Tänkte ta och starta en tråd för Vikings nya robotar MI 632 samt MI 632P
De har just släppts, och är en maskin som Viking har utvecklat själv. Tidigare så sålde de Robomows maskiner, men de var tydligen inte helt nöjda med kvalitén på dessa. Så nu har de investerat i en stor testanläggning, och utvecklat dessa klippare.
Det var väl meningen att de skulle ha släppts tidigare på sommaren, men de blev lite försenade. Förmodligen mjukvaran som inte var helt klar, då de haft en förproduktionsmaskin som har gått utanför Stihl Sveriges kontor i några månader. Jag var själv och tittade på den lite tidigare i somras, och tyckte den såg riktigt bra ut.
Den har några saker som utmärker den, bla så har den en hel kniv som liknar de som sitter på en vanlig gräsklippare (dvs ett långt blad) men trots detta är den väldigt tyst.

Det som skiljer modellerna åt i korthet :

MI 632: max 3000m2, klipptid 90min slinga(som ingår) 150m, pris 19900
MI632P: max 4000m2, klipptid 150min, slinga(som ingår) 300m, pris 23900

Bild på den maskinen som går utanför Stihls kontor
MI 632P.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
kebro och 1 till
  • Laddar…
Hmm, reagerar direkt på slinglängderna. 150 m rimmar inte så väl med 3000 kvm...
 
  • Gilla
Elsamimmi och 1 till
  • Laddar…
Ska köpa robot till våren och har rekat nu ett tag. Har varit inne på Robomow RS630 länge nu, tills jag fick syn på nya Viking. Verkar vara en riktigt sjyst och användarvänlig display på den. Undrar bara när de får ut dem i butikerna så man kan klämma och känna på den :). Angående längden på slingan är det väl 150m som följer med i kartongen, inte maxlängd på slingan totalt?
 
Det stämmer att det är den slinga som ingår, men jag kan ju tycka att det är lite i snålaste laget med 150m...
 
  • Gilla
kebro
  • Laddar…
Z
Jag funderar också på att köpa en Viking iMOW. Det verkar som om Stihl har lyckets väldigt bra när man har utvecklat denna robot. Läste idag att den blev bäst i test hos Råd & Rön.

Är det någon som har en hemma som kan ge lite feedback?
 
Även Robomow MS1000 var testvinnare i Bäst i test hos Råd & Rön mars 2014 på en delad plats med Viking MI 632. Detta stod det inget om i Råd & Röns tryckta tidning, men gick att läsa på nätversionen. Jag har inte testat Viking, men köpte en Robomow RS630 förra året. Det är samma modell som MS1000, men klarar 3000 kvm och är grön istället för röd. Jag är supernöjd med denna gräsklippare och mest nöjd är jag med att den klipper kanten bättre och grästrimmern behöver inte användas lika mycket. Såg i testet att det var den klipparen som klippte närmast kanten.

Det jag tycker är mest synd är att min gräsklippare inte går att styra med mobilen (för den är så j-a tung), det kan man tydligen göra med årets modell.

Finns säkert många andra bra robotgräsklippare på marknaden, det är en stor skillnad för gräsmattan om man jämför med gamla handjagare.
 
Z
Det verkar vara väldigt lång laddningstid på Robomow jämfört med Viking iMOW. Sedan verkar det som om Viking iMOW klipper snabbare. Man vill ju att gräsklipparen skall vara ute så kort tid som möjligt på gräsmattan. En annan sak med Viking som jag fastnade för var den smarta programeringen och att det gick att ta loss konsolen så att man kunde stå upprätt och programera. Med konsolen kunde man även köra manuellt. Till slut måste jag säga att jag tycker Viking iMOW har ett fräckare utseende och design. Jag kommer att köpa en Viking iMOW.
 
  • Gilla
kebro
  • Laddar…
Enligt Råd&Röns test så var laddtiden för Robomow 1,5 tim och Viking 1 tim, inte så stor skillnad. Men jag måste säga att min Robomow står betydligt längre i laddningsstationen än så. Lite pinsamt när jag ringde leverantören och klagade över att den inte fungerade. En kille kom ut och tittade och det visade sig att gräsklipparen inte behövde vara ute och klippa för den var redan klar. Inte för att gräsmattan såg oklippt ut, men jag såg ju grannens gå hela tiden - sååå pinsamt :)

Jag kollade i testet och där mätte man hur lång tid som behövdes för att klippa 100 kvm: Robomow (gjord för 1000 kvm) 52 min och Viking (gjord för 3000 kvm) 1 tim 20 min så skillnaden är bara 28 min. Detta går endast att se på testet som finns på deras hemsida. Men jag tycker att testet är jättekonstigt då man jämför gräsklipparen för olika storlekar som t.ex. Viking för 3000 kvm mot exempelvis Gardena som är tillverkad för att klara 400 kvm - tveksam till att det verkligen går att jämföra på ett rättvisande sätt.

