Ooooo ja, absolut värt det!

Men jag tror tyvärr att du hade ihjäl den lilla debattlusta som eventuellt fanns kvar hos skribenterna här tidigare. Det var ju det som skulle bli underhållningen till popcornen :p

@MH: Ja, visst är det för jäkligt!
 
mexitegel skrev:
Men jag tror tyvärr att du hade ihjäl den lilla debattlusta som eventuellt fanns kvar hos skribenterna här tidigare.
Ja att döda en potentiellt hetsig och brutal pajkastningsdiskussion med oomkullrunkeliga sakargument borde definieras som ett grov regelbrott och rendera om inte en varning så åtminstone en smäll på fingrarna. ;) Vad ska vi nu roa oss med innan vi går hem från jobbet? :confused:
 
nizzehult
"Det är bara dåren som är säker på sin sak, för den som tvivlar finns det hopp"
Jag kan skriva under på att fiber är och kommer att bli det enda rätta alternativet till snabb kommunikation under överskådligt tid, vi sitter idag och fnissar åt hastigheter på 14.4Kbit som vi hade på modemtiden (90-talet) och det är ändå "bara" 25 år sen.
Men däremot så kan det komma (fel: kommer) nya typer av fibermateriel och kabeltyper som är både klarare (rent optiskt), klarar mera mekanisk påverkan och även en annan typ av fiber av typen XYZ som givetvis inte är kompatibel med dagens ändutrustning som bara klarar fiber av typen ABC.
Kort sagt: den som tror att den fiber vi lägger ner idag kommer att ha samma standard som den som läggs ner under nästa årtionde bor på en annan planet...

Produkter och tjänster utvecklas ständigt och nya standarder tar form hela tiden, ibland (tyvärr) bara för att sysselsätta företagen och dessa anställda. Men att det blir så, det vet vi redan.
 
Alfredo skrev:
Ja att döda en potentiellt hetsig och brutal pajkastningsdiskussion med oomkullrunkeliga sakargument borde definieras som ett grov regelbrott och rendera om inte en varning så åtminstone en smäll på fingrarna. ;) Vad ska vi nu roa oss med innan vi går hem från jobbet? :confused:
Ja, vi får väl kanske ta helg direkt efter fredagsfikat?
 
Lösningen är förstås att så snabbt som möjligt gräva ner så mycket som möjligt av dagens fiber, varvid det långt in i framtiden kommer bli en sådan stor marknad att ta fram utrustning som klarar även stenåldersfiber. Jämför tvinnad parkabel och VDSL.

Never underestimate the power of installed base!
 
nizzehult skrev:
"
Kort sagt: den som tror att den fiber vi lägger ner idag kommer att ha samma standard som den som läggs ner under nästa årtionde bor på en annan planet...
Det är (eventuellt) en annan sak. Tekniken kommer säkert att ta (små) steg framåt. Men gör inte den fiber vi har idag oanvändbar. Just på grund av att den fiber som vi installerar är en så långsiktig investering så kommer det att finnas utrustning för att kommunicera över denna fiber under (o)överskådlig framtid. Vi är *inte* i början av teknikutvecklingen på glasfiber, vi har hållit på i ganska många år. Prestanda och prisbild ser redan ganska bra ut och några stora steg, av typen multimod till singlemod eller dylikt finns inte på horisonten. Fiber är idag "tillräckligt bra".

Sedan sker det utveckling, men det är mest i ändpunkterna, och även om fibern som sådan "hänger med" här så är det uteslutande vid mycket stora bithastigheter och över mycket stora avstånd där fokus ligger. För de avstånd och bandbredder som vi talar om när vi talar om last-mile, så är fibertekniken "färdigutvecklad". Dvs vi vet redan hur vi skall överföra intressanta bandbredder över det korta avstånd det rör sig om. Ev. kan man se en positiv prisutveckling för installationskostnad (svetsning) och CPEer, men fibern som sådan är redan väldigt billig och smidig att ha att göra med, så där finns inte mycket att hämta. (Jag slog t ex just upp att singlemod fiber blivit *billigare* än multimod, så så kan det gå). Att det inte kommer att gå att "få tag på" en CPE för min singlemod-fiber när den behöver bytas håller jag för *helt* uteslutet.

