Kan tycka att listen bryter av och passar in ganska bra till knapparna. Centreringen är det som är värst i mina ögon. Men det är bara min åsikt.
 
Ja smaken och åsikterna är delade. Jag tycker att listerna ser helt OK ut på fotot. Toans ocentrerade placering ger jag dock ett helt gäng :thumbdown:.
 
Oavsett vad man tycker om utseendet så är det ju ändå så att ingenting har avtalats och en list som den använda är en vedertagen lösning. Likadant gäller ju med spolknappen. Om man nu hade valt att bredda på båda håll och därmed fått sätta till en skarvbit till på varje sida så hade ts kanske klagat på detta istället. Så länge du inte har beställt jobbet med en ritning eller beskrivning på utförandet och inte heller informerar på något sätt så får man faktiskt ta det som det blir så länge det är fackmässigt utfört.

Jag kan för min värld inte förstå att man inte tänker igenom och dokumenterar hur man vill ha sitt badrum innan man beställer en hantverkartjänst.
 
  • Gilla
End och 1 till
  • Laddar…
Snyggt med listerna, som man får se som standard nu för tiden. Förr ingick alltid några kartonger med något som kallades jolly som var färdig gerade från fabrik, men tror inte dessa existerar längre. Är också tveksam till centreringen, inte så snyggt, men man kan nog leva med detta efter en liten kompensation.
 
falkn skrev:
Så länge du inte har beställt jobbet med en ritning eller beskrivning på utförandet och inte heller informerar på något sätt så får man faktiskt ta det som det blir så länge det är fackmässigt utfört.
Ja i princip håller jag med. Frågan är väl hur osymetriskt det får vara innan det inte längre anses fackmässigt. Fackmässighet för mig handlar inte bara om att kunna sätta plattor och foga på ett bra sätt, utan även om att lämna ett slutresultat som i estetisk mening är fackmässigt och något man kan förvänta sig. Jag hade förväntat mig att toan skulle sitta mitt på "utbyggnaden" på samma sätt som jag förväntar mig att sitsen sitter vågrätt. Jag hade inte varit nöjd.
 
Ett klassiskt missförstånd som beror på kommunikationsproblem både från hantverkare och beställare......
 
Tack för alla svar. Summerar till att hantverkaren borde ha frågat oss om listerna först men att det nu inte är värt att bråka om. Har också förstått hur de tänkte med toaletten nu. Själva avloppsröret sitter ju där det sitter, det finns ingen teknisk anledning till att bygga bredare på höger sida. Där finns inget rör bakom. Det jag tror att de tänkt är att det är estetiskt snyggare att ändå använda en hel platta så att det blir linjerat mot fogarna på vägg och golv. De hade kunnat kapa på höger sida är jag rätt säker på. Jag kan förstå att de tänkte så men självklart är också detta något vi borde fått vara med och besluta om.
 
Jovisst. Vi hade en ritning där placeringen av toaletten och allt annat framgick. Sedan förutsätter man ju att knappen och stolen i normalfallet sitter centrerade i utbyggnaden. Om hantverkaren sedan anser att det finns skäl att inte göra så tycker jag man kan förvänta sig att han rådgör med kunden innan.
 
Tycker det var en snygg lösning med de listerna och som några redan skrivit så är det praxis med lister idag men ändå något man ju försöker ta med kunden.
Många kunder gillar nämligen inte alls lister och vill ha fogat upp ytterhörn med fogbruk för de gillar det bättre.
Gera plattor tar jag inte på mig själv då det som någon redan skrivet är svårt och få snyggt då de flesta plattor flisar.

RoBo skrev:
Snyggt med listerna, som man får se som standard nu för tiden. Förr ingick alltid några kartonger med något som kallades jolly som var färdig gerade från fabrik, men tror inte dessa existerar längre. Är också tveksam till centreringen, inte så snyggt, men man kan nog leva med detta efter en liten kompensation.
Jag har alltid varit lite nyfiken på detta med ekonomisk kompensation...

Om man nu verkligen tycker någonting är fult utfört och absolut inte så som man vill ha det...

Skulle man då ha lättare att leva med detta om man får jobbet lite billigare än det var tänkt från början ?? :rolleyes:

I mina öron låter det totalt sinnes.
 