Det här med att kunna programmera med en konsoll tycker jag låter kanon, för det är verkligen något jag saknar. Tyvärr kan jag inte uppgradera och få den funktionen med min Robomow eftersom det bara är årets modeller som har stöd för den nya appen.
 
  • Gilla
Zonen
  • Laddar…
Z
Tack Lollita,

För att beräkna total arbetstid för en robot bör man väl även ta med laddningstid.
 
Zonen skrev:
Tack Lollita,
För att beräkna total arbetstid för en robot bör man väl även ta med laddningstid.
samt:
Man vill ju att gräsklipparen skall vara ute så kort tid som möjligt på gräsmattan.
Spelar det någon roll om den laddar eller vilar när den inte är på gräsmattan?

Och vem är 'man' ? Mig spelar det ingen som helst roll om den är klar 11.00 eller 14.00.

En annan sak med Viking som jag fastnade för var den smarta programeringen ...
Coolt, hur funkar den?

Jag kommer att köpa en Viking iMOW.
Kul att du hittat en som passar dig! Vilka valde du mellan?
Du verkar ju ha lite koll på vikings historia i klippar segmentet,
och inte helt impad av deras klippare från förra året.
Varför blev det ingen klippare då? Det finns ju andra på marknaden menar jag.

Som sagt hoppas denna blir perfekt för dig , och att den passar din tomt väl! (y)

Återkom gärna med erfarenheter när den fått jobba några timmar.
 
Redigerat:
Z
Hej elison,
när det gäller programeringen så räknar imow ut hur stor gräsmatta du har och hur ofta och mycket den behöver klippa. Den lägger upp hela schemat själv till och med reservtider om det regnar. Den styr hastigheten beroende på om det är mycket eller lite gräs. Den är programerad för att ladda batteriet snabbare om den har jobb kvar och långsammare om den är färdig. Spar batteri.
När det gäller Vikings historia är jag väl inte så påläst. Vet bara att imow 2014 är utvecklad av dom själva och att den har fått flera priser runt om i Europa. Jag köpte inte någon robotklippare förra året för att jag då bodde i lägenhet. Jag återkommer när den har klippt ett tag :) vilken klippare har du?
 
Landroid M samt en Tianchen S510. Fast det är lite OT.
Landroidens programvara är ungefär lika förenklad. Men den hade svårt med backar (den orkar, men kör inte rakt)
Tianchen kan köra rakt men primitivare i vissa avseenden. Billig för vad man får.
Men som sagt, OT och det finns andra trådar för dom.

Jag var lite nyfiken på vilka du valde mellan, då det placerar den för mig okända vikingen på kartan litegrann.

Ha det bäst!
 
Z
Jag valde i första hand mellan iMOW och Automover 320.
Lite jobbigare inställningar på 320 samt fördelen att man kan ta loss diplayen och stå upprätt och även köra iMOW manuellt var avgörande för mig. Även knivsystemet så tror jag mer på en stor kniv som iMOW har istället för de små knivarna som 320 har. Även klippbredden talar till iMOWs fördel. Sen kan det väl också påverka när handlaren man köper av är väldigt positiv till iMOW och han sålde även Automover 320
Jag är som sagt ny på det här men fastnade verkligen för Viking iMOW (y) Det skall bli riktigt kul och spännande.

Du får ha det bäst du med.
 
Hade redan bestämt mig för en Imow i redan höstas efter att ha undersökt och jämfört alla olika modeller av robotgräsklippare. Var först inne på Robomow RS630 men efter ha sett Vikings nya så kändes den gammal. Efter att jag läste testet i Råd & Rön var det inget fundera på längre :). Var inne hos min lokala återförsäljare igår och tänkte att jag skulle beställa en, men de hade den hemma på hyllan, perfekt! Dock fick jag inte med mig den hem då de skulle göra en uppdatering på den först och det är ju bara positivt (y). Nu har tankarna börjat snurra rejält om hur och var jag ska placera laddstationen. Hade tänkt att jag skulle bygga ett litet hus till den, men efter att ha tittat på installationsvideon så känns det som en svår uppgift. Den kommer in mot laddstationen från sidan vad jag kan förstå. Kör sedan över hela plattan, backar tillbaka och rätar sedan upp sig rakt mot laddstationen. Någon som vet om detta är enda sättet för maskinen att docka mot laddstationen? Blir lite svårt att bygga ett "hus" med bara en vägg.
 
Z
Hej Mrzteevee,
Jag har också precis köpt en iMOW och jag köpte även med laddningsstationen med tak, den har dom som extra tillbehör. Jag var också först inne på att bygga ett litet hus men du har rätt i att den kommer in från sidan. Man kan givetvis konstruera huset på samma sätt som laddningstationen med bara en bakre vägg. Jag valde dock den färdiga lösningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.