Hej,

Vi har byggt ett nytt hus och letar efter tips på passande trästaket till vår villatomt. Vi fick tips om att staket nog skulle göra sig bättre än en häck just på vår framsida då vårt hus som är ordentligt högt (~8.5m) och står relativt långt fram på tomten.

Nu är vi inne på att i alla fall ha staket på tomtens framsida, kanske blir det häck mot grannar på tomtens långsidor. Staketet kommer möjligen följa garageinfarten upp någon meter.

Jag undrar nu om ni har tips och förslag på lämpliga staket? Jag föreställer mig ett ganska vanligt trästaket, målat vitt liksom husets knutar. Jag vill gärna ha ett lite extra "rejält" men samtidigt enkelt staket,  exempelvis tänker jag mig att man kanske kan ha ganska grova fyrkantiga stolpar, typ 95x95. Spjälor vet jag inte, spetsiga, runda, båge??

Vore mycket tacksam på tips och förslag på staket som ni tror skulle passa, även tips om var man lämpligen köper staket (byggvaruhus, snickeri el dyl)?! Se de tre bifogade bilderna av hur huset ser ut.

Mvh / Manye



 
  • Hus_1_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och en bild till, här ser man lite mer av vägen vi tänker ha staket mot. Så här såg det ut i somras när vi rullade gräs en stekhet dag...

/ Manye
 
  • Hus_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och en tredje bild... ett vitt staket skulle väl kunna göra sig ganska bra?!
 
  • Hus_3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det tycker jag definitivt.
Sen är ju frågan om vad staketet ska ha för funktion. Ska det bara vara en avgränsare eller ska det hålla tex barn och hundar inne.
Denna fråga styr ju utformningen av staketet
 
En kombination, men främst avgränsare skulle jag säga. Vi har inga hundar att hålla reda på men däremot småbarn, så visst bör staketet i alla fall tjäna som ett "farthinder" gentemot gatan för de yngsta barnen.

Vad tror du om konceptet med lite grövre stolpar? I vilken ände börjar man, bestämma stolpar eller spjälor eller kanske har man sån tur att man hittar färdiga sektioner som man är nöjd med? Eftersom det inte blir många så meter staket tycker jag nog man kan kosta på det en del.

mvh
 
Vi köpte från http://www.hassletra.se/

Det är väl inte så ovanliga staket, men de är betydligt reälare än K-rauta o dyl.
 
Hej!

Ett tips för att se hur olika staket passar till just ditt hus:

Ta något av dessa korten som du la in här använd sedan powerpoint eller något annat enkelt bildprogram du har och "rita upp olika staket" på bilden.

Vi gjorde så när vi inte kunde bestämma oss för altanräcke förra sommaren.
Det blev riktigt bra, anpassar man linjetjockleken efter hur bred en bräda är så blir det riktigt naturtroget (allra mest om man funderar på ett vitt staket)

Lycka till!
 
Jag tror att det kan se mycket bra ut med lite kraftigare stolpar. Med det stora huset skadar det inte om staketet ser robust ut
 
Jag tycker att gärssgårdstaket e fint och naturligt och skulle passa, fast det passar ju mot dom flesta hus.. Men du kanske ville ha ett vanligt staket :-?

Ps Fint hus :)
 
Hej,
Tack för era kommentarer och tips. Jo, Hässleträ var ju intressanta, deras vågstaket är nog ett alternativ. Gärsgårdsstaket känns dock för lantligt, vi bor trots allt i ett villaområde även om det är lite utanför stan.

Jag sprang precis på ett snyggt alternativ i S:t Eriks katalog. Det är något slags krysstaket med REJÄLA och snygga stolpar. Tyvärr har bilden väldigt dålig upplösning, men man ser konceptet i alla fall. Hade inte tänkt mig krysstaket, men det är ganska snyggt när man vänjer sig lite... Kanske för mycket allmoge för vårt hus dock? Gillar i alla fall konceptet med rejäla och något uppskjutande stolpar. Se bild nedan. Fanns i katalogen hos http://www.steriks.se/broschyrer/Svensk_72.pdf

Vad tycker ni? Och var får man tag i ett sånt staket (om forumets bifall ges :)
 
  • staket_002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låg mur (L-stöd eller lecablock) vitputsad mot gatan, och på trädgårdssidan släntad gräsmatta.  På murkrönet/gärsmattekanten anlägges perennrabatt längs murens hela längd.

Rabatten kan givetvis göras betydligt bredare än enligt bifogad skiss.
 
Aha, intressant. Kul med nya idéer och förslag, har inte tänkt på mur eftersom vi inte har någon nivåskillnad, men det kanske man borde överväga.

Hur hög är typiskt en sån mur som du föreslår? Vad ser du som fördelen med att slänta marken upp mot muren? Blir det försträkt känsla av avgränsing, insynsskydd eller vad?
 
I ert fall tycker jag att en låg, vit mur passar bäst. Skulle tro att du hittar bästa proportionen någonstans mellan 50 och 80 cm höjd. Högst upp bör muren ha någon sorts avtäckning. Gärna som matchar garageinfarten.

Murar av detta slag har lång tradition inom landskapsarkitektur. De har byggt för många olika syften. I engelska slottsparker kom de i bruk för att ge intrycket på avstånd att kossor och får fridfullt betade gräsmattor, till synes i full frihet!
 
Ska själv bygga staket till vårt nybyggda hus i vår och vi har tänkt "sno" husets balkongstakets design rakt av. Har gjort en liten skiss i Paint  ::)

Kanske kan vara något?
 
  • Staket.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Tack för er input! Förslaget med mur var intressant, men efter att funderat ett tag är vi nog fortfarande mest inne på staket ändå. Vi tycker det känns lite långsökt med att slänta gräsmattan då vi inte har någon nivåskillnad från början, sen är inte ytan på framsidan så stor heller så vi misstänker att släntningen kan bli lite för "dominerande". Det var inget dåligt förslag dock.

Tack för det sista staketförslaget också. Intressant, klart värt att kika på. Jag tror det kan bli bra, gäller att hitta rätt dimensioner och proportioner på brädor/mellanrum etc så att det inte blir för mycket "plank" av det hela. Kan bli snyggt om det blir rätt.

mvh /
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.