hantverkare1 skrev:
Jag har 30 dagar nu, men funderar på att gå ner till 10 eller 20 med tanke på att man ska vänta på rotavdraget också.
Jag skulle inte protestera mot tio dagar, tycker det är mycket viktigare att betalningsplanen är "korrekt"
 
MathiasS skrev:
Jag skulle inte protestera mot tio dagar, tycker det är mycket viktigare att betalningsplanen är "korrekt"
Fakturerar aldrig förrän arbetet är färdigställt och godkänt av kund/besiktningsman.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Jag fattar personligen inte varför en del hantverkare kan vänta ett par månader med att skicka fakturor och sedan ha 10 dagars betalning! Varför inte i så fall skicka fakturan direkt och ha 30 dagar?
Vi som jobbar inom industri är ju vana vid att få pengar på mellan 60-90 dagar, så jag betalar aldrig mina fakturor förrän på sista datumet!
 
Mikael_L
hantverkare1 skrev:
Fakturerar aldrig förrän arbetet är färdigställt och godkänt av kund/besiktningsman.
Där har du förvisso en poäng, ett skäl till att kunna ha kortare tid utan att det bör sticka i ögonen på någon.
Men budskapet bör kanske vara tydligt, typ: "Fakturering sker ej innan arbetet blivit godkänt. Då detta regelmässigt betyder lite extra betalningsfrist så fakturerar jag som regel med 15 dagar netto."
 
Logiken i det är ju inte helt klockren........
 
j-o75 skrev:
Jag fattar personligen inte varför en del hantverkare kan vänta ett par månader med att skicka fakturor och sedan ha 10 dagars betalning! Varför inte i så fall skicka fakturan direkt och ha 30 dagar?
Vi som jobbar inom industri är ju vana vid att få pengar på mellan 60-90 dagar, så jag betalar aldrig mina fakturor förrän på sista datumet!
Därför att många inte bokför förrän precis innan moms och/eller skatter ska betalas, och då brinner det helt plötsligt i knutarna.
 
AndersS skrev:
Samma hos Swedbank, antingen ett systemfel hos Nordeas internetbank eller en missuppfattning att det betalas en dag senare än vad man anger. Pengar dras däremot tidigare för att säkerställa att betalning görs vid rätt tidpunkt, vilket kan variera beroende på betalning och helgdagar.
Det är möjligt att jag har missuppfattat, men jag har svårt att se hur min bank ska kunna veta hur lång fördröjning det är hos mottagarens bank? Min bank kan väl bara ha kontroll över när de för över pengarna till mottagande bank?

Tittar man på utlandsbetalningar så säger de ju i alla fall 1-3 bankdagar, d.v.s. ett ganska stort spann.
 
Lite intressant fråga. Jag jobbar med affärssystem och inget av de företag jag hjälp har någonsin brytt sig om att en kund betalat innan förfallodatum. Nu jobbar jag i och för sig inte med "enmansbolag" men de flesta lite större företag har en automatiserad rutin för rapporteringar av kundbetalningar. Det innebär att ingen någonsin ser att du som kund har betalat "för tidigt".

Visst - är det ett riktigt litet bolag där ägaren själv sköter bokföringen så kanske han/hon uppmärksammar en tidig betalning om det rör sig om ett stort belopp. Risken är dock stor att han/hon inte har tid att bry sig så länge du inte betalat för sent. De som har ett modernt affärssystem eller inte själva sköter bokföringen kommer dock aldrig att märka eller bry sig om du betalar för tidigt.

Däremot blir du snabbt uppmärksammad om du inte betalar i tid så det bör man absolut undvika.

/Krille
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
M
Nerre skrev:
Det är möjligt att jag har missuppfattat, men jag har svårt att se hur min bank ska kunna veta hur lång fördröjning det är hos mottagarens bank? Min bank kan väl bara ha kontroll över när de för över pengarna till mottagande bank?

Tittar man på utlandsbetalningar så säger de ju i alla fall 1-3 bankdagar, d.v.s. ett ganska stort spann.
Det lär inte vara så svårt för banken att få svar på. När pengarna är överflyttade är de tillgängliga för mottagaren, även om mottagaren inte får notis om det direkt (tex som hos plusgiro).