När vi pratar om vilka bandbredder som kan bli aktuella så blir det *mycket* svårare. Jag tänker ändå väta fingret och våga mig på en förutsägelse. Jag tror jag kommer att jag under min livstid kommer att få uppleva att gigabithastigheter kommer att bli vanliga på "last mile", och jag tror att 10 Gbit kommer att erbjudas, men inte bli "vanligt", för någon bra definition på det. Kanske på hundra års sikt, vi får se.

Jag baserar det på att när vi har en situation med exponentiell tillväxt i tillgång för en tjänst där konsumtionskapaciteten trots allt är begränsad, eller även om den växer så gör den det på ett hanterbart sätt, så kommer man ganska fort till ett tillstånd när vi blivit så bra att det inte längre finns något incitament att byta.

För att ta ett exempel. Jag har under min tid upplevt och använt datorer med en addresseringsrymd som begränsades av (i tur och ordning) 16, 32 och nu till sist (äntligen!) 64 bitar. De första steget var klart begränsande. Det andra klarade vi oss med under ganska lång tid, och det sista är "oändligt". Dvs jag kommer aldrig att uppleva datorer med 128bitars addressrymd. Detta *trots* att det finns spännande sätt att använda mer än 64 bitar, inte tu tal om den saken, men dessa skäl är inte i närheten av tillräckliga för att motivera nya datorarkitekturer, så vi kommer att få leva med 64 bitar antagligen "för alltid". Vi har sett samma tillväxt när det gäller datakommunikationshastighet, fast med en faktor 10 istället för 2, och även om analogin inte är perfekt och problemet inte är avgränsat på samma sätt, så vågar jag mig ändå på gissningen ovan med ett liknande resonemang. (Jag pratar då förstås om bandbredd per hus, inte long haul).
 
-MH- skrev:
Lösningen är förstås att så snabbt som möjligt gräva ner så mycket som möjligt av dagens fiber, varvid det långt in i framtiden kommer bli en sådan stor marknad att ta fram utrustning som klarar även stenåldersfiber. Jämför tvinnad parkabel och VDSL.

Never underestimate the power of installed base!
Det har vi redan gjort! Och den fibern är inte så dålig. För att bara ta en parameter så är dämpningen nere i ungefär 1/2 dB per km. Första fibern för kommunikation som Corning gjorde i början på sjuttiotalet låg på 20 dB/km, så där fanns det utrymme för förbättringar. Men 0.5 dB/km är ganska djävla bra, *särskilt* om man inte skall rulla ut den över Atlanten, utan bara gräva ner den till närmsta telefonstation.

Så det finns inte mycket att göra på short haul sidan, mer än att göra grejjorna *ännu* billigare. Jag tror personligen inte på att vi kommer att se någon stor skillnad, och även om bättre grejjor kräver bättre fiber, så är det för long haul som man ser skillnaden. Jag kan nästan lova att det kommer att funka för befintlig fiber korta de korta sträckorna och de låga bandbredderna som vi talar om.

Jämför med hur vi gjorde i labbet på Ericsson. När streckan bara var tio meter så spelade det inte någon roll om man använde glas/plast, single eller multi mod. Så länge man inte eldade upp mottagaren så fungerade det ändå, och skit i standarden! :)
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Det är (eventuellt) en annan sak. Tekniken kommer säkert att ta (små) steg framåt. Men gör inte den fiber vi har idag oanvändbar. Just på grund av att den fiber som vi installerar är en så långsiktig investering så kommer det att finnas utrustning för att kommunicera över denna fiber under (o)överskådlig framtid. Vi är *inte* i början av teknikutvecklingen på glasfiber, vi har hållit på i ganska många år. Prestanda och prisbild ser redan ganska bra ut och några stora steg, av typen multimod till singlemod eller dylikt finns inte på horisonten. Fiber är idag "tillräckligt bra".

