j-o75 skrev:
I vilket fall som helst så är 10 dagar för kort, råkar man vara borta en vecka så är det ju kört. Tycker 30 dagar är det normala.
10 dagar utan förvarning kan kanske anses vara kort, men när man får en räkning eller faktura så vet man ju oftast om att den kommer att komma.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
ullberg
Paul-Staffanstorp skrev:
....
Varför ska det då vara så svårt att släppa pengarna och varför ska företagaren agera bank... ;)
...

Jag tror nog du ändrat din inställning ganska snabbt om du hamnat i branschen både vad gäller att vara sniken och ha likviditetsproblem... ;)
Om man påbörjar ett arbete och hämtar ut material hos leverantörer så släpper de sina fakturor till oss hantverkare med omedelbar verkan och varför ska vi sedan agera bank och ligga ute med flera tiotusentals kronor åt en kund som redan fått det han beställt ??
Hur gör du med fakturorna från leverantören då? betalas samma dag de kommer eller vid förfallodatum?
 
Det förekommer att jag betalar några dagar i förtid för att komma på rätt sida om månadsskiftet. Vid större fakturor där jag skall ha tillbaka momsen. Jag har även noterat att vissa kunder tänker likadant.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Eller så är det som så att jobbet faktiskt är utfört och klart och materialet är monterat i kundens bostad.
Varför ska det då vara så svårt att släppa pengarna och varför ska företagaren agera bank... ;)



Kan bara hålla med...och förstår inte folk som pratar för att det är enklast att mata in förfallodagen.
Det ÄR enklast att bara trycka den till betalning UTAN att leta upp och fylla i betalningsdatum...punkt ! ;)



Jag tror nog du ändrat din inställning ganska snabbt om du hamnat i branschen både vad gäller att vara sniken och ha likviditetsproblem... ;)
Om man påbörjar ett arbete och hämtar ut material hos leverantörer så släpper de sina fakturor till oss hantverkare med omedelbar verkan och varför ska vi sedan agera bank och ligga ute med flera tiotusentals kronor åt en kund som redan fått det han beställt ??



Korrekt... inte fan kan du gå in i livsmedelsaffären och hämta ut en massa mat inför helgen och betala den om 30 dagar ;)
När varan är levererad och tjänsten utförd och godkänd kan man gott göra rätt för sig.



Kan bara hålla med dig och jag har alltid kört med 10 dagar och det har aldrig varit några invändningar mer än på andra hållet i så fall genom att det betalas snabbare då de menar på att det ju är leverererat och utfört.



Tror ju egentligen tanken med "noll dagar" egentligen var menad som "snarast möjligt" då arbetet ju är utfört och de eventuella materialen är levererade.



Vilken principsak...?
Att inte hantverkaren ska få pengarna för allt material och arbete han gett dig, förrän du känner för det eller.
Hade hantverkaren skrivit "omedelbar" under förfallodag så hade det blivit ett jäkla gapande på merparten Svenssons då det idag bara tas för givet att hantverkaren är nya Swedbank typ...



Nä men såååå duktig du är då... för både du och företagaren har ju så enormt höga räntor på era usla bankkonto i dagens samhälle... Hhmm... ...ja... jättelöjligt var ordet !



Jag har heller aldrig förstått detta.
Själv föredrar jag att lösa faktureringen så snart jobbet är utfört och godkänt av kunden så jag kan lägga det åt sidan för att fokusera på kommande projekt.



Folk som anlitar hantverkare reser sällan bort under tiden och oavsett så handlar ju allting om kommunikation.

Men tro inte fler hantverkare kommer att ställa upp på att skriva 30 dagar när det här diskuteras så löjliga principer så att man minsann ska dra det till sin spets och betala på den 30e dagen för att hantisen varit juste och skrivit 30 dagar... herrejisses...
En intressant motfråga: Betalar du själv alla dina räkningar och fakturor både privat och i företaget så snart du har fått dem oavsett förfallodag? ;)

/Krille
 
Jag är rätt övertygad om att det för de allra flesta handlar om likviditet.

När vi nyligen hade köpt huset hade vi inte så stora marginaler, så då betalades de allra flesta räkningar direkt efter lön. På så vis visste vi hur mycket vi hade att röra oss med fram till nästa lön. (På den tiden var det dock kuvert-betalning som gällde så man var ju tvungen att ha lite framförhållning.)

Jag minns en gång när det hade blivit fel i lönekörningen på jobbet (det var nåt i stil med att istället för 2 dagars semester hade de råkat dra 20), då blev det rejält kris med räkningarna (men som tur var fick jag ju lönebeskedet nån dag innan den 25.e så jag kunde kontakta lönekontoret och de gjorde en extra utbetalning).

