Hej.

Vi har flyttat in i ett stort hus för nästan 2 år sedan. Alla väggar behövs tapetseras eller målas om. Jag vill också gärna ha någon sorts helhetskänsla i huset. Men som ngn tidigare skrev så är det lätt att det blir stopp om man vill planera helheten på en gång. I ett nybygge så måste man ju göra alla val, i en renovering har man oftast lite mer tid på sig (när pengar och ork samlas ihop).

I detta hus (vår fjärde gemensamma bostad) så har jag gått lite annorlunda till väga. Våra två äldsta flickors rum fick en gräddvit avtorkningsbar färg från Jotun. Jag gillar egentligen inte vita väggar men jag bor inte där inne. Det är väldigt enkelt att ändå sätta tonen på deras rum med med mattor, gardiner, kuddar, lampor, tavlor och andra inredningsdetaljer.Och de kommer ändra sig (6 och 10 år). I vårt nya kök har vi lackerat köksinredningen turkos. Det var det enda som funkade när vi behöll många delar från orginalköket (massivt 30-tal). Det fick sätta tonen för vardagsrummet/matsalen. Där hittade jag en tapet jag totalt älskar. Sen i resten av huset kommer jag utgå från den färgskalan utan att kopiera men så att det flyter ihop litegrann och inte krockar.

Så det är mitt tips. Hitta något du (ni) älskar, tex en tapet, sen kan resten komma fram ur det.

Här är mitt val. Decor Maison, kollektionen heter Highlights of the North och denna tapet är inspirerad av Dalarnas kurbitsmåleri. Kul med den svenska bakgrunden tycker jag.
IMG_2658.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Ursäkta kass bild, såg inte det i den lilla,lilla bildrutan...
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grå ruta. Det är inte riktigt klart än, det ska till en grå/blå matta och lite lampor också. Kan upplevas väldigt vitt inser jag nu, men med lite färgade detaljer till så hoppas jag det blir bättre.
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Jag älskar att renovera! När det bara var jag och sambon hade jag idéer och projekt som jag ville förverkliga mest hela tiden 😊. Kunde jobba från morgon till kväll på helgerna och knappt känna ngn hunger haha 😝.
Mm, jag har många gånger känt passionerat inför våra projekt😊. Men förutsättningarna för att det ska bli lustfyllt är att man har tid!

Det jag saknar mest nu för tiden är att sitta med en kopp te i lugn och ro och bläddra i en interiörtidning.
Det är avkoppling för mig!!!

Låter som vi sitter lite i samma båt 😊.
Har ägnat hela helgen åt att tvätta, plocka och städa då mäklaren kommer på mådag och säger sitt.

Inte så lätt att skapa ett luftigt och vackert hem med barnvagnar, barnens alla ytterkläder, skor och ffa alla leksaker som åker fram och tillbaka i och ur korgar 😝.

Knappt vi får plats med tre spjälsängar på ovanvåningen... Har verkligen blivit trångbodda och jag är rädd att allt möblemang förminskar vårt redan mkt lilla hus...

Nåväl, det får väl bära eller brista och i värsta fall får vi hyra ut.

Tapeterna som jag tittar på är tänkt till vårt nya hus. Inte så lätt att välja nu då huset inte finns haha. Men jag vill ha lite olika uppslag så jag lättare kan välja sen.

Nu börjar de gräva på måndag och vi har fått definitivt slutdatum för inflyttning till den 10/10 😊. Känns hur pirrigt som helst!

Håller tummarna för att ni också får ert hus sålt!




MariaRagnar skrev:
Ja. Jag och min sambo är ganska händiga (vi hade nog inte kunnat bygga ett nytt hus, men vi är pålästa) ;) så för vår del så hade VI nog klarat av renovering osv. med ganska god marginal. Men nu när vår son är 2 år så känns det orättvist mot honom. Han valde aldrig ett liv på det sättet, så därför gjorde vi såhär. Men det är ju jobbigt, man kan ju inte påstå att passionen sprudlar bland spackeldamm och ångest :D

Vi skall också lägga ut vårt hus nu (vi hinner nog inte till maj men i sommar), för vi har faktiskt inte sålt det ännu. Vi hoppas också på att vi får sålt det utan att förlora för mycket pengar, men framförallt så önskar jag att det går ganska snabbt (förmodligen så gör det ju inte det...) för det hade varit jobbigt om det inte var sålt i vinter. Men men, bara tiden kan förtälja detta, bara att vänta.

Men, tapeterna som du nu skall välja, ska ni tapetsera ert nya boende eller har jag missat något? :D
 
Sparris skrev:
Hej.

Vi har flyttat in i ett stort hus för nästan 2 år sedan. Alla väggar behövs tapetseras eller målas om. Jag vill också gärna ha någon sorts helhetskänsla i huset. Men som ngn tidigare skrev så är det lätt att det blir stopp om man vill planera helheten på en gång. I ett nybygge så måste man ju göra alla val, i en renovering har man oftast lite mer tid på sig (när pengar och ork samlas ihop).