Sedan sker det utveckling, men det är mest i ändpunkterna, och även om fibern som sådan "hänger med" här så är det uteslutande vid mycket stora bithastigheter och över mycket stora avstånd där fokus ligger. För de avstånd och bandbredder som vi talar om när vi talar om last-mile, så är fibertekniken "färdigutvecklad". Dvs vi vet redan hur vi skall överföra intressanta bandbredder över det korta avstånd det rör sig om. Ev. kan man se en positiv prisutveckling för installationskostnad (svetsning) och CPEer, men fibern som sådan är redan väldigt billig och smidig att ha att göra med, så där finns inte mycket att hämta. (Jag slog t ex just upp att singlemod fiber blivit *billigare* än multimod, så så kan det gå). Att det inte kommer att gå att "få tag på" en CPE för min singlemod-fiber när den behöver bytas håller jag för *helt* uteslutet.

När vi pratar om vilka bandbredder som kan bli aktuella så blir det *mycket* svårare. Jag tänker ändå väta fingret och våga mig på en förutsägelse. Jag tror jag kommer att jag under min livstid kommer att få uppleva att gigabithastigheter kommer att bli vanliga på "last mile", och jag tror att 10 Gbit kommer att erbjudas, men inte bli "vanligt", för någon bra definition på det. Kanske på hundra års sikt, vi får se.

Jag baserar det på att när vi har en situation med exponentiell tillväxt i tillgång för en tjänst där konsumtionskapaciteten trots allt är begränsad, eller även om den växer så gör den det på ett hanterbart sätt, så kommer man ganska fort till ett tillstånd när vi blivit så bra att det inte längre finns något incitament att byta.

För att ta ett exempel. Jag har under min tid upplevt och använt datorer med en addresseringsrymd som begränsades av (i tur och ordning) 16, 32 och nu till sist (äntligen!) 64 bitar. De första steget var klart begränsande. Det andra klarade vi oss med under ganska lång tid, och det sista är "oändligt". Dvs jag kommer aldrig att uppleva datorer med 128bitars addressrymd. Detta *trots* att det finns spännande sätt att använda mer än 64 bitar, inte tu tal om den saken, men dessa skäl är inte i närheten av tillräckliga för att motivera nya datorarkitekturer, så vi kommer att få leva med 64 bitar antagligen "för alltid". Vi har sett samma tillväxt när det gäller datakommunikationshastighet, fast med en faktor 10 istället för 2, och även om analogin inte är perfekt och problemet inte är avgränsat på samma sätt, så vågar jag mig ändå på gissningen ovan med ett liknande resonemang. (Jag pratar då förstås om bandbredd per hus, inte long haul).
Med reservation för att jag inte vet hur gammal du är så tror jag du är för konservativ angående bandbredd "last mile". Jag tror lätt att jag kommer få uppleva 100Gbit till mitt hem, kanske t.o.m. I den fiber som skall dras in inom några veckor.

Angående adressrymd så håller jag helt med dig. 64-bit räcker "för evigt".

Frågan är varför man valde 128 bitar till ipv6? För att man ska kunna dela ut ett 64-bits block till varje människa på jorden (och mycket mer naturligtvis)?
 