Idag betalar jag nån dag före förfallodatum, eftersom vår likviditet är bättre (har dessutom lagt om fakturaintervall på många saker för att få jämnare spridning av kostnaderna över året) men också eftersom idag är det en del räkningar som kommer väldigt långt före förfallodatum (45-50 dagar). Främsta anledningen är att jag inte vill bjuda på en massa ränta (visst, för mig blir det inte så stora ränteförluster om jag betalar direkt, men företaget jag betalar till gör antagligen en del räntevinster på de som betalar tidigt).
 
Tror ju egentligen tanken med "noll dagar" egentligen var menad som "snarast möjligt" då arbetet ju är utfört och de eventuella materialen är levererade.
Jo jag var med på det, men poängen var att det inte alltid är kunden som betalar fakturan utan det kan vara banken om man har byggkreditiv och då bestämmer man inte själv. Byggkreditiv kan man ju även ha vid renovering, vanligast om huset är nyköpt och man har max i lån. Detta är såklart inte vanligt men lite surt om man anlitar en hantverkare för att bygga ett badrum för 200' kr så blir den putt för att banken inte betalar förrän förfallodagen och sätter en på "väntelistan" om man vill göra ett nytt jobb nåt år senare.

det j-o75 syftar på när man är bortrest är just detta med arbeten som inte faktureras direkt och sedan dimper ner i brevlådan när man är bortrest. Detta har hänt oss (var dock ingen hantverkare utan en containerhyra) och var inte roligt, men då är det ju på samma sätt åt andra hållet, jag skulle inte anlita den hantverkaren/förmedlaren igen.
 
ullberg skrev:
Hur gör du med fakturorna från leverantören då? betalas samma dag de kommer eller vid förfallodatum?
Är likviditeten ok så JA... i annat fall så snart kunden betalat till mig och pengarna finns att tillgår.

Tyvärr är det rent för många härinne som tror att små egenförtagare har stora baljor att ösa pengar ur ;)
 
Krille4 skrev:
En intressant motfråga: Betalar du själv alla dina räkningar och fakturor både privat och i företaget så snart du har fått dem oavsett förfallodag? ;)

/Krille
Ja.. faktiskt väldigt ofta... :)
Det ska ju betalas så det känns som det kvittar när det görs...
Vad tjänar jag på att vänta med det ???
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Är likviditeten ok så JA... i annat fall så snart kunden betalat till mig och pengarna finns att tillgår.

Tyvärr är det rent för många härinne som tror att små egenförtagare har stora baljor att ösa pengar ur ;)
Betalar också i stort sett omgående oftast
Men du vet ju hur det bbrukar låta.
Man ska jobba för självkostnadspris men helst lägre, bilen får man ej ta betalt för och påslag är oseriöst.
Samtidigt ska man ha massor med pengar för att kunna lämna långa kredittider.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Mikael_L
Paul-Staffanstorp skrev:
Tyvärr är det rent för många härinne som tror att små egenförtagare har stora baljor att ösa pengar ur ;)
Inte som Joakim von Anka, nej. :)

Men om de likvida tillgångarna inte räcker ens en månad så må jag få tycka att företaget verkar hänga på en skör tråd.

Det är kanske dumt att anlita ett sådant, eller åtminstone inte fundera på saker som garantier och reklamationer. Om man måste reklamera något som inte är pyttelitet så sätter man väl den hantverkaren i konkurs, iom att det just den månaden inte flyter in tillräckligt för att företaget inte ska hamna på obestånd.


Så det är det jag tänker med att det kan se lite dumt ut med betalning på 0-15 dagar, man som kund kan ju börja fundera över den likvida situationen. Då tycker jag nog kontant med kortläsaren direkt efter man har tittat över jobbet gemensamt faktiskt är bättre.
 
ullberg
Paul-Staffanstorp skrev:
Är likviditeten ok så JA... i annat fall så snart kunden betalat till mig och pengarna finns att tillgår.
Om du faktiskt nyttjade den kredit din leverantör ger dig i kombination med att man fakturerar sin kunder omgående (vilket du sagt att du gör, och det är bra och korrekt), skulle detta inte vara ett lika stort problem. Kanske ibland fortfarande ett problem men inte ett lika stort.

