli aktuellt med sprängning/pålning?
 
Tomten har vi köpt för 1.6 i september. Den är helt plan så sprängning behövs inte(så skönt), pålning tror inte. Vi har inte gjort någon geoundersökning men har frågat runt i område samt det byggs mycket där och har inte sett eller hört att någon behövde göra det.

Vi har totala budget på 5 mille. Ca 150000 har vi räknat på oförbestämda kostnader.

Själva jobb med grund och hus, altan och 25 meters lång infart samt nytt staket runt om plus målning av hus går på ca 1 050 000. Så allt invändigt som kök, vitvaror och annat går på 2-2,5 mille. Då har vi valt Puustelli kök med miele vitvaror.
Den andra företag som ska färdigställa allt är min nära vän. Vi tror att det kommer bli klart nån gång i augusti-september. Om ni inte hittar någon byggare innan dess så kan ni kika sen hur dem har utfört sitt jobb.(hoppas att det blir bra:)
 
Vi bygger med Vårgårdahus och är väldigt nöjda. Min rekommendation är att sätta ned vad du vill ha och sen jämföra de husleverantörer du vill ha. Vårgårdahus erbjuder sämre golv, badrumsmöbler mm som standard än ex Trivselhus. Men om du lyfter bort de posterna och lägger på det du vill ha och sedan jämför så kommer du upptäcka att du ändå spar en hel del pengar. Vi hade långa excel där vi staplade upp varenda kostnad för att jämföra så att det just blev äpplen mot äpplen. Vi bygger ett 2 plans hus på ca 202 kvm med en veranda med tak på 34 kvm. Du kan läsa massor om du orkar på min blogg Missfixtrix. Huset står klart om 1 vecka och jag längtar!!!
Vi har hållit vår budget i stort men det som blev dyrare än vad vi räknat med (pga oss själva ) är elen, plattsättning inkl dyrare kakel och golv. Tack vare en mild vinter så har i alla fall elkostnaderna hållits nere jämfört med vår kalkyl. Marken blev även den dyrare pga sprängning.
 
Okej,

Nu har vi reviderat upp vår budget lite, lagt till lite smågrejor osv och även de tillval vi vill ha. Verkar det här rimligt, kan vi ha glömt ngt viktigt? Vad tror ni att vi kan pruta på när det gäller tillval. Gissar att det är enklare att få ned priset på vissa tillval än andra? Braskaminen verkar de ta överpris på, hos Contura kostar den ca 20 000 exklusive arbete/installation. Hos Smålandsvillan kostar det 45 000 inkls arbetskostnader för den vi kollar på. Hur mycket kan egentligen arbetet gå på? Blir det billigare att köpa kaminen direkt hos leverantör?

Tycker även att det låter mycket med 50 000 för kakel och klinker (inkl) golvvärme och arbete, i badrum? Tror ni att det går att att göra billigare på annat vis?

Någon som vet om det går att välja till spotlights som tillbehör, och träbänkskiva i köket?

Hus1371500
schakt och grund
300000
infart180000
tomt1700000
lagfart26400
va125000
el30000
kontrollansv22000
omkostnad avlastning25000
container8000
pantbrev85000
Byggel15000
Besiktning7000
Byggherrekostnader40000
Nybyggnadskarta8000
Utstakning8000
Lägeskontroll4000
slutbesked9000
fiber15000
Fönstergavel22000
Trägolv11000
kakel/klinker badrum50000
klinker entre5700
trappöppning2000
köksö10000
knoppar handtag kök3700
braskamin44700
Takfönster14700
Handdukstork4600
geoteknisk unders8000
Ev pålning?40000
4195300
 
Redigerat:
Spontant känns 30.000 lite för el. Eller är det inkopplingen till nätet?

Titta tex i den här gamla tråden för lite input om priser: http://www.byggahus.se/forum/el/93584-tillvalsoffert-el-i-nybygge.html

Och denna: http://www.byggahus.se/el/rita-husets-elanlaggning

Ca 150.000 är väl rätt normalt för en normalstor villa. Dit kommer du fort med några spottar, dimrar, data-nätverk (såg du att du hade fiber på listan) och några extra uttag. Glöm inte utvändig belysning, både i trädgård och på huset.

Kanske kan du begära in en el-ritning från hus-leverantören?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.