nizzehult
Man ska aldrig säga aldrig....
Jag säger inte att fibertekniken som teknik blir föråldrad utan för att branschen, för att kunna skapa nya behov, "uppfinner" nya kontakter, protokoll, standarder och allt möjligt trams bara för att ha något att sälja och kunna lura i oss att köpa ny utrusning. Man skapar ett behov, inte pga. att nuvarande teknik är dåligt utan för att tjäna pengar. Jag har varit i databranschen i snart 30 år och slutat förvånas över detta. Man byter ofta komponenter bara för bytandets skull, inte för att den nya versionen tillför nåt nytt.
Till exempel: en nätdel ryker i routern säg 2022. Tråkigt. Men reservdelar till dessa routrar slutade tillverkas 2016 och från 2017 har alla routrar den nya Super-XYZ SFP:er som givetvis har en annan typ av kontakt än de dyra 48 st SFP:er som sitter i er gamla router. Och för att riktigt krångla till det så är de fyrkantiga gamla fiberanslutningarna utbytta mot den nya 6-kantiga. Med samma specifikationer men som inte passar i de gamla. Vilket gör att man behöver kontaktera om alla fiberkablar. Osv, osv.
Jag håller på mitt ord: den som tror att dagens fiberteknik inte kommer att se annorlunda ut om 10 år bor på en annan planet!
 
Redigerat:
nizzehult skrev:
Man skapar ett behov, inte pga. att nuvarande teknik är dåligt utan för att tjäna pengar.
Ja, så ser det ofta ut i "konsumentled" inte tu tal om den saken. Och med "konsument" så menar jag då också företag osv. MEN, när vi pratar telekom så är vi i en lite annan del av branschen. Det var inte alls ovanligt när jag jobbade och byggde sådana här grejjor på Ericsson att vi hade 20-30-40 år gamla standarder att förhålla oss till. Kunderna i telekombranschen har möjlighet att ställa krav, och gör det ofta, och mycket. Att försöka en "bara för att det går/newer shiner" går för det mesta *inte*. Särskilt inte när det gäller stor infrastruktur med ohygglig mängd sunk cost.

Jämför bara det mög som är xDSL. Hela den branschen *existerar bara* för att man (tvärtemot vad vi inom datakom trodde och ville på 80/90-talet), ville få ytterligare valuta för sina kopparkablar som man hängde upp över nejden innan kriget. Där var det inte snack om att lägga nytt och bättre, nej, det var bara att hitta på ett sätt att skicka datatrafik över en kabel som aldrig varit tänkt för det och som definitivt sett bättre dagar, och sluta gnäll och därmed basta! Här är interfacet och parametrarna, bygg!

Så jag är helt övertygad om att vi kommer att leva med den standard för överföringsparametrar, kontakter osv. när det gäller single mod fiber för short haul i många, många *decennier* än. Precis på samma sätt som vi var tvungna att anpassa exv. kraftförsörjning/kylning/plats osv. för våra routrar byggda på 2000-talet efter en teknik och standard som lades fast på 1800-talet. (Telefonväxlar går på 48V likspänning och därmed basta).

Som en bekant som numer sitter i koncernledningen för Telia Sonera sade på nittiotalet. "Om man köper 15000 routrar så kan man få dem i vilken färg man vill..." :)
 
vectrex skrev:
Med reservation för att jag inte vet hur gammal du är så tror jag du är för konservativ angående bandbredd "last mile". Jag tror lätt att jag kommer få uppleva 100Gbit till mitt hem, kanske t.o.m. I den fiber som skall dras in inom några veckor.
Tja, några år till hoppas man väl på... ;) Men visst, vill du ta ett steg till i hastighet så kan jag ge dig det. Jag tror inte själv på det, men tänker inte sätta mig på tvären bara för det. Men två steg det håller både du och jag med om att det är otroligt.

Och den fiber som ligger idag, den klarar 100 Gbit med råge med ny CPE. Frågan är hur billig man kan göra en sådan. Redan ett 40Gbps fiberinterface kostar en vacker slant idag, men är iofs "off the shelf", dvs det är ingen specialutrustning, utan man kan beställa dem i bulk rätt ur en katalog.

