injonil skrev:
Jag tillhör de som inte är helt säkra på att de nya förslagen bara är till det bättre.

När folk inte ens kan placera en studsmatta åt ungarna på tomten med sunt förnuft så inser man att regler behövs.

Är det inte lite sur gubbe-varning när man har synpunkter på hur grannen placerar studsmattan? Grannarna kan väl få göra som de vill på sin tomt? Nästa steg blir annars att anmärka på grannens val av gardiner.
 
  • Gilla
KTM RTR och 1 till
  • Laddar…
Läser du lite här på forumet om grannfejder så förstår du.

Det finns exempel på grannar som placerat en studsmatta precis intill annan grannes uteplats och av en tillfällighet på långt avstånd från den egna uteplatsen. Alla har helt enkelt inte särskilt gott omdöme.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
injonil skrev:
Läser du lite här på forumet om grannfejder så förstår du.

Det finns exempel på grannar som placerat en studsmatta precis intill annan grannes uteplats och av en tillfällighet på långt avstånd från den egna uteplatsen. Alla har helt enkelt inte särskilt gott omdöme.
fast så är det överallt i sammhället
 
Elkludde skrev:
fast så är det överallt i sammhället
Och det är därför man inte kan låta människor bygga vad och hur de vill på sin tomt. Det för många som helt enkelt saknar tillräckligt med förstånd för att betros med ett sådant ansvar.
 
noone70 skrev:
Och det är därför man inte kan låta människor bygga vad och hur de vill på sin tomt. Det för många som helt enkelt saknar tillräckligt med förstånd för att betros med ett sådant ansvar.
Därför bör byggnadsnämnden hålla ett öga på detta
dock är det bra med lite mer frihet med sina byggen
 
Efter vad hör så ser byggnadsnämnden och deras inspektörer ingen större skillnad mot dagens regelverk och hantering med undantag från att man inte kommer behöva ett bygglov, utan istället ska göra en bygganmälan. Man är inställd på att kräva in samma underlag, ritningar, anpassningar etc. Och det ska krävas startbesked före minsta försök till att börja bygga. Inväntar man inte det så väntar saftiga sanktionsavgifter. Man ser också, åtminstone initialt, mycket långa handläggningstider för dessa startbesked..
 
GoForIt skrev:
Efter vad hör så ser byggnadsnämnden och deras inspektörer ingen större skillnad mot dagens regelverk och hantering med undantag från att man inte kommer behöva ett bygglov, utan istället ska göra en bygganmälan. Man är inställd på att kräva in samma underlag, ritningar, anpassningar etc. Och det ska krävas startbesked före minsta försök till att börja bygga. Inväntar man inte det så väntar saftiga sanktionsavgifter. Man ser också, åtminstone initialt, mycket långa handläggningstider för dessa startbesked..
friggebodar kräver i de flesta fall ingen bygganmälan;)
 
Elkludde skrev:
friggebodar kräver i de flesta fall ingen bygganmälan;)
Nej, det är jag med på.
Men tråden handlar om de nya s.k. Attefallsreglerna för komplementhus på 25m² och tillbyggnader på 15m°.
 
GoForIt skrev:
Nej, det är jag med på.
Men tråden handlar om de nya s.k. Attefallsreglerna för komplementhus på 25m² och tillbyggnader på 15m°.
Dock har det ett samband
 
GoForIt skrev:
Efter vad hör så ser byggnadsnämnden och deras inspektörer ingen större skillnad mot dagens regelverk och hantering med undantag från att man inte kommer behöva ett bygglov, utan istället ska göra en bygganmälan. Man är inställd på att kräva in samma underlag, ritningar, anpassningar etc. Och det ska krävas startbesked före minsta försök till att börja bygga. Inväntar man inte det så väntar saftiga sanktionsavgifter. Man ser också, åtminstone initialt, mycket långa handläggningstider för dessa startbesked..
Märkligt eftersom många gamla detaljplaner är otroligt restriktiva med byggnadsyta och komplementbyggnader. Nu vet jag inte ditt arbete, kanske träffar du byggnadsnämnder ur flera kommuner, men i normalfallet är det få bygglov som går upp i nämnden, de flesta tas på delegation av handläggare på kommunen. Jag kan tänka mig att det blir många komplementbyggnader som kommer byggas på detaljplaner som idag är fullt utbyggda och allt avslås eftersom det idag bryter mot detaljplanen dvs många fler ärenden idag att hantera för kommunen. Det kommer nog bli mycket mer arbete för dem.
I planer som vår som är planerad för sommarboende men idag är ett permanentbostadsområde där detaljplanen slår ihop komplementbyggnader och bostadshus i samma byggnadsyta på tomten kan jag tänka mig att det kommer dyka upp garage på de flesta tomter eftersom man valt att maxa bostadshuset. Dvs många fler ärenden att hantera.
 
