Ska montera ny stående panel på vårat gamla timmerhus funderar nu på hur jag skall bygga upp den nya fasaden på bästa sätt?

Den gamla fasden är monterad utan lufspalt och det ligger idag en ganska tjock asfaltsboard mellan fasaden och timmerstommen. Vi uplever inte att huset läcker ut speciellt mycket värme genom timmerväggarna självklart kan det upplevas som lite dragit då det blåser ordentligt vilket dock inte är särskilt ofta.

Så vill nu ha lite förslag på ny uppbyggnad, behålla asfaltsboarden? Vindduk? Ev 45 mm mineralull? Luftspalt?
 
Som alltid på gamla timmerhus: Skall du isolera skall du inte använda mineralull.
 
haavard skrev:
Som alltid på gamla timmerhus: Skall du isolera skall du inte använda mineralull.
Om man struntar i isoleeingen då? Hur gör man på bästa sätt med befintlig asfaltsboard eller ny vindpapp eller både och då det ju finns lite sprickor i den gamla boarden, luftspalt?
 
Varför ska man inte använda mineralull?
 
  • Gilla
JKrister
  • Laddar…
För att då ruttnar timmerväggen!

Om det skall användas mineralull skall det också användas plast på mineralullelens insida. Då kommer fukten att stanna i timmerkonstruktionen och den blir då stående i fukt år ut och år in.
Om man väljer att inte plasta kommer fukten att vandra genom timret och in i mineralullen där den stannar i så stor grad att den "fuktsmittar" timret.

Med lin, träull, cellulosa, hampa osv. vandrar fukten genom hela konstruktionen och ut i det fri.
 
  • Gilla
Albireo
  • Laddar…
haavard skrev:
För att då ruttnar timmerväggen!

Om det skall användas mineralull skall det också användas plast på mineralullelens insida. Då kommer fukten att stanna i timmerkonstruktionen och den blir då stående i fukt år ut och år in.
Om man väljer att inte plasta kommer fukten att vandra genom timret och in i mineralullen där den stannar i så stor grad att den "fuktsmittar" timret.

Med lin, träull, cellulosa, hampa osv. vandrar fukten genom hela konstruktionen och ut i det fri.
Ähh, vilket nonsens. Plasta utanpå timmerstommen, nej det lär inte vara någon höjdare. Isolera med mineralull på utsidan. Fläska på rejält så är daggpunkten garanterat utanför timmerstommen.

Plasta på insidan om du vill plasta, men det kommer fungera bra ändå. Använd vindpapp ytterst (ej vindväv).
 
vectrex skrev:
Ähh, vilket nonsens. Plasta utanpå timmerstommen, nej det lär inte vara någon höjdare. Isolera med mineralull på utsidan. Fläska på rejält så är daggpunkten garanterat utanför timmerstommen.

Plasta på insidan om du vill plasta, men det kommer fungera bra ändå. Använd vindpapp ytterst (ej vindväv).
Det kommer inte att bli någon plast i konstruktionen! Ska jag isolera så blir det max 45mm då jag inte vill ändra stommens förutsättningar med hänsende på fukt pch temperatur för mycket.

Varför bör man välja papp framför vindväv? Är ju väldigt smidigt att arbeta med väven..
 
  • Gilla
Morkl
  • Laddar…
Är det något alternativ att riva ner den gamla panelen och snygga till timmerväggen och på med lite rödfärg? Problemet kanske är för dåligt skick samt för mycket värmeförlust?
 
magnetens skrev:
Det kommer inte att bli någon plast i konstruktionen! Ska jag isolera så blir det max 45mm då jag inte vill ändra stommens förutsättningar med hänsende på fukt pch temperatur för mycket.

Varför bör man välja papp framför vindväv? Är ju väldigt smidigt att arbeta med väven..
Det var lite som en motreaktion till haavard:s uttalande. Papp är betydligt mer diffusionsöppen än vindväv. Har man ingen plast på insidan så skadar det kanske inte att ta det säkra före det osäkra. Men jag håller med om att vindväven är enklare att arbeta med.
 
Gammal tråd, men jag står inför samma frågeställning. Timrat hus, i dagsläget bara vindpapp mellan timmer och ytterpanel och nu måste jag byta panelen för den är så pass dålig.

Ska man strunta i luftspalten, och bara sätta ny vindpapp och sedan ytterpanelen direkt på?
Jag har inte tänkt tilläggsisolera.
 
Om du målar med antingen linoljefärg eller riktig slamfärg så är det onödigt med luftspalt men skall du måla med plastfärg behövs det luftspalt.

Jag skulle spika på en träfiberbaserad vindskyddsskiva till exempel Hunton i stället för vindpapp. Det ger litet tilläggsisolering och blir tätt och bra utan att bromsa fuktvandringen.
 
Det blir slamfärg alla gånger.

Eftersom huntonskivan bygger 70mm, hur gör man vid dörr och fönster? D.v.s hur fodrar man och monterar blecken på ett korrekt sätt?
 
Ah såg att det finns 45mm också så då borde det inte vara något probelm.
 
Det finns 13 (eller var det 16?) mm huntonskiva om du vill hålla det tunt. Det viktiga är att du väljer en skiva baserad på träfiber.
 
En fundering, behöver jag regla upp med spikläkt om jag sätter 45mm hunton skivor, eller funkar det med timmer - hunton - stående lockpanel, sett inifrån och ut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.