Vid utlandsbetalningar kan det behövas kontroller som tar tid. Det är avsändarens bank som håller i pengarna där.
 
Nerre skrev:
Hos min bank (Nordea) så innebär det att mottagaren får pengarna bankdagen efter. De flesta bryr sig inte utan accepterar att man är en dag sen, men för t.ex. trängselskatten är det jätteviktigt att man sätter betalningsdatumet minst en dag tidigare (eftersom de är stenhårda på försening).
Dåligt av Nordea. Hos LF och Swedbank (som jag känner till) tar de hänsyn till överföringstiden, så betalningsmottagaren har pengarna på angivet datum.
 
mycke_nu skrev:
Därför att många inte bokför förrän precis innan moms och/eller skatter ska betalas, och då brinner det helt plötsligt i knutarna.

I vilket fall som helst så är 10 dagar för kort, råkar man vara borta en vecka så är det ju kört. Tycker 30 dagar är det normala.
 
Inte så att det är acceptabelt, bara förklarligt.
 
Tiofingers-Perra skrev:
Det är bra med principer, de ger livet struktur. En anledning att betala t.ex. en hantverkarfaktura tidigare
är som en markering att du är supernöjd med jobbet.
Eller så är det som så att jobbet faktiskt är utfört och klart och materialet är monterat i kundens bostad.
Varför ska det då vara så svårt att släppa pengarna och varför ska företagaren agera bank... ;)

mycke_nu skrev:
Jag har noll i ränta på transaktionskontot så jag betalar direkt. Det är mera jobb att leta upp förfallodatum på fakturan. Det gäller alla, även Skatteverket och Telia.
Kan bara hålla med...och förstår inte folk som pratar för att det är enklast att mata in förfallodagen.
Det ÄR enklast att bara trycka den till betalning UTAN att leta upp och fylla i betalningsdatum...punkt ! ;)

Mikael_L skrev:
Det ganska normala "30 dagar".
Då tänker man inte mer på det.

Räntan är ju så superlåg idag att några extra dagar inte betyder några pengar att tala om.

Men en kort betalningsfrist kan ju antingen indikera likviditetsproblem eller snikenhet, och inget av det är ju speciellt attraktivt.
Så vore jag i den branschen så skulle jag köra på 30 dagar.
Jag tror nog du ändrat din inställning ganska snabbt om du hamnat i branschen både vad gäller att vara sniken och ha likviditetsproblem... ;)
Om man påbörjar ett arbete och hämtar ut material hos leverantörer så släpper de sina fakturor till oss hantverkare med omedelbar verkan och varför ska vi sedan agera bank och ligga ute med flera tiotusentals kronor åt en kund som redan fått det han beställt ??

MaxPax skrev:
Jag tycker noll dagar är en vettig kredittid för hantverkare. Är jobbet utfört så bör det betalas och beställa en tjänst gör man när man har pengar att betala den. Undantaget akutsituationer då tänker jag, endast då ser jag en rimlig anledning att få kredit. Bara min tanke...
Korrekt... inte fan kan du gå in i livsmedelsaffären och hämta ut en massa mat inför helgen och betala den om 30 dagar ;)
När varan är levererad och tjänsten utförd och godkänd kan man gott göra rätt för sig.

hantverkare1 skrev:
Jag har 30 dagar nu, men funderar på att gå ner till 10 eller 20 med tanke på att man ska vänta på rotavdraget också.
Kan bara hålla med dig och jag har alltid kört med 10 dagar och det har aldrig varit några invändningar mer än på andra hållet i så fall genom att det betalas snabbare då de menar på att det ju är leverererat och utfört.

Lane skrev:
Vi har byggkreditiv och då ska räkningen hinna levereras till banken så noll dagar är kanske lite snålt.
Synd också om vår byggare skulle ta det som nåt tecken på vår uppskattning eller göra ranking på nästa jobb vi vill göra baserat på när banken betalar, det har vi ju ingen koll på. Men jag skulle gissa att banken för att inte förlora räntan betalar på förfallodag.
Tror ju egentligen tanken med "noll dagar" egentligen var menad som "snarast möjligt" då arbetet ju är utfört och de eventuella materialen är levererade.

falkn skrev:
Jag lägger ofta upp betalningen tidigt, men sätter datumet till förfallodatum. Då kommer pengarna fram i tid, men dras inte från kontot i förtid. Räntepengarna är ju dock löjligt små på typ ett lönekonto eller e-sparkonto, men det är mer principsaken.
Vilken principsak...?
Att inte hantverkaren ska få pengarna för allt material och arbete han gett dig, förrän du känner för det eller.
Hade hantverkaren skrivit "omedelbar" under förfallodag så hade det blivit ett jäkla gapande på merparten Svenssons då det idag bara tas för givet att hantverkaren är nya Swedbank typ...

