Jan-Å skrev:
Läs inlägg #143, det är så det kommer att se ut OM klåfingriga, inkompetenta politiker slutar lägga sej i mitt och andras liv.
Romantiserande rappakalja...
 
noone70 skrev:
Romantiserande rappakalja...
Du tycker att det fungerar bra i din hemkommun alltså? efter decennier av regleringar. ;)
Men visst, tycker man som jag om statligt styre borde man bo för sej själv ute i skogen, håller med om det. Fast nu får jag inte med mej hustrun dit så då skulle jag uppskatta att få bygga garage och förråd på MIN tomt där jag själv vill.
 
  • Gilla
Elkludde och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Nej, 10 kvm friggeboden var undantagen brandskyddsavstånd och brandskyddskrav, men 15kvm boden måste däremot uppfylla kraven.
Men det är ändrat numera, nu är upp till 15m2 undantaget från reglerna. Se BBR 20, kap 5:6:
5:6 Skydd mot brandspridning mellan byggnader
Föreskrifterna i avsnitt 5:61 gäller inte för komplementbyggnader som har en byggnadsarea på högst 15 m2.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jan-Å skrev:
Du tycker att det fungerar bra i din hemkommun alltså? efter decennier av regleringar. ;)
Men visst, tycker man som jag om statligt styre borde man bo för sej själv ute i skogen, håller med om det. Fast nu får jag inte med mej hustrun dit så då skulle jag uppskatta att få bygga garage och förråd på MIN tomt där jag själv vill.

Det fungerar inte alls bra i vårt område, men det beror inte på att det är reglerat utan de största problemen i vårt område har sitt ursprung från tiden FÖRE det fanns en detaljplan. Vi bor i ett av de äldsta villaområdena i Stockholm och det fick fram till 1949 växa fram i princip helt oreglerat. Det är lite som villakvarterens Gamla stan och visst är det pittoreskt och mysigt, men det har medfört att i dag är det nästan omöjligt att att bygga till sitt hus, bygga garage eller liknade utan att det blir en olägenhet för någon granne. Vilket leder missämja, grannkonflikter och massor med onödiga kostnader för samhället.

Jag är inte för onödiga regleringar och jag vill att staten ska lägga sig så lite som möjligt i människors liv. Men när det gäller byggnation i tätbebyggda område så måste det regleras.
 
Redigerat:
S
noone70 skrev:
Romantiserande rappakalja...
Jag förstår inte riktigt varför man måste lägga sig i vad grannen bygger på sin tomt? Bara för att man får bygga betyder väl inte det att man slänger upp "kåkstäder"? Jag vet vad det är, det kallas jantelagen.
 
  • Gilla
perwahlin
  • Laddar…
SonnyListon skrev:
Jag förstår inte riktigt varför man måste lägga sig i vad grannen bygger på sin tomt? Bara för att man får bygga betyder väl inte det att man slänger upp "kåkstäder"? Jag vet vad det är, det kallas jantelagen.
Hur tror du våra städer och villaområden hade sett ut om man fått bygga vad/hur man vill på sin tomt?

Det är inte frågan om att lägga sig i vad grannen bygger utan att det måste finnas regler för hur och vad man får bygga.
 
S
noone70 skrev:
Hur tror du våra städer och villaområden hade sett ut om man fått bygga vad/hur man vill på sin tomt?

Det är inte frågan om att lägga sig i vad grannen bygger utan att det måste finnas regler för hur och vad man får bygga.
Nu är det väl knappast så att vi har ont om regler om vad och hur man får bygga på sin egen tomt väl? Det vi pratar om är lättnader i en massiv byråkrati. Jag tror vi kan sova lugnt även om det blir en liten lättnad i reglerna.
 
  • Gilla
katos och 1 till
  • Laddar…
Underbart! Nu finns det nytt hopp om en större balkong utan administrativt krångel för ynka 4 kvm :) Jag börjar 2 Juli och borde vara klar den 4:e :).
 
  • Gilla
Elkludde
  • Laddar…
SonnyListon skrev:
Nu är det väl knappast så att vi har ont om regler om vad och hur man får bygga på sin egen tomt väl? Det vi pratar om är lättnader i en massiv byråkrati. Jag tror vi kan sova lugnt även om det blir en liten lättnad i reglerna.
Jag har inget emot mindre regler, i dag är det alldeles för krångligt. Men det ska inte vara som vissa vill ha det; att man får bygga precis vad man vill och hur man vill på sin tomt
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Mikael_L
norrbottenstorpet skrev:
Men det är ändrat numera, nu är upp till 15m2 undantaget från reglerna. Se BBR 20, kap 5:6:
5:6 Skydd mot brandspridning mellan byggnader
Föreskrifterna i avsnitt 5:61 gäller inte för komplementbyggnader som har en byggnadsarea på högst 15 m2.
Ah, det är alltså ändrat numera.

Tack för infon.
 
Jag tillhör de som inte är helt säkra på att de nya förslagen bara är till det bättre.

När folk inte ens kan placera en studsmatta åt ungarna på tomten med sunt förnuft så inser man att regler behövs.
 
  • Gilla
oceanis och 2 till
  • Laddar…
S
noone70 skrev:
Jag har inget emot mindre regler, i dag är det alldeles för krångligt. Men det ska inte vara som vissa vill ha det; att man får bygga precis vad man vill och hur man vill på sin tomt
Då är vi överens, jag missförstod dig nog.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
För egen del hoppas jag väldigt mycket på detta med förändringar för utbyggnad. Har sedan något år tillbaks planerat en viktigt utbyggnad på ca 12 kvm men har inte riktigt fått tummen loss, bl.a på grund av att jag är så osugen på att dra igång bygglovsärendet.
 
  • Gilla
perwahlin
  • Laddar…
injonil skrev:
Jag tillhör de som inte är helt säkra på att de nya förslagen bara är till det bättre.

...
Jo, då! Det är en förträfflig metod att öka på andelen väljare. ;)
 
noone70 skrev:
Jag har inget emot mindre regler, i dag är det alldeles för krångligt. Men det ska inte vara som vissa vill ha det; att man får bygga precis vad man vill och hur man vill på sin tomt
Så blir det säkert inte det kravs bygganmälan på det mesta
 
  • Gilla
perwahlin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.