Elektrikern får betalt för sin resa från sin arbetsgivare för resan från hemmet till kunden och kunden får betala för resan mellan firman och bostaden brukar jämna ut sig med tiden.
 
Tack alla ni som svarat. Nu har jag lite att komma med när vi ska diskutera fakturan. Den har nämligen inte kommit än. Har bara bara fått information vid ett tillfällen under arbetets gång (möte som jag begärde för att vara uppdaterad eftersom jag dumt nog låter utföra detta jobb i lägenheten på löpande räkning) och då, som sagt, framförde jag min förvåning över att jag skulle betala för hantverkarens resa fr bostaden till jobbet hos mig. Vid nästa möte ska jag be att det här med reseersättningen stryks från kommande faktura.
I detta sammanhang: bör man kräva följesedlar eller liknande på material som används för jobbet?
Eller ska man nöja sig med en klumpsumma?
Varför begärde jag inte ett fast pris?? Att man aldrig lär sig!!!
 
Det finns väl inget som säger att ett fast pris skull bli billigare än löpande räkning. Om firman är seriös och hantverkarna gör vad dom ska så betalar du ju bara för det faktiska arbetet och den materiell som går åt.
 
C
joelolax skrev:
I detta sammanhang: bör man kräva följesedlar eller liknande på material som används för jobbet?
Eller ska man nöja sig med en klumpsumma?
Beroende på vad det handlar om så skulle jag inte nöja mig med en klumpsumma. Som konsument har du alltid rätt att begära specificerad räkning. Att gå så långt som att begära in följesedlar är däremot att ta i tycker jag om det inte är några särskilda omständigheter.
 
Fredrik.engdahl skrev:
Nu är det ju så att restid regleras i kollektivavtalen ,oftast så har elektriker betalt att köra från sin bostad till sin arbetsplats. Detta ska ju firman ha betalt för.Det kanske inte är så att där finns någon ledig elektriker i närheten.
Vilket kollektivavtal har såna förmåner? Det normala är väl ändå att man drar av i deklarationen för resor till/från jobbet? Och om man får disponera tjänstebilen för resor mellan arbetet och hemmet så förmånsbeskattas det väl?
 
  • Gilla
bip...bip
  • Laddar…
Nerre skrev:
Vilket kollektivavtal har såna förmåner? Det normala är väl ändå att man drar av i deklarationen för resor till/från jobbet? Och om man får disponera tjänstebilen för resor mellan arbetet och hemmet så förmånsbeskattas det väl?
Byggnads har dem "förmånerna" tex. Detta beror på att man kan komma på jobb lite vart som helst och ibland långa resor och kanske verktyg i bil. Man kan inte dra av för resor till och från arbetet i deklarationen om man får milersättning från företaget. Varför skulle det förmånsbeskattas mellan arbetet och hemmet? Man måste ju komma till jobbet! Däremot åker man privat med firmabilen är det en annan sak. Har för mig att Skatteverket går med på 100 mil/år privat körning.
 
C
Jag kollade "Elektrikernas" kollektivavtal och där står det att resa utanför "hemort" är restid. "Hemort" är definierat som:

"Arbetstagarens hemort kan vara
a) den ort där arbetsgivaren har sitt huvudkontor eller
b) den ort där arbetsgivaren har för stadigvarande bruk inrättat filialkontor eller
c) annan ort under förutsättning att kost och logi på rimligt sätt där kan erhållas.

Ombyte av hemort sker efter fri överenskommelse mellan arbetsgivaren och
arbetstagaren. Denna nya hemort skall gälla minst 6 månader. Om arbetsgivaren påyrkat ombytet skall denne betala arbetstagarens flyttningskostnader."

Uppenbarligen har vissa här misstolkat "hemort" som hemmet/bostaden.

http://www.e-magin.se/v5/companyfol...tionsavtalet(1-2013)/Installationsavtalet.pdf
 
C
Dr Trä skrev:
Däremot åker man privat med firmabilen är det en annan sak. Har för mig att Skatteverket går med på 100 mil/år privat körning.
Poängen är väl att resor mellan arbetet och hemmet normalt räknas just som privat körning.
Det är högst 10 tillfällen per år med en sammanlagd körsträcka på högst 100 mil som gäller för att bilförmånen skall vara skattefri.
 