AnneFi skrev:
I vanliga fall betalar jag efter lönen men jag har börjat lägga in datum på räkningarna. Känns jättelöjligt men jag ser ingen anledning till att företagen ska få den räntan på pengarna.
Nä men såååå duktig du är då... för både du och företagaren har ju så enormt höga räntor på era usla bankkonto i dagens samhälle... Hhmm... ...ja... jättelöjligt var ordet !

j-o75 skrev:
Jag fattar personligen inte varför en del hantverkare kan vänta ett par månader med att skicka fakturor och sedan ha 10 dagars betalning! Varför inte i så fall skicka fakturan direkt och ha 30 dagar?
Jag har heller aldrig förstått detta.
Själv föredrar jag att lösa faktureringen så snart jobbet är utfört och godkänt av kunden så jag kan lägga det åt sidan för att fokusera på kommande projekt.

j-o75 skrev:
I vilket fall som helst så är 10 dagar för kort, råkar man vara borta en vecka så är det ju kört. Tycker 30 dagar är det normala.
Folk som anlitar hantverkare reser sällan bort under tiden och oavsett så handlar ju allting om kommunikation.

Men tro inte fler hantverkare kommer att ställa upp på att skriva 30 dagar när det här diskuteras så löjliga principer så att man minsann ska dra det till sin spets och betala på den 30e dagen för att hantisen varit juste och skrivit 30 dagar... herrejisses...
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
j-o75 skrev:
I vilket fall som helst så är 10 dagar för kort, råkar man vara borta en vecka så är det ju kört. Tycker 30 dagar är det normala.
Det var en märklig förklaring, eller reser du alltid bort beroende på når det dimper ner en räkning hemma hos dig. Dessutom när det gäller betalning för något du beställt och accepterat betalnings tiden efter avslutat och godkänt arbete.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Eller så är det som så att jobbet faktiskt är utfört och klart och materialet är monterat i kundens bostad.
Varför ska det då vara så svårt att släppa pengarna och varför ska företagaren agera bank... ;)

Om man påbörjar ett arbete och hämtar ut material hos leverantörer så släpper de sina fakturor till oss hantverkare med omedelbar verkan och varför ska vi sedan agera bank och ligga ute med flera tiotusentals kronor åt en kund som redan fått det han beställt ??

Korrekt... inte fan kan du gå in i livsmedelsaffären och hämta ut en massa mat inför helgen och betala den om 30 dagar ;)
När varan är levererad och tjänsten utförd och godkänd kan man gott göra rätt för sig.


Att inte hantverkaren ska få pengarna för allt material och arbete han gett dig, förrän du känner för det eller.
Hade hantverkaren skrivit "omedelbar" under förfallodag så hade det blivit ett jäkla gapande på merparten Svenssons då det idag bara tas för givet att hantverkaren är nya Swedbank typ...
.
Företagen verkar ju själva välja att agera bank. ICA har sett till att jag kan betala innan jag går ut. Det är ju ingen som tvingar dig att skicka en faktura. Det går tex utmärkt att ta betalt direkt på plats med kort idag. Jag hyrde en kompaktlastare förra året och uthyraren tog betalt på plats med kortläsare. Funkade utmärkt. Jag slapp en faktura att hålla reda på och uthyraren fick stålar direkt.

Vid större transaktioner är det ju inget konstigt att betala på faktura. Så ser betalningssystemen ut så varför gnälla om att du agerar bank då? Det är så det fungerar, gillar man inte det är det ju bara låta bli - eller sätta en dags betalning på fakturorna och hoppas att man har kunderna kvar. Har man likviditetsproblem lägger man upp en betalningsplan som funkar för både kund och säljare. Hur svårt kan det vara....
 
  • Gilla
geekling
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.