I detta hus (vår fjärde gemensamma bostad) så har jag gått lite annorlunda till väga. Våra två äldsta flickors rum fick en gräddvit avtorkningsbar färg från Jotun. Jag gillar egentligen inte vita väggar men jag bor inte där inne. Det är väldigt enkelt att ändå sätta tonen på deras rum med med mattor, gardiner, kuddar, lampor, tavlor och andra inredningsdetaljer.Och de kommer ändra sig (6 och 10 år). I vårt nya kök har vi lackerat köksinredningen turkos. Det var det enda som funkade när vi behöll många delar från orginalköket (massivt 30-tal). Det fick sätta tonen för vardagsrummet/matsalen. Där hittade jag en tapet jag totalt älskar. Sen i resten av huset kommer jag utgå från den färgskalan utan att kopiera men så att det flyter ihop litegrann och inte krockar.

Så det är mitt tips. Hitta något du (ni) älskar, tex en tapet, sen kan resten komma fram ur det.

Här är mitt val. Decor Maison, kollektionen heter Highlights of the North och denna tapet är inspirerad av Dalarnas kurbitsmåleri. Kul med den svenska bakgrunden tycker jag.
[bild]
Hej på dig!

Tack för mkt bra tips!
Jag har faktiskt tänkt lite grann åt det hållet fast inte favoritföremål utan att köket ska få sätt ton på resten av interiör. I alla fall i köket och vardagsrummet.
Köket är från Vedum och färgen varmgrå kommer jag tex även måla våra gamla pinnstolar i. Tänkte försöka hålla mig till tre basfärger för att hitta balans och harmoni...

Ert 30 - tals kök låter ju helt underbart! Jag älska turkos!

Ska kolla in tapeten bättre sedan på nätet, lite svårt att se men rummet ser mkt vackert och behagligt ut!
 
Marlen Eskilsson skrev:
[bild]

[bild]

[bild]

Grå ruta. Det är inte riktigt klart än, det ska till en grå/blå matta och lite lampor också. Kan upplevas väldigt vitt inser jag nu, men med lite färgade detaljer till så hoppas jag det blir bättre.
Ah, kul med bilder! Ser ju också mkt fint ut!
Liten undran, jag har funderat på det där med klädda sänggavlar. I ditt fall går gaveln tom i vitt vilket är väldigt fräscht och så men går det att tvätta?
 
Redigerat:
På tal om olika stilar 😊.
I vårt nuvarande hus, en liten dam med 100 + år på nacken 😉, har vi totalrenoverat hela ovanvåningen.

Vi blåste väggar och öppnade upp i taknock men vi bestämde oss för att behålla ngr små detaljer.
Det var bla fönsterkarmarna i trä som jag slipade bort lager utav färg till sitt ursprung i trä (ett hästjobb) och sedan lackade och så var det tapeten som satt i alla garderobsdörrar.
Jag älskar den lilla småblommiga tapeten, den hör liksom till huset och är ju samtidigt en liten bit bevarad historia 😊.
Vi blev riktigt nöjda till slut. Men denna tapet passar ju bra i detta huset och till det här husets stil, jag skulle aldrig välja den till vårt nya hus 😊.
ImageUploadedByByggahus.se1396177374.578031.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1396177397.046409.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1396177389.175445.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
ChristinaH skrev:
Liten undran, jag har funderat på det där med klädda sänggavlar. I ditt fall går gaveln tom i vitt vilket är väldigt fräscht och så men går det att tvätta?
Tror inte det. Tänkte att jag får tvätta dammsugarmunstycket innan jag ger mig på den. Barnen är åtminstone stora nu ...:/
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Rosentapeten var söt, men det gäller att ha den på rätt plats som du säger. :)

Den skulle passa i vår sommarstuga också faktiskt.
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Mmm, jag tyckte att rosentapeten var jättefin, även om det egentligen inte är min stil. Men som du skrev, det klär huset som det är just nu och den ser ju väldigt fin it! (inga skador osv). Den hade nog passat i vårat 40-tals hus, och jag funderar faktiskt på om jag ska våga gå utanför trygghetszonen och välja något småblommigt och lantligt i vårat gästrum... Fast med blåa blommor kanske...

ChristinaH skrev:
På tal om olika stilar .
I vårt nuvarande hus, en liten dam med 100 + år på nacken , har vi totalrenoverat hela ovanvåningen.

