Z
Viking iMOW blev bäst i test när Råd & Rön testade 15 robotklippare. Jag tror mer på deras test.
 
  • Gilla
M J
  • Laddar…
Ja men Råd & Rön har ju faktiskt två klippare som fick 82 i betyg. Den andra var Robomow MS1000 som jag får upp först i deras lista. Den klipper ju 56cm brett också mot Viking 30cm. Tycker testet var svår tolkat mellan dessa två hur de kom fram med betyget.

Fråga två Zonen 3 inlägg och alla för att få fram Viking som vinnaren?

Sen mer info om de stör varandra den info skulle jag viljat haft inget om de i resultatet. Så vad säger ni experter här på forumet. Vad skall man välja för det var stor skillnad i kost också. Ca 5000 mellan de två som var bäst i test. :(
 
Redigerat:
Z
Om jag kan läsa testen rätt så fick iMOW 82 poäng och Robomowe RC 304 65 poäng.
Klippytan på iMOW uppger dom till 30 cm vilket är den bredaste på de 10 maskinerna som testats medans Robomove RC 304 uppger 28 cm

Det jag hörde när jag pratade med en handlare var att Viking iMOW inte störs av andra och inte stör ut andra.
Sedan gillade jag att konsolen gick att ta upp och att det med denna gick att köra roboten manuellt. Tror också att det har betydelse att köpa den av en handlare som kan ge service. Jag har bestämt mig och skall gå och köpa en Viking iMOW även om den kostar lite mer i inköp så tror jag att det lönar sig i längden.
 
Så Biltemas klippare (71poäng) var alltså näst bäst, och Husqvarna (57p) var sämst.
Det resultatet var nog ganska otippat....
 
Zonen skrev:
Om jag kan läsa testen rätt så fick iMOW 82 poäng och Robomowe RC 304 65 poäng.
Klippytan på iMOW uppger dom till 30 cm vilket är den bredaste på de 10 maskinerna som testats medans Robomove RC 304 uppger 28 cm

Det jag hörde när jag pratade med en handlare var att Viking iMOW inte störs av andra och inte stör ut andra.
Sedan gillade jag att konsolen gick att ta upp och att det med denna gick att köra roboten manuellt. Tror också att det har betydelse att köpa den av en handlare som kan ge service. Jag har bestämt mig och skall gå och köpa en Viking iMOW även om den kostar lite mer i inköp så tror jag att det lönar sig i längden.
Det var 15 klippare som testades men bara 10 publicerades i tidningen av platsskäl, även en modell från Robomow fick 82 poäng. hela testet finns på webben.
 
Om jag läser tabellen rätt, så har de testat maskinerna på väldigt små gräsmattor, vilket gör att de inte riktigt får samma förutsättningar som de borde ha. Jag tycker man skulle valt gräsytor som motsvarar det max som tillverkaren angett.

Det är ju inte så konstigt att en 100 kvadratmeter stor gräsmatta ser bättre ut efter tre dagar när den klipps av en maskin som ska klara 3000 jmf med en som ska klara 400.
 
Gimbal skrev:
Så Biltemas klippare (71poäng) var alltså näst bäst, och Husqvarna (57p) var sämst.
Det resultatet var nog ganska otippat....
Dessutom får Biltemas maskin med sina fasta rakblad, som lätt slås sönder, samma säkerhetsbetyg som alla övriga maskiner, dvs. 7. Inte riktigt seriöst kan man tycka.
 
Jag tror vi alla kan vara överens om att det testet inte är så mycket att gå efter och inte heller med korrekta testförutsättningar. Så i min värld ger det ingenting.
 
peternicklas
Börjar att bli lite fundersam. Om man tittar på hur en klippare "klipper gräs" så kanske resultatet är detta. HQ och Gardena brukar komma först men då vet vi inte vem som har utfört testerna. Råd & Rön är ju trots allt väldigt seriösa. HQ och Gardena tar många vinster på guidekabel samt att de inte följer slingan hem, detta nämns inte i denna test. Avstånd till hinder kanske andra är bättre på mm. Så om vi ser vad de har testat så kanske resultatet är detta när det gäller att "klippa gräs".
 
peternicklas skrev:
Börjar att bli lite fundersam. Om man tittar på hur en klippare "klipper gräs" så kanske resultatet är detta. HQ och Gardena brukar komma först men då vet vi inte vem som har utfört testerna. Råd & Rön är ju trots allt väldigt seriösa. HQ och Gardena tar många vinster på guidekabel samt att de inte följer slingan hem, detta nämns inte i denna test. Avstånd till hinder kanske andra är bättre på mm. Så om vi ser vad de har testat så kanske resultatet är detta när det gäller att "klippa gräs".
Mjo, men om du låter en klippare som klarar 3000 kvadrat och en som klarar 400 kvadrat klippa en gräsmatta på 100 kvadrat, så är det klart som kristall att den kraftigare klipparen kommer ha långt bättre resultat.
 
Sen är kanske värderingarna olika från person till person, exempelvis poängsatte man ränder i gräsmattan. Endast Bosch kunde göra ränder och fick då poäng för det, inte mycket, men ändå.
 
Missen med Råd&Röns test är väl mest att de testat som vanlig gräsklippare. T.ex. släpper de ut dem i högt gräs, och de som inte klipper ner det direkt får låg poäng.

Hela idén med robot är ju att det aldrig ska behöva klippas högt gräs.

Enda vettiga sättet att testa robot är ett långtidstest på minst 1 hel säsong, där utseendet på gräsmattan är utslagsgivande.
 
Nonkan skrev:
Enda vettiga sättet att testa robot är ett långtidstest på minst 1 hel säsong, där utseendet på gräsmattan är utslagsgivande.
...på en gräsmatta motsvarande kapaciteten.
 
6
Gimbal skrev:
Sen är kanske värderingarna olika från person till person, exempelvis poängsatte man ränder i gräsmattan. Endast Bosch kunde göra ränder och fick då poäng för det, inte mycket, men ändå.
Vill man ha ränder i gräsmattan?
 
Redigerat:
6
Gimbal skrev:
Sen är kanske värderingarna olika från person till person, exempelvis poängsatte man ränder i gräsmattan. Endast Bosch kunde göra ränder och fick då poäng för det, inte mycket, men ändå.
Vill man ha ränder i gräsmattan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.