Fredrik.engdahl skrev:
Nu är det ju så att restid regleras i kollektivavtalen ,oftast så har elektriker betalt att köra från sin bostad till sin arbetsplats. Detta ska ju firman ha betalt för.Det kanske inte är så att där finns någon ledig elektriker i närheten.
Ersättningen för restid för den anställde regleras mycket riktigt i kollektivavtalet. Men kollektivavtalet reglerar väl bara relationen mellan den anställde och arbetsgivaren? Bara för att den anställde ska få betalt på ett visst sätt enligt kollektivavtalet innebär det väl inte att firman per automatik har rätt att få betalt av kunden för detta?

/Krille
 
cpalm skrev:
Poängen är väl att resor mellan arbetet och hemmet normalt räknas just som privat körning.
Det är högst 10 tillfällen per år med en sammanlagd körsträcka på högst 100 mil som gäller för att bilförmånen skall vara skattefri.
Om man har ett byggföretag och åker hemifrån och till jobbet med firmabilen räknas såklart inte den sträckan som privat körning. Då får man bara åka 10 ggr och 100 mil till jobbet per år osf, eller vad menar du? Bränslet får du ju dra av momsen på på den sträckan så privat kan det inte vara.
 
Självklart betalar man resor från firmans adress. För kunden ska det ju inte spela någon roll vart personalen bor.

Man kan ju misstänka att om nästa kund bor granne med den anställde så får denne betala resa från kontoret?

Vad sen den anställde och arbetsgivaren har för avtal är något mellan dom och inte något som kunden varken ska påverkas eller bry sig om.
 
Ang betalda resor till arbetet.

Jag tror att alla inom bygg har betalda resor till sin arbetsplats.

Har man firmabil så börjar arbetstiden när man sätter sig i bilen då bilen räknas som arbetsplats. ( detta är gäller dom som kör hem med bilen. )

Arbetsgivarna vill att man är ute på hos kunden kl 7 och då får ibland arbetstagaren betalt för att köra tidigare.

Detta finns i avtalet pga vi inom bygg oftast inte har samma arbetsplats en längre stund

Sen är det kanske lite ruttet att företagen debiterar kunden.
 
C
Dr Trä skrev:
Om man har ett byggföretag och åker hemifrån och till jobbet med firmabilen räknas såklart inte den sträckan som privat körning. Då får man bara åka 10 ggr och 100 mil till jobbet per år osf, eller vad menar du? Bränslet får du ju dra av momsen på på den sträckan så privat kan det inte vara.
Nja, så vitt skatteverket beträffar får du naturligtvis använda en företagsbil för privat körning hur mycket du vill. Frågan var huruvida det uppstår en skattepliktig förmån eller inte.

Normalt räknas som sagt resor mellan hemmet och arbetsplatsen som privat körning. Det finns i praktiken förstås en gråzon med massa undantag för t.ex. jour och serviceverksamhet och olika situationer där förmånsvärdet kan justeras. Men grundregeln för att slippa förmånsbeskattning är då att det i så fall skall gälla begränsade perioder om jag förstått det rätt.

Se https://www.skatteverket.se/rattsin.../skvm201221.5.2b543913a42158acf800023139.html, särskilt punkt 4.2.3.

Om man är enmans/fåmansföretagare är det dock ofta så att "huvudkontoret" är detsamma som hemmet, dvs företagets verksamhet är i mer eller mindre mån förlagd till hemmet, och då är förstås situationen en annan. Men det var inte ämnet för tråden.

Angående momsen så får du gärna peka på den regel som säger att momsen på bränslekostnader för resor mellan hemmet och arbetsplatsen är avdragsgilla för företaget. Någon sådan avdragsrätt existerar inte enligt min uppfattning.
 
Ok cp Alm. Jag tror du blandar ihop lite saker nu, nr 1: företagare med företagsbil som nr 2: firmabil som en anställd har. nr 3:egen bil i tjänsten. Dem här måste man hålla isär. Tror att du blandar ihop lite saker nu. Inte så lätt när man inte är insatt kan jag tänka mig.

Ok ska försöka förklara för dig nr 1: avdragsgillt från bostaden
 
Hehe slant lite på tangenterna, ska försöka formulera mig bättre i nyktert tillstånd imorgon :)

Återkommer med vidare info;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.