Paul-Staffanstorp skrev:
Tyvärr är det rent för många härinne som tror att små egenförtagare har stora baljor att ösa pengar ur ;)
Då jag själv är egenföretagare känner jag givetvis till detta och det var bara några veckor sedan jag själv fick använda privata pengar för att betala företagets leverantörsskulder då en av mina kunder inte betalat på utsatt förfallodatum. Ett sådant problem höll inte min likviditetsplan för, men jag skulle aldrig ha en likviditetsplan som kräver att mina kunder betalar i förtid. I så fall får jag korta mina betalningsvillkor (kör 30 dagar mot såväl ftg som de ytterst få privatkunder jag har) och därigenom riskera att mina kunder blir sura och vänder sig till min konkurrent.

Man kan också kommentera att det är förvånande många egenföretagare som tror att likviditetsproblem bara är något som småföretag har. Visst, för en större leverantör (ett större företag generellt) är de belopp som mitt företag rör sig med inget att snacka om, men det är inte dessa siffror som är aktuella utan betydligt större sådana. För en klassisk grossist är det dessutom sjuka mängder kapital (likviditet) som är uppbundet i lagret (även om trenden sedan en tid varit att minska lagren) så att säga att det är egenföretagare som har problem med detta är som att hånskratta åt dessa företags komplexitet.

Dessa stora företag har löst detta genom att bygga upp en buffert på minst 'Lagervärde' + 2x'månadsomsättning' + 'säkerhetsmarginal'. Det fina med att vara ett mindre bolag är att det är mycket mindre pengar man ska lägga undan, och av erfarenhet vet jag att det är fullt möjligt. Det var ett par tråkiga månader när bolaget ändå gick plus och jag inte tillät mig själv ta ut något, men nu har jag bufferten och först när jag ökar omsättningen behöver jag göra något åt den (öka den).

Som egenföretagare i hantverksbranschen är själva hantverkskunskapen inte det enda man måste vara grym på.

/U
 
Redigerat:
  • Gilla
Tiofingers-Perra och 2 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Ja.. faktiskt väldigt ofta... :)
Det ska ju betalas så det känns som det kvittar när det görs...
Vad tjänar jag på att vänta med det ???
Du skulle ju t ex enkelt kunna förbättra din likviditet eller ge dina kunder längre kredittid helt utan kostnad för ditt företag. Detta bara genom att använda de kredittider du har mot dina leverantörer.

D v s din kund får ett mervärde utan att det kostar dig något alls. Det är väl något du tjänar på? :) Speciellt om du köper från större leverantörer som varken märker eller uppskattar att du betalar "för tidigt".

/Krille
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
ullberg
Däremot kan jag ju säga att om jag har anlitat en hantverkare och denne kommer till mig _med lite framförhållning_ och säger att det ser lite krassligt ut på likviditetsfronten framöver (då med en rimlig förklaring till varför detta skett) och undrar om det är ok att delfakturera det som är klart eller kanske att jag omedelbart betalar slutfakturan när den kommer (trots att vi kanske sagt 30 dagars-faktura efter hela jobbets slutförande).

- Ja då kan jag mycket väl vara behjälplig (som jag ser det: genom att agera bank åt hantverkaren). Jag har ju inget intresse av att vara elak mot någon, och enstaka likviditetsproblem kan alla råka ut för (inte minst de som följer tråden "tips om verktyg till bra priser" ;) )
 
Redigerat:
hantverkare1 skrev:
Betalar också i stort sett omgående oftast
Men du vet ju hur det bbrukar låta.
Man ska jobba för självkostnadspris men helst lägre, bilen får man ej ta betalt för och påslag är oseriöst.
Samtidigt ska man ha massor med pengar för att kunna lämna långa kredittider.
En mycket stor del av Sveriges företag skulle få likviditetsproblem om de började betala alla leverantörsfakturor omgående. Hela likviditetsplaneringen för de flesta företag bygger ju på att man utnyttjar kredittiderna från sina leverantörer för att i sin tur ge sina egna kunder kredittider.

/Krille
 
Kör bara internetbanken och e-faktura på allt som går, finns ingen mening att få dom i pappersform vill jag så kan jag skriva ut en kopia.
De hamnar med olika förfallodatum beroende på faktura och dras bankdagen före.
Men ser ingen mening att hålla på räkningarna för ingen eller dålig ränta så vid löning så markerar jag bara alla och tar bort datumet så betalas de på en gång.
Om jag vill så kan jag lägga in e-faktura med autobetalning.
Kör aldrig autogiro då jag vill ha koll på vad som händer.

Det borde vara förbjudet att ta ut en faktureringsavgift om man inte kan tillhandahålla e-faktura.
Otroligt irriterande när något företag ska ha 15kr då är det bättre att baka in det i vad man nu betalar.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.