Det där med ekonomisk kompensation. Det var nog mer att TS ansåg/trodde att detta med listerna var ett fusk, "icke fackmannamässigt", något värdesänkande fel.

I det här fallet tycker jag att firman borde diskuterat hörnlösningen, det finns som sagt både olika varianter av lister, och alternativ till likster.

Men samtidigt så finns det oerhört många detaljer i en kakling som "borde" diskuteras, och jobbet måste ju göras någon gång också.
 
  • Gilla
Kromo och 1 till
  • Laddar…
Du fick i alla fall inte en sån här lösning på spolningen! :)
Eller en sån här sidledsmiss! :)
 
  • 1395562811699.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1395562885334.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Jag har alltid varit lite nyfiken på detta med ekonomisk kompensation...

Om man nu verkligen tycker någonting är fult utfört och absolut inte så som man vill ha det...

Skulle man då ha lättare att leva med detta om man får jobbet lite billigare än det var tänkt från början ?? :rolleyes:

I mina öron låter det totalt sinnes.
Ekonomisk kompensation blir oftast aktuellt när det blir orimligt dyrt att kräva att något som är fult eller fel utfört fixas till. Det blir väl inte lättare att leva med problemet efter en kompensation, men att man får ett nedsatt pris när ett jobb inte är bra eller fel utfört är väl inget konstigt. Det omvände borde vara mer anmärkningsvärt om man som kund betalar fullt pris för ett undermåligt jobb.

Min kommentar här är generell och har inget att göra med TS fall. Men där kan jag personligen tycka att det hade varit smidigt av hantverkaren att kolla med TS när knappen och toaletten inte skulle bli centrerad.
 
Tycker de tär ett solklart exempel på bristande kravhantering. Hantverkaren borde ju självklart ha upplyst er om vilka möjligheter som fanns, andra medlemmars argument här i tråden om att ni skulle ha beställt gerade hörn faller ju på att ni har även inte beställt aluminium profil. Det verkar som alla hantverkare i detta land borde gå kurs i kravanalys.

Sedan att 6mm kakel inte går att gera är bara bullshit (Ytterhörn är dock alltid svårt att få snyggt om man använder kapade plattor)
 
Redigerat:
AndersMalmgren skrev:
Tycker de tär ett solklart exempel på bristande kravhantering. Hantverkaren borde ju självklart ha upplyst er om vilka möjligheter som fanns, andra medlemmars argument här i tråden om att ni skulle ha beställt gerade hörn faller ju på att ni har även inte beställt aluminium profil. Det verkar som alla hantverkare i detta land borde gå kurs i kravanalys.

Sedan att 6mm kakel inte går att gera är bara bullshit
Du tycks också snacka "bullshit".

Det som skrivits och som uppenbart plattsättaren har sagt är att plattan är för spröd för att gera. Det är faktiskt så att många plattor idag och speciellt alla de billiga plattor som säljs på byggvaruhusen har en otroligt dålig emalj som flisar och dålig bränning som oavsett om du skär med vattenkap och är försiktig gör att kanten flisar.

Det kan ju faktiskt vara så att den plattan som i detta fall använts är så som hantverkaren säger det vet varken du eller någon annan här på forumet. Så att kasta ur sig saker om att det är "bullshit" visar bara på en uppenbar okunskap i ämnet.

Det finns plattor på marknaden som kan geras men det finns nog fler som inte klarar det.

Sen är det så att båda sätten, gera alt kantlist, är att anse som hantverksmässigt utfört enligt gällande branschregler, så om det nu är så att plattan är spröd och inte går att gera så är kantlist den enda möjlighet att uppnå ett hantverksmässigt resultat.

(tryckknappsplaceringen är en annan sak som kunde lösts på ett annat sätt)
 
Redigerat:
  • Gilla
Direktörpelle
  • Laddar…
Snarare är det så att du kommer få mer svinn då visas plattor måste göras om. Vad jag dock gör är att välja en dimension på ytan i fråga som gör att man inte behöver kapa ytterhörn.

edit: I mitt badrum jag bygger nu har jag caddat allt och valt ytor så att det blir optimalt för just den kakeldimensionen. Vad användef du för monsterverktyg för att fila hörnen om det flisar sig, en handjagad kakelfil låter det inte som
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.