Y
Det börjar engageras i fiberfrågan nu och den som håller i det blev nyfiken på att jag hade en idé gällande mina två villor.

Jag har inte råd med två separata installationer på över 25tusen vardera.

Jag skulle vilja dra in fiber på samma sätt som telefonen... En stam, en stolpe på gräsmattan, sen trådar ut till villorna som ligger tätt intill.

Sen ifall det blir aktuell att koppla in andra villan, så borde det ju vara billigt att bara dra dom metrarna från stolpen in till huset.


Men, jag vet inte vilka lösningar som finns att välja på gällande fiber?

Hur hade ni gjort ifall ni har två villor, nära varandra, där gamla huset är osäker på om det kommer ståkvar eller rustasupp.
 
  • Gilla
riob
  • Laddar…
Antingen gräver du ner ett rör och drar kabel (eller fiber) alternativ så kör du trådlöst mellan husen. Båda kommer funka bra.

Det kostar ett par tusenlappar i utrustning för att köra 300mäggabitt trådlöst till ett hus 100-200m bort. Så skulle jag gjort.
 
nizzehult
Mycket enkelt: dra in fiber i ena huset. Sätt sen upp en router och dra CAT6 till nästa hus. Klart. Givetvis delar ni på allt, även månadskostnaden.

Tillåtet av er fiberlev? Icke. Men dom överlever nog...:wow:
 
peternicklas
nizzehult skrev:
Mycket enkelt: dra in fiber i ena huset. Sätt sen upp en router och dra CAT6 till nästa hus. Klart. Givetvis delar ni på allt, även månadskostnaden.

Tillåtet av er fiberlev? Icke. Men dom överlever nog...:wow:
Nja läser du i tråden som jag länkade till så får du mer info gällande potentialskillnad samt att en TP kabel i gräset är en åskledare. Sedan äger han båda husen så kan kanske vara svårt att stoppa det från lev.
 
nizzehult
Kör själv så sedan 10 år - Vanlig CAT5 (inte ens den svarta) direkt i backen utan rör och det funkar geschwint. 100Mb. Inga packet loss och inga störningar. Längsta kabeln är 75m.
 
Y
Fast nu önskade jag en lösning där båda hade fiber. Säg att jag säljer den andra villan, då är det ingen höjdare med nätverkskabel mellan dom.
 
Om du vill ha möjlighet till två riktiga/fullvärdiga anslutningar så är det det är inga problem heller, däremot är väl frågan om hur fiberföreningen vill/kan hantera det. Försök få dem att släppa ett extra tomrör i tomtgräns som det kan blåsas fiber i vid senare tillfälle. Du kanske får betala en liten slant för det men inte en fullvärdig avgift. Men det är en nödvändighet att föreningen tänker på detta redan nu och har med sådant i sina kalkyler. Det är inte bara fördelar att tillåta "senare anslutning" för föreningen eftersom det riskerar att minera det ekonomiska underlaget.
 
Gräv ner separat fiberkanalisation till båda villorna men anslut bara fiber till den ena. Då kan man i ett senare skede blåsa in fiber till den andra villan och ta kostnaden på 25000 då. Fiberbolagen brukar inte ha något emot det. Samtidigt så lägger du såklart ner kanalisation direkt mellan de två villorna och drar i en skärmad cat6 eller en vanlig singelmodefiber mellan husen och använder den anslutning du har för internetaccess.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.