Hej,

ska bygga ett götenehus och har nu träffat elfirman och bett om offert för eltillägg.

Har fått ett affärsförslag för dessa tillägg (std el ingår i totalentreprenaden).
Har svårt att uppskatta om dessa priser är rimliga och behöver input.
Spontant så känns det väldigt dyrt (vi hade budgeterat med 60 tusen extra). Exempelvis så kostar 1 dimmer E3 620kr exkl. moms (arbetet ligger separat).

Tillval utöver standard
Allrum 2 st belysning i fönster 1 480,00 kr

Arbetsrum 1 st Uttag 2-vägs 440,00 kr

Bad 4 st Förberedelse infälld belysning 12V fyrkant 2 736,00 kr
4 st Armatur Quadrado 10.020.1 QM inkl. trafo 2 784,00 kr
1 st Dimmer E3 620,00 kr
1 st Kredit standardarmatur -280,00 kr

Garage 1 st Garageinstallation standard 6 900,00 kr

Hall / entré 7 st Förberedelse infälld belysning 12V rund 4 508,00 kr
7 st Armatur Bellalite Row QRB111 vit 112650 + ljuskälla 35W 54332 6 020,00 kr
1 st Dimmer E3 620,00 kr
2 st Infälld belysning i fönster 1 480,00 kr
1 st Uttag 2-vägs 440,00 kr
1 st Förberedelse ytterbelysning 412,00 kr

Klk 1 st Uttag 1-vägs till larm 440,00 kr
1 st Standardarmatur 280,00 kr
1 st Standardbrytare & uttag i kombination 280,00 kr

Kök 5 st Förberedelse infälld belysning 12V rund 3 220,00 kr
5 st Armatur Bellalite Row QRB111 vit 112650 + ljuskälla 35W 54332 4 300,00 kr
1 st Dimmer E3 620,00 kr
1 st Dimmer E3 till bänkbelysning 620,00 kr
1 st Dimmer E3 till takuttag ovan matbord 620,00 kr
1 st Lamputtag 360,00 kr
1 st Uttag 1-vägs i kombination +1500 440,00 kr
4 st Kredit standardarmatur, brytare -1 120,00 kr

Sovrum 1 1 st Uttag 2-vägs 440,00 kr
Sovrum 2 1 st Uttag 2-vägs 440,00 kr
Sovrum 3 1 st Uttag 2-vägs 440,00 kr

Trappa 3 st infälld belysning i fönster 2 220,00 kr
1 st Takuttag 364,00 kr
1 st Dimmer E3 till takuttag 620,00 kr

Tvätt 1 st Uttag 2-vägs 440,00 kr

2 st Förberedelse markbelysning exkl. markkabel 1 648,00 kr
Kabel till belysning garage ingår

Utvändigt 7 st Ytter / markbelysningsslinga ej uteplats 2 478,00 kr
1 st Automatik med astronomur 2 460,00 kr

Vardagsrum 3 st Förberedelse lampett 1 236,00 kr
3 st Armatur Orbit Alu 271 11 40 4 353,00 kr
1 st Dimmer E3 620,00 kr
1 st Förberedelse spotlight 230 V (rör) 412,00 kr
1 st Dimmer E3 620,00 kr
5 st Infälld belysning i fönster 3 700,00 kr
1 st Dimmer E3 till fönsterbelysning 620,00 kr
1 st Uttag 2-vägs 440,00 kr
2 st Förberedelse ytterbelysning 824,00 kr
1 st Förberedelse markbelysning exkl. markkabel 824,00 kr
1 st Förberedelse LCD tv på vägg 1 264,00 kr
5 st Förberedelse högtalare inkl. högtalarkabel 2x1.5 (rör) 2 360,00 kr

Wc / Dusch 4 st Förberedelse infälld belysning 12V rund 2 576,00 kr
4 st Armatur Euroklick 2030 alu 35W inkl. trafo 1 840,00 kr
1 st Dimmer E3 620,00 kr
1 st Kredit standardarmatur -280,00 kr

Övrigt 8 st Multimediacentral Hager komplett exkl. modem, rauter och antenn 16 000,00 kr (i std installation ingår TV/Tel... så detta pris är mellanskillnaden)

Totalt 87 799,00 kr
Moms 21 949,75 kr
Summa 109 749,00 kr

vill dock påpeka att detta är tilläggsarbeten till std intallationen som de gör samtidigt... dvs det finns en massa samkörningseffekter...

Ngn som kan göra en bedömning om detta är rimligt?

tacksam för hjälp
Theo
 
Redigerat:
De är väl extraarbeten dom lever på.. Så de är nog bara att bita ihop och betala. Ni kan ju skippa sånt som går att göra i efterhand. De är ju inte direkt så att ni kan ta dit någon annan för att göra detta jobb, så dom kan ju ta lite i överkant. Men dimmer för 620kr exkl moms. Är du säker på att de inte är inräknat arbetstid i allt detta?
 
Rrrrr skrev:
De är väl extraarbeten dom lever på.. Så de är nog bara att bita ihop och betala. Ni kan ju skippa sånt som går att göra i efterhand. De är ju inte direkt så att ni kan ta dit någon annan för att göra detta jobb, så dom kan ju ta lite i överkant. Men dimmer för 620kr exkl moms. Är du säker på att de inte är inräknat arbetstid i allt detta?
ja jag tycker då det ser ut som priser med arbete, ett standard vägguttag för 440 spänn vore ju knappast rimligt annars..
är detta enbart materialkostnaden så tycker jag du ska se dig omkring efter andra elektriker!
 