Vi blåste väggar och öppnade upp i taknock men vi bestämde oss för att behålla ngr små detaljer.
Det var bla fönsterkarmarna i trä som jag slipade bort lager utav färg till sitt ursprung i trä (ett hästjobb) och sedan lackade och så var det tapeten som satt i alla garderobsdörrar.
Jag älskar den lilla småblommiga tapeten, den hör liksom till huset och är ju samtidigt en liten bit bevarad historia .
Vi blev riktigt nöjda till slut. Men denna tapet passar ju bra i detta huset och till det här husets stil, jag skulle aldrig välja den till vårt nya hus .
[bild][bild]
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Jag älskar också att renovera. Att se hur nytt och fräscht får komma fram.. Och hur hus kanske en gång såg ut (kanske inte precis så som vi gör det, men dom har ju varit nybyggda någon gång) :D

Men nu är vi ju båda småbarnsföräldrar, även om jag inte kan jämföra mig med dig (du har ju tre barn under två år, hur orkar du kvinna?) :p så självklart så längtar man ju efter avkoppling och inte efter byggkaos :D

Det är jättesvårt att balansera livet som småbarnsförälder.. Som du säger, jackor, barnvagnar, prylar (leksakerna, gud) och allt annat skulle ju behöva ett eget rum... Men nu hoppas vi att vi skall få bättre med plats då vi flyttar från en 3:a till en 5:a, men i höst så kommer vi säkert undra var all plats tog vägen, haha.

Jag håller alla tummar för dig/er, hoppas mäklaren kommer med goda och positiva nyheter och svar och hoppas att det inte tar för lång tid heller...
I helgen skall vi tapetsera, så under nästa vecka tänkte jag slänga upp lite bilder till dig så att du får se hur tapeterna blev, det var ju ändå det tråden handlade om ;)

ChristinaH skrev:
Jag älskar att renovera! När det bara var jag och sambon hade jag idéer och projekt som jag ville förverkliga mest hela tiden . Kunde jobba från morgon till kväll på helgerna och knappt känna ngn hunger haha .
Mm, jag har många gånger känt passionerat inför våra projekt. Men förutsättningarna för att det ska bli lustfyllt är att man har tid!

Det jag saknar mest nu för tiden är att sitta med en kopp te i lugn och ro och bläddra i en interiörtidning.
Det är avkoppling för mig!!!

Låter som vi sitter lite i samma båt .
Har ägnat hela helgen åt att tvätta, plocka och städa då mäklaren kommer på mådag och säger sitt.

Inte så lätt att skapa ett luftigt och vackert hem med barnvagnar, barnens alla ytterkläder, skor och ffa alla leksaker som åker fram och tillbaka i och ur korgar .

Knappt vi får plats med tre spjälsängar på ovanvåningen... Har verkligen blivit trångbodda och jag är rädd att allt möblemang förminskar vårt redan mkt lilla hus...

Nåväl, det får väl bära eller brista och i värsta fall får vi hyra ut.

Tapeterna som jag tittar på är tänkt till vårt nya hus. Inte så lätt att välja nu då huset inte finns haha. Men jag vill ha lite olika uppslag så jag lättare kan välja sen.

Nu börjar de gräva på måndag och vi har fått definitivt slutdatum för inflyttning till den 10/10 . Känns hur pirrigt som helst!

Håller tummarna för att ni också får ert hus sålt!
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Akahigi
Larssen-tapet vi just fått upp:
ImageUploadedByTapatalk1396595078.073986.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
MariaRagnar skrev:
Mmm, jag tyckte att rosentapeten var jättefin, även om det egentligen inte är min stil. Men som du skrev, det klär huset som det är just nu och den ser ju väldigt fin it! (inga skador osv). Den hade nog passat i vårat 40-tals hus, och jag funderar faktiskt på om jag ska våga gå utanför trygghetszonen och välja något småblommigt och lantligt i vårat gästrum... Fast med blåa blommor kanske...
Mm, där satte du huvudet på spiken!
Det är precis det som jag vill göra den här gången, gå utanför trygghetszonen!
Att våga ta ut svängen både vad gäller färg, tapet och möblemang.
Antar att jag har tröttnat på vitt haha. Samtidigt är det så bra att ha som grund då du lätt kan förändra din miljö och stil med accessoarer.

Kul att du gillade rosentapeten 😃!
 
Akahigi skrev:
Larssen-tapet vi just fått upp:
[bild]
Ah, lite svårt att se i mobilen. Men den är enfärgad va, lite åt latte hållet eller? Är det struktur i tapeten?
Något åt det hållet har jag funderat på till sovrummet fast i en grön nyans.
Sambon önskar dock måla en fondvägg istället.
Ser fint ut i a f 😃👍! Och tack för bilden!
 
Akahigi
Det är lite liv i den, ser ut som det finns en struktur men den är plan.

ImageUploadedByTapatalk1396670557.162311.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ImageUploadedByTapatalk1396670536.546872.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den heter cosy, färgen vi valde heter linen, drar pyttelite åt det gröna hållet tror jag.
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.