vectrex skrev:
Frågan är varför man valde 128 bitar till ipv6? För att man ska kunna dela ut ett 64-bits block till varje människa på jorden (och mycket mer naturligtvis)?
Det var av två orsaker. Dels, nu skall vi ta i så det *säkert* räcker, för vi skall inte behöva göra om det här igen om 20 år! Och dels för att man skall kunna krympa routingtabellerna så mycket det bara går. Dvs ta höjd för det. För IPv4 så växer dessa explosionsartat, och storleken börjar bli ett så stort problem att vi får större och större delar av nätet som helt enkelt inte går att nå (blackhole-as). Med så stor adressrymd i v6 så kan man dela ut den nästan hur glest som helst, och det gör att även om man om några år inser att "dj-lar, de där skulle ju haft en million adresser, inte tio som vi gav dem" så går det att klara av utan att göra någon omfördelning och routingkrångel. Man kan t ex slå ihop två multinationella företag utan att det behöver bli krockar. (Jmf. HP som fick ett helt klass A nät när det begav sig. Alltså 16 miljoner adresser. De har de fått lämna tillbaka några stycken... ;))
 
nizzehult skrev:
Jag håller på mitt ord: den som tror att dagens fiberteknik inte kommer att se annorlunda ut om 10 år bor på en annan planet!
Jag håller inte med dig.
Jag tror att man fortfarande kommer använda blåsfiber så att man kan byta ut fibern i befintliga rör utan att behöva gräva upp fiberslangarna.

Sen är det mycket möjligt att materialet i fibern kommer att vara annorlunda mot idag, och jag är helt säker på att den aktiva utrustningen i ändarna på fibern kommer skilja sig ganska mycket från idag. Men de redan nedgrävda slangarna kommer nog gå att återanvända utan problem.
 
nizzehult
Donald-Duck skrev:
Jag håller inte med dig.
Jag tror att man fortfarande kommer använda blåsfiber så att man kan byta ut fibern i befintliga rör utan att behöva gräva upp fiberslangarna.

Sen är det mycket möjligt att materialet i fibern kommer att vara annorlunda mot idag, och jag är helt säker på att den aktiva utrustningen i ändarna på fibern kommer skilja sig ganska mycket från idag. Men de redan nedgrävda slangarna kommer nog gå att återanvända utan problem.
Ja men det är ju en annan sak och det är ju det jag har förespråkat hela tiden: se till att det finns kanalisation så att man enkelt och billigt kan byta när nya "superfibern" kommer om 5-10-15 år. Får det gör den. Vare sig vi vill eller inte. Att aktiva utrustningen snart kommer i versioner som inte passar rent interface- och kontaktmässigt med dagens utrustning är också säkert som amen i kyrkan.
Tänk skalbart.
 
  • Gilla
Donald-Duck
  • Laddar…
Även om det kommer en superfiber behöver man ju inte byta till den om den gamla fungera.
Nu vet jag att utvecklingen inte står stilla, men det är ju inget problem att köra 1Gbit/s eller 10Gbit/s i dagens fiber.
Har kört ADSL/VDSL i 15 år och fortfarande täcker det mitt behov, skäms att erkänna att snåljåpen i mig fortfarande har 8Mbit/s.
Vad är det för nya applikationer/utrustningar som ska komma om "5-10-15år" eller ny fiberteknik som skulle driva operatörerna till att börja byta fiber? Operatörerna vill inte byta det är nu de ska börja känna pengar på tjänster.
Att ny billigare utrustning börjar användas vid nyetablering är självklart. Och för all den fiber som finns nedgrävd kommer säkert anpassningar om det dyker upp ny aktiv utrustning som kräver det, det ser leverantörerna till då deras produkter blir mera attraktiva på marknaden, för sälja vill man.
Personligen tror jag att fokus blir på att börja använda all den fiberkapacitet som finns i "lokalnät" och integrera tjänster så att jag kan flytta mellan mobil och fiberkommunikation på ett "seamless" sätt, inte försöka tjäna nya pengar på att byta fiber. Och det finns fortfarande många meter fiber som behöver läggas här i landet innan man har mättat behovet.
 
AndersS skrev:
Och det finns fortfarande många meter fiber som behöver läggas här i landet innan man har mättat behovet.
Amen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.