Ja inte så mycket att skriva förutom det som står i rubriken. Håller på och spacklar och slipar ett helt hus just nu (och herregud vilket skitjobb det är) och hörnen funderar jag på hur jag ska slipa bäst.

Det funkade inte så bra med det vanliga slipverktyget, funderar om jag ska ta en stor träkloss och lägga sandpapper rund den och på det viset slipa hörnen.

Hur lägger man pappersremsa i hörnen på bästa vis kan jag ju passa på att fråga, det jag har kommit fram till är att skära remsan i flera bitar och lägga en bit i gången, annars blir det aldrig bra för mig.
 
Bara mjukfog i innerhörn.
Det finns en större längre slipsvamp som är 4x4x20cm som går bra till innerhörn.
 
Mjukfog och sedan spackel menar du? Spackel verkar behövas i flera innehörn då försänkningen där gipsskivorna möter varandra är kvar på vissa ställen.

Vad är mjukfog för något, något speciellt material/märke? Jag kan ingenting om sånthär som du kanske märker.
 
Jag använde också mjukfog, Akrylfog från bauhaus kostar runt 10:- flaskan, sen är det bara at snygga till det med ett fuktigt finger eller en rund träbit.
 
Jag börjar alltid med en halv skiva i innerhörn så man slipper den fördjupningen då det är mer jobb att slipa och spackla.
 
Stefan N skrev:
Jag börjar alltid med en halv skiva i innerhörn så man slipper den fördjupningen då det är mer jobb att slipa och spackla.
Jo men det var inte jag som byggde, det är ett "fem före färdigt" hus som vi säger i Finland, vet inte om ni har samma uttryck. Så vissa hörn var såhär, frågan är då om man kan lägga mjukfog under spacklet eller ska det vara pappersremsa och spackel underst?
 
Bara mjukfog är väl tanken med det hela. Fast om det är så stor glipa blir det kanske inte snyggt, då är det nog vettigare att spackla hörnet "vinkelrätt" och sen lägga mjukfog utanpå efter slipning.

Mjukfogen fyller då två funktioner:

1. Den kan formas enkelt till ett mjukt rundat innerhörn
2. Den är elastisk så det inte spricker på grund av rörelser mellan väggarna
 
  • Gilla
Worabbi
  • Laddar…
OK, tack för svaren :) Kan passa på att fråga hur man gör med innerhörn som är i typ 45 graders vinkel?

Fick tipset att fylla med spackel först,sen sanda och spackla igen, sedan pappersremsa över (remsan är av en typ som kan vika sig i mitten). Det är även där samma grej med fördjupningen på vissa ställen.

Med 90 graders ytterhörn ska det väl läggas en metalllist med liten upphöjning längst ut som förstärkningen, sen spacklas det över och man får en fin skarp kant som håller.
 
S
DennisCA skrev:
Guuud vad jag avskyr att slipa, finns det inget elverktyg som kan ge bra resultat? Jag har en roterande slipmaskin men den tar inte jämt så den dög inte. Tycker sånahära vibrerande maskiner kanske funkar bättre än roterande, typ en planslip som denna?

[länk]
det är viktigt att man inte lägger på för mycke spackel
 
Det har jag nog inte gjort heller tycker jag. Jag bara avskyr arbetet, jag skulle inte vilja jobba som målare och hålla på med sånthär... Festool grejen är ju overkill för ett hus, men en planslip är inte så dyr och jag kan ha nytta av den i framtiden för diverse projekt.
 
DennisCA skrev:
Det har jag nog inte gjort heller tycker jag. Jag bara avskyr arbetet, jag skulle inte vilja jobba som målare och hålla på med sånthär... Festool grejen är ju overkill för ett hus, men en planslip är inte så dyr och jag kan ha nytta av den i framtiden för diverse projekt.
Är inget fel på målaryrket. Måleriet blir lättare när man kan och vet hur man ska göra.
Och ja planexen är definitivt overkill för ett hus, men den är väldigt bra. Kanske kan hyra en av ngn lokal färgaffär eller uthyrare.
 
Yrkesmålare är väl oftast så pass duktiga på att spackla att det blir minimalt slipande?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.