I Höörs kommun går alla ansökningar till nämden. Har bygglovs ansvarig sagt nej då blir det automatiskt nej i nämnden.
 
Lane skrev:
...Jag kan tänka mig att det blir många komplementbyggnader som kommer byggas på detaljplaner som idag är fullt utbyggda och allt avslås eftersom det idag bryter mot detaljplanen dvs många fler ärenden idag att hantera för kommunen. ...
Är inte detta hela grejen med Attefalls manövrar att köra över kommunala regler med nationella regler? Detsamma gäller ju framtida energihus där man kommunalt inte kan ställa högre krav om det finns nationella regler som har lägre krav.
 
Johan Gunverth skrev:
Detsamma gäller ju framtida energihus där man kommunalt inte kan ställa högre krav om det finns nationella regler som har lägre krav.
Detta har väl tillkommit för att få ner kostnaderna för nybyggnation.
 
Johan Gunverth skrev:
Är inte detta hela grejen med Attefalls manövrar att köra över kommunala regler med nationella regler? Detsamma gäller ju framtida energihus där man kommunalt inte kan ställa högre krav om det finns nationella regler som har lägre krav.
Jovisst, det jag reagerade på var att det inlägg jag citerade stod att byggnadsnämnderna inte ser någon större skillnad. Men en skillnad i merarbete kommer det ju bli, på redan pressade tjänstemän (många kommuner som inte klarar 10 v regeln för bygglov). Det var ingen åsikt om förslaget i sig.
 
Lane skrev:
Märkligt eftersom många gamla detaljplaner är otroligt restriktiva med byggnadsyta och komplementbyggnader. Nu vet jag inte ditt arbete, kanske träffar du byggnadsnämnder ur flera kommuner, men i normalfallet är det få bygglov som går upp i nämnden, de flesta tas på delegation av handläggare på kommunen. Jag kan tänka mig att det blir många komplementbyggnader som kommer byggas på detaljplaner som idag är fullt utbyggda och allt avslås eftersom det idag bryter mot detaljplanen dvs många fler ärenden idag att hantera för kommunen. Det kommer nog bli mycket mer arbete för dem.
I planer som vår som är planerad för sommarboende men idag är ett permanentbostadsområde där detaljplanen slår ihop komplementbyggnader och bostadshus i samma byggnadsyta på tomten kan jag tänka mig att det kommer dyka upp garage på de flesta tomter eftersom man valt att maxa bostadshuset. Dvs många fler ärenden att hantera.
Jag vet inte hur du tolkade det jag skrev..
Jag tolkar också förslaget som att man vill ha ner byråkratin för de här typerna av byggnader och utbyggnader.
Som det är idag, så tror jag många med mig, uppfattar att det är för mycket byråkrati och krångel.
Jag läser återkommande om att villaägare har överklagat nekande till bygglov till länsstyrelsen, och där länsstyrelsen ger byggnadsnämnden återläxa med besked i stil med att "man inte har någon laglig grund för sin ståndpunkt"..

Jag skulle därför gärna se att man från regeringshåll är övertydlig med vad byggnadsnämnden ska bedöma, och vad man inte ska lägga sig i. Vilka dokument som ska krävas och gärna en tidsbegränsning för hanteringstiden. Jag skulle t.o.m gärna se att inlämnandet av bygganmälan skulle likställas med startbeskedet. Ska all hantering vara som den är idag, så kommer ju det enda som skiljer vara rubriken på handlingen. Och det kan väl ändå inte vara idén från Attefall?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.