Tar tacksamt emot tipps och exempel från alla som gjort något bra i Zipato Rules creator.
Hur fungerar till exempel operator block och variabler ?
 
Jag använder mest variabler som ett "minne", som ex veta om någon sensor har blivit påverkad senaste dygnet.
 
Satt till 00.00 igår kväll. Behöver en villkorad temperaturstyrning i gäststugan på landet. Höll på att ge upp när jag plötsligen lyckades skapa en bra regel. Vilken Z-wave termometer passar bäst tillsammans med Zipaboxen ? Är det så att man ska hålla sig till 433 MHz och Oregon ?
 
Oregon funkar fint då får du oftast fukt mätning också. Annars använder jag en universalsensor från fibaro som det går att koppla 4st tempsensorer till.
 
Hej alla zipa användare.
Jag tänkte dela med mig lite av vad jag jobbar med mot boxen .
Framför allt har jag kopplat den mot min KNX anläggning ca 70 kontaktorer och dimmer punkter i huset. Den fungerar helt perfekt hittills med KNX men den trådlösa biten jobbar jag på och det börjar bli bättre.Jag kör för tillfället en extern antenn från conrad som är gjord för 433mhz på 868mhz och det fungerar bättre än orginalantennen. Skall beställa en 868mhz från conrad och hoppas på förbättring.
Skulle vara intresserad av om någon fler har satt upp den mot KNX eller om ni känner någon som gjort det.
Är även nyfiken om någon har byggd ett helt hus med z-wave och om man då får mycket fördröjningar eller missar vid ett scenario.
Skulle det inte vara en bra ide om vi lade upp olika rules i bilder någon stans (en ny tråd tex) så man får lite tips av varandra när man skapar roliga saker med zipaboxen (man förstår ju ofta när man ser bilderna på rules)

Är helt ny på form och tar gärna kritik om jag gör några fel.

Tomas
 
  • Gilla
power650
  • Laddar…
Har köpt 2 st Oregon THGR 810. Tack för tipset Power 650. Ska skaffa en Fibaro universalsensor. Fungerar den i alla lägen med fyra givare ? Har köpt många DS18B20 hos:
http://www.autemashop.com/category_Lkomp_Halvl_Temp.htm
35 SEK för två stycken. Helt rätt pris. Om man vill ha lite finare inkappsling så rekommenderar jag Energibutiken som också säljer Logger 2020. Bifogar bilder med en grafer över laddningen i min acktank på norra Öland från idag. Actank 500 liter, 10 kvm Lesol solfångare (6 st) Zipaboxen ska längre fram hjälpa till med att styra värmen i Huset och gäststugan som jag håller på att bygga. Meningen är att jag fortfarande ska kunna använda min Termomatic cbj som sitter på en bivalent shunt. En Termomatic cbj på två hus kräver en hel del tankearbete. Jag vill inte förstöra skiktningen i ackumulatortanken. Sålfångare 20130329.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Aktuellt värde som Logger 2020 givarna har just nu: Mätvärden 20140329.jpg
 
Bild på Huset idag 20140329 och solfångarna där även 4-G antennerna syns:
Stenangen20130329.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tonmas ! Jag är intresserad av KNX med för en privatperson är programvaran alldeles för dyr. Hur har du gjort ?
Jag kommer att lägga upp bilder på rules då jag lyckats göra något vettigt.
 
svestr skrev:
Tonmas ! Jag är intresserad av KNX med för en privatperson är programvaran alldeles för dyr. Hur har du gjort ?
Jag kommer att lägga upp bilder på rules då jag lyckats göra något vettigt.


Jag lånade ETS4 och det var lite trixigt att få ihop det med Knx och zipa systemet men som sagt det blev helt perfekt. När jag kommer hem och kör "hemma" är huset redo på 6 sek och i nästan alla 70 positionerna förändras från "borta". Jag tycker det är helt ok. Innan jag renoverade huset styrde jag det med nexa och där var det lite långsammare och framförallt fler fel i kommunikationen. Hur jag än försökte optimera nexa och dom andra 433mhz prylarna blev det för mycket med ett helt hus. Måste nog erkänna att även detta system blev lite dyrare än det första men när hela huset skulle renoveras och all el skulle bytas ut fanns det inte mycket och fundera på för en tekniknörd som mig .:)
 
Använder du nu zipaboxen som styrenhet även för knx? Är själv inne på att köpa knx modulen till zipaboxen.
 
Vad gäller räckvidd har jag fått till det med några aktiva enheter, dvs sådana som går på 220v. Det är förstås skönt att slippa externa antenner. För 433MHz hade jag en extern antenn på friggeboden och har nu ersatt med aktiva enheter nära ytterväggar för z-wave. Jag har några Oregon temp/fukt, men har också vattensensor och brandvarnare från Fibaro som båda har termometer förutom sin huvudsakliga funktion. Har 433MHz-modulen till Fibaro och tycker den har funkat bra.

Har ngn skrivit regel för att kolla när en tvättmaskin är klar? Dvs kolla när den slutar dra ström efter att ha dragit ström.
 
Ja jag kör alla roliga saker med zipaboxen mot KNX sedan låter jag KNX knapparna på väggarna gå direkt till kontaktorerna (actuator) för om jag lägger ner zipan av någon anledning vill jag huset skall fungera normalt ändå. Vissa KNX knappar på väggarna använder jag dock som trigger till scenes och rules dom slutar ju fungera om zipaboxen stannar. Har du KNX installerat ?
 
Har några dimmrar och brytaraktorer i källaren.
Sedan har jag gjort KNX till några kunder och zipaboxen med knx modulen blir väldigt prisvärt för att skapa logiska funktioner plus att man får styrningen med mobilen och trådlös kommunikation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.