Kom bara ihåg att i tex ett uttag ingår rör, ledning, apparatdosa och uttag, men fortfarande lite dyrt om inte arbetet ingår. Skulle arbetet ingå är det ett bra pris.
 
elmont skrev:
Kom bara ihåg att i tex ett uttag ingår rör, ledning, apparatdosa och uttag, men fortfarande lite dyrt om inte arbetet ingår. Skulle arbetet ingå är det ett bra pris.
aha, tänkte inte på det!
 
vi tar 800:- för extra uttag med mtrl och arbetstid 1000:-för spot med mtrl och arbetstid
 
Har läst igenom hela din lista nu. Var ju inte så lite extra ni valt! Tycker de verkar som rätt normala priser (om de är inräknat den extra arbetstid som krävs, vilket de ser ut att vara?). Vad är elkostnaden för själva standard elen då? Verkar vara väldigt snålt tilltaget det som är "standard".
 
Till att börja tackar jag för alla svar... och att ni orkat läsa igenom hela listan...

Nej det är väl kanske inte så lite vi valt till men var tvungen att fråga eftersom jag har svårt att bedöma priserna själv..

Om jag vänder lite på frågan och säger så här istället ..... är priserna rimliga som ett tillval i en std installation....? tex... där dimmern som är ett tillval ska sitta ingår ju redan en brytare som std.... 620kr exkl moms är alltså mellanskillnaden från std....

Undrar också om det är rimligt av mig att kräva en procentrabatt på hela summa .. typ 5% eller ngt.... som ni säger så är det inte så lite vi har valt... borde vi inte kunna få en rabatt???

Den aktuella elfirman har goda referenser och har bara hört positivt om de... killen vi träffade var trevlig och kunnig.... det är bara att vi antagligen missbedömt kostnaden och försöker komma på hur vi ska lösa det nu... känner inte att det är elen vi vill dra in på.... får kanske ta och fördela om lite från andra poster som är lättare att lägga till efter att vi har flyttat in i huset...

Oavsett vilket måste jag ju försöka kolla upp om priserna vi fått är rimliga och få reda på vad som kostar vad.... jag har förståt att det kostar så mkt som det står i offerten... men frågan är alltså ..ska det behöva kosta så mkt som ett tillval i en redan beställd std-installation.??.. det måste ju finnas en massa samkörningseffekter som vi inte känner vi får ta del av...

häls/Theo
 
Rrrrr skrev:
Har läst igenom hela din lista nu. Var ju inte så lite extra ni valt! Tycker de verkar som rätt normala priser (om de är inräknat den extra arbetstid som krävs, vilket de ser ut att vara?). Vad är elkostnaden för själva standard elen då? Verkar vara väldigt snålt tilltaget det som är "standard".
Vi har fått ett totalentreprenad pris på huset från götene dvs inget specat elpris. Däremot ingår ett El-PM där det specas vad som ingår in en elinstallation och där ingår en hel del... dock inga dimmrar eller spotar... området vi ska flytta till har fiberkabel så std installationen med TV/Tele går inte att använda... så där har vi inget val... el till garaget ingår ej eftersom vi bygger garaget utanför entreprenaden direkt fårn snickaren..... annars känns det inte som om det skulle vara speciellt "fattig" std installation... iaf inte om man jämför med andra hustillverkare...
 
Ok.. Det är nog bara att bita ihop och betala. Tycker inte att priserna där var något att bråka om.. Spricker budget så kan ni ju alltid byta till dimmer själv i efterhand om ett år eller så då budget återhämtat sig :)
 
Rrrrr skrev:
Ok.. Det är nog bara att bita ihop och betala. Tycker inte att priserna där var något att bråka om.. Spricker budget så kan ni ju alltid byta till dimmer själv i efterhand om ett år eller så då budget återhämtat sig :)
Nja... vi har egentligen en extra buffert vi kan plocka ifrån ....för oförutsägabara utgifter under bygget....har inte behövt röra den ännu.... kanske läge nu..... . vi får se hur vi gör....
Ska prata med elkillen imorgon igen och se hur vi löser det....
Vi kanske tar bort lite "lullull" och byter ut lite mot billigare alt....resten får vara ....ska även försöka göra lite på priserna..
Jag återkommer när jag vet hur det slutade..
 
Theoharis skrev:
Nja... vi har egentligen en extra buffert vi kan plocka ifrån ....för oförutsägabara utgifter under bygget....har inte behövt röra den ännu.... kanske läge nu..... . vi får se hur vi gör....
Ska prata med elkillen imorgon igen och se hur vi löser det....
Vi kanske tar bort lite "lullull" och byter ut lite mot billigare alt....resten får vara ....ska även försöka göra lite på priserna..
Jag återkommer när jag vet hur det slutade..
fråga elkillen om det inte går bra att knalla iväg till jula och köpa vägguttagen så kanske du får lite tröstrabatt (eller en utskällning)
 
Det är ju väldigt smart att reta den som man ev ska försöka pruta med
 
Hej,

ifall ni undrar hur det gått.
Pratade igenom hela offerten med elkillen..... han hjälpte oss att ta bort sånt som kändes "onödigt" dyrt.... samt gav oss rabatt på totalsumman på 8%...
Slutsumman blir nu istället 90 000 fast pris. Desutom så tog han bort en fast kostnad på 2500 för revidering av konstruktionritningen som enligt första offerten skulle faktureras separat.

Känns bra även om det är mer än vi budgeterade från början.....

/Theo
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.