phl skrev:
När det kommer till andningsskydd så tänk på att vanliga A-filter(?) inte fungerar till alla ångor. Aceton är en sådan, kan vara lömskt då filtret tar lukten men inte det som påverkas huvudknoppen.
Kan det verkligen stämma? Aceton består av en enda typ av molekyl (dimetylketon). Det är alltså ingen blandning av olika organiska föreningar. Om ett filter släpper igenom molekylen så kommer den både att lukta och verka på annat sätt i kroppen.
 
Dilutin
Tror det finns att köpa fortfarande i färghandeln och byggvaruhus. Utmärkt att ta bort t ex flott (matfett, stekos) på köksluckor och annat. Påverkar inte underlaget som ammoniak kan göra.
 
Lacknafta är också utmärkt att lösa etikettklister med. Användbart t ex då man vill avlägsna klibbet som förhindrar en gammal senapsburk att träda i tjänst som dricksglas.
 
M
Citronsyra
Löser ytrost skapligt effektivt. 35-200 gram per liter varmt vatten, lägg ner rostiga verktyg och andra grejjer i badet över natten och rengör sedan noga med typ målarsoda innan de fettas/oljas/etc. Kan köpas i princip alla matvarubutiker.
 
Redigerat av moderator:
MaxPax skrev:
Citronsyra
Löser ytrost skapligt effektivt. 35-200 gram per liter varmt vatten, lägg ner rostiga verktyg och andra grejjer i badet över natten och rengör sedan noga med typ målarsoda innan de fettas/oljas/etc. Kan köpas i princip alla matvarubutiker.
Eller på ÖB eller matvarugrossist i storpack till betydligt bättre kilopris.

Även utmärkt som diskmaskinsrengöring och kaffebryggaravkalkning. Avsevärt billigare än specialprodukter som antagligen innehåller i princip samma sak.
 
  • Gilla
Långfarare och 2 till
  • Laddar…
Jag rekommenderar bebisrumpservetter för rengöring av ex.vis händer.
Efter målning med oljefärg var händerna ( och en hel del annat) kladdigt. Jag provade med lacknafta, tandkräm, matolja och vanlig tvål, men det var först med bebisservetterna som det gick lätt. Vad är det i dem? Glycerol?
 
Fred vom Jupiter skrev:
Jag rekommenderar bebisrumpservetter för rengöring av ex.vis händer.
Efter målning med oljefärg var händerna ( och en hel del annat) kladdigt. Jag provade med lacknafta, tandkräm, matolja och vanlig tvål, men det var först med bebisservetterna som det gick lätt. Vad är det i dem? Glycerol?
Såna har jag alltid i byggbilen. Tvättar händerna, torkar av verktyg, torkar bort färgspill, torkar av ytor mm.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
mattiasp skrev:
Kan det verkligen stämma? Aceton består av en enda typ av molekyl (dimetylketon). Det är alltså ingen blandning av olika organiska föreningar. Om ett filter släpper igenom molekylen så kommer den både att lukta och verka på annat sätt i kroppen.
Det må så vara, jag mådde iaf kasst och tyckte inte att det luktade aceton. Filtrena jag svamlade om var för övrigt de Sundström kallar A, til aceton föreslår de AX, det förstnämnda ämnen med en kokpunkt över 65 grader, det sistnämnda för ämnen med kokpunkt under 65.

Här finns för övrigt en bra guide för att välja rätt filter om man har en Sundströmsmask:
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
M
Lysergsyradietylamid
Löser upp verklighetsuppfattningen kraftigt vid intag har jag fått berättat för mig... :screwy:
 
  • Gilla
  • Haha
A Stenberg och 3 till
  • Laddar…
Johan Gunverth skrev:
Bensin är ett enastående lösningsmedel för allt som klibbar, typ etikettsklister. Det ger sig heller inte på underlaget.
Klet behöver man inte alltid lösa upp, matolja fungerar fantastiskt bra i de flesta fall.
 
Har uppdaterat första posten. Fyll gärna på! Vet att det finns fler kemister....
 
Citronsyra löser även upp rostfläckar på kläder.
 
Johan Gunverth skrev:
Bensin är ett enastående lösningsmedel för allt som klibbar, typ etikettsklister. Det ger sig heller inte på underlaget.
Kanske inte ett lösningsmedel, men dock..

Matolja är suveränt på det mesta som är klistrigt, men man får ju se upp med underlaget så det inte blir fettfläckar.
 
ullberg
Apr -14:
mycke_nu skrev:
Klet behöver man inte alltid lösa upp, matolja fungerar fantastiskt bra i de flesta fall.
Sept -14:
mycke_nu skrev:
Kanske inte ett lösningsmedel, men dock..

Matolja är suveränt på det mesta som är klistrigt, men man får ju se upp med underlaget så det inte blir fettfläckar.
Deja vu? ;)
 
Favorit i repris! (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.