Hej

Jag ska sammanfoga två 45x45 reglar som ett L, alltså som en konsol fast utan tvärslån.
Ska vara för inomhusbruk.

Hur gör jag detta på mest hållbara sätt med de vanliga redskapen och inte för?

Min tanke är att försänka till halva tjockleken på båda ändbitarna och sen limma under högt tryck med hjälp av skruvtving (se bild jag snott från internet nedan).

Diverse funderingar:
Vad limmar bäst i detta fall, sågad yta, hyvlad(fräst) yta, eller sandpapprad yta (jag tänkte på att målarfärg fäster bättre på sågad yta än hyvlad)?
Ska man efteråt skruva i två skruvar från varje håll för att förstärka?
Bör man borra och plugga med lim efteråt?
Är det smart att fukta ytorna innan man limmar?


Capture2.JPG

Tack!
 
  • Capture2.JPG
Ska det vara snyggt också, eller kan du tänka dig vinkeljärn?
 
ullberg
Om det bara ska vara trä och inga vinkeljärn etc. så skulle jag välja en boxjoint (heter det fingerskarv på svenska?), dvs. lite "fler lager" i din föreslagna lösning. Dessa brukar bli ganska starka, exv: http://woodgears.ca/dovetail/dovetail_vs_boxjoint.html

och med en bordssåg och lite jig:ar kan man få det väldigt snyggt & exakt (man måste inte göra det så avancerat som Mathias Wändel gärna gör det...)
 
Redigerat:
  • Gilla
ekblom
  • Laddar…
Oj, vilka fina fogar ni visade mig. Problemet är att jag inte har några bra verktyg för finsnickeri. :(
Jag är mest van att göra grövre saker som att bygga skjul och sånt.
Jag har en fogsvans, japansåg, kap/geringssåg (cirkelsåg), en billig fräs som jag inte är helt vän med ännu samt tillgång till en bandsåg de gångerna jag är besöker pappa.
Hade jag haft en bordscirkelsåg så hade det en bridgejoint eller till och med en boxjoint varit möjlig. Men med de verktyg jag har blir det kanske svårt att få så pass bra precision att det blir hållbart

Behöver inte vara jättesnyggt, men helst inga vinkeljärn.
 
Redigerat:
yakumo skrev:
Oj, vilka fina fogar ni visade mig. Problemet är att jag inte har några bra verktyg för finsnickeri. :(
Jag är mest van att göra grövre saker som att bygga skjul och sånt.
Jag har en fogsvans, japansåg, kap/geringssåg (cirkelsåg), en billig fräs som jag inte är helt vän med ännu samt tillgång till en bandsåg de gångerna jag är besöker pappa.
Hade jag haft en bordscirkelsåg så hade det en bridgejoint eller till och med en boxjoint varit möjlig. Men med de verktyg jag har blir det kanske svårt att få så pass bra precision att det blir hållbart

Behöver inte vara jättesnyggt, men helst inga vinkeljärn.
Med en cirkelsåg och/eller japansåg löser man en bridejoint.
 
Om du skall halvera dem så som du föreslår så var noga med passformen så att det inte blir några glipor. Sedan slipar du ytorna släta och limmar med epoxylim. Det skall vara rikligt med lim som är utstruket över båda ytorna så att överflöd pressas ut när du klämmer ihop. Skruvarna drar du i direkt så att de hjälper eller ersätter tvingen när limmet torkar.
 
Redigerat:
Tack igen!
Ja, en fingerskarv med en finger på ena plankan och två på den andra klarar jag nog av. Lagom svårt.

Men då är frågorna:
(1) Ska man slipa ytorna innan man stryker lim på dom?
(2) Funkar det lika bra med trälim(vilket jag har massor av) som med epoxylim?
(3) Vid trälim, ska man fukta träet lite innan?
(4) Är det skruvtving ELLER skruv som gäller. Aldrig både och?
 
ullberg
verktygsgurun skrev:
Jag hade gjort en "bride joint" .
Lätt att utföra med enkla verktyg.
[länk]
Jag blir nyfiken på "bridejointen", men hittar den inte på sidan som länkas till. Kallas den nåt annat där?

PS.
Kom på den självklara iden att googla, och har blivit upplyst. Bortse från min fråga... :surprised:
DS
 
Redigerat:
  • Gilla
Hca
  • Laddar…
1. För bästa resultat bör du slipa ytorna.
2. Vanligt vitt trälim fungerar också, men det blir inte lika starkt.
3. Nej. Det är bara om du använder polyuretanlim som du skall fukta.
4. Det skall vara presstryck på hela ytan. Om det åstadkoms med tving, skruv eller båda är oviktigt.
 
ullberg
Avemo skrev:
1. För bästa resultat bör du slipa ytorna.
2. Vanligt vitt trälim fungerar också, men det blir inte lika starkt.
3. Nej. Det är bara om du använder polyuretanlim som du skall fukta.
4. Det skall vara presstryck på hela ytan. Om det åstadkoms med tving, skruv eller båda är oviktigt.
Detta hade nog varit mitt svar också, tills jag för en tid sedan läste Mathias tester (mina länkar ovan), så tills någon visar ett test med andra resultat är mina svar lite annorlunda, men alla får ju själv bilda sig sin egen uppfattning om vad som är bäst.

/U
 
Men vänta nu.... TS-frågar efter det starkaste inte snyggaste! Om hen ska ha det som en konsol så borde väl halvt-i halvt (med plugg eller skruv) vara starkare och även enklare att göra än tex fingerskarv. Eller tänker jag fel?
 
ullberg skrev:
Den härlige ingenjören Mathias Wändel kan ge dig en del input i dina frågeställningar, exv:

[länk]
[länk]

Men hela avdelningen med "Wood Joinery and tips" ([länk]) kan vara värd att bläddra igenom, och kanske andra delar av woodgears också.
Mmmm, men han drar lite väl långtgående slutsatser av sina tester, måste jag säga.
När han jämför scraped med sanded 10 lbs t.ex. så har han ett resultat som utmärker sig kraftigt uppåt på scraped samtidigt som han har ett resultat som sticker ut nedåt på sanded. Han tycks inte alls ta notis om dessa abnormaliteter och drar slutsatsen att scraped är bättre än sanded, trots att övriga resultat överlappar väl.

Han säger att hard clamping kan sänka styrkan med upp till 20%. Han säger också att "Clamping the joint excessively hard in an attempt to squeeze all the glue out of it was also detrimental to joint strength". Jag vill mena att det kan vara både mer eller mindre och att man inte kan säga varken bu eller bä från hans test. Ty, jämför sanded normal och hard clamping - det är ingen skillnad i mätvärdena, de ligger inom samma range "detimentral to joint strength"?. Jämför man därtill scraped normal och hard clamping finner man att ytterligheterna i testet ställs mot varandra, men nu i omvänd relation jämfört med sanded-varianten. Scraped är bättre än sanded i det ena fallet, men i det andra är det tvärtom, så man kan inte såga något alls om scraped vs sanded utifrån detta test.

Det ligger nära till hands att säga att då måste det vara som vi trodde från början. Men hela iden med att göra ett test är att vetenskapligt visa att antagandet är korrekt, inte tvärtom.... ;)

Man kan möjligen se vissa tendenser, framförallt då tendensen att ju mer lim du stoppar i desto starkare blir det. Men det är inte i linje med förväntat resultat, och eftersom det förväntade är det rätta så bortförklaras detta med antaganden.
 
  • Gilla
johanschag
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.