Firman ligger 1 km från vår bostad i stan men den fast anställde elektrikern ska ha reseersättning från sin bostad till oss. Och den ligger 20 km ut på landet.
Kan man då begära att få en elektriker som bor närmre?
Hur mycket kan man acceptera per km?
Ska restiden räknas som arbetstid?

Tacksam för svar
 
Spontant så tycker inte jag att man ska acceptera att betala restid från den anställdes bostad utan det ska alltid vara från firman. Det brukar slå åt båda hållen, om elektrikern bor nära så får man betala för mer resa än vad man får så att säga.

Huruvida restiden ska räknas som arbetstid eller inte beror ju lite på. Är det ur prissynpunkt så är det ju egentligen irrelevant, du ska titta på vad du får för de pengar du betalar. Sen hur firman fördelar det på material, arbetskostnader, resa, marginal etc är deras problem.

Är det däremot ur tidsåtgångs-perspektiv så blir det ju annorlunda. 4 timmars arbete inklusive restid eller 4 timmar plus restid?
 
  • Gilla
JonatanSohl
  • Laddar…
Välkommen till forumet!

Vad menar du med "ska ha"? Har firman innan arbetets start berättat att de debiterar på det viset, eller är jobbet redan klart och ni har fått en faktura?
 
Mellan 30-50 kr per mil får man nog räkna med i bilersättning. Vissa firmor tar en bilkostnad på typ 300-400 kr per dag också.
 
Jag tycker det är högst rimligt att den anställde själv betalar sina resor till och från sin arbetsplats. Och lika rimligt att kunden får betala reskostnad från firman till kund.

Jag tror, såklart utan att kunna bevisa det, att den elektriker som bor två mil från jobbet brukar göra avdrag i deklarationen för resor till och från jobbet.
 
Självklart ska ni inte betala för att han bor långt ifrån, det borde vara tiden från firman till er som räknas. Jag jobbar som konsult och vi tar alltid betalt för restid, men enda gången det räknas från mitt hem är om det är närmare till kund hemifrån än från kontoret. Jag får ju inte betalt för min jobbpendling övriga dagar, varför ska kunden då helt plötsligt betala för den tiden?
 
Om firman hävdar detta sätt att räkna restid i en offert, eller på annat sätt innan du har beställt jobbet, så är det väl formellt OK. Om än märkligt.

Är det på en faktura så bör du bestrida.

nu vet vi ju inget hur mycket total tid allt handlar om. är det ett småjobb så kanske den extra restiden i princip rymms inom någon minimum debitering.

Och jag kan tänka mig att det finns situationer där det är motiverat med restid från bostaden. En släkting till mig råkade i somras ut för att jordfelsbrytaren had löst, och gick inte att återställa. Detta upptäcktes vid hemkomsten efter en resa på en fredagskväll. Hon fick tag i en elektriker hon anlitat tidigare. Deras ende tillgängliga elektriker (kl. 20 en fredag) bodde 35 km från firman, men kom trots fredag kväll.

Nu vet jag inte hur den fakturan såg ut sedan, men det är kanske inte läge att klaga på en ev. restid från hemmet.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vore jag elektrikern så skulle jag i ett sånt läge som hempularen beskriver ändå inte fakturera det som restid/reskostnad, jag skulle fakturera det som jourtillägg eller nåt liknande.
 
Nu är det ju så att restid regleras i kollektivavtalen ,oftast så har elektriker betalt att köra från sin bostad till sin arbetsplats. Detta ska ju firman ha betalt för.Det kanske inte är så att där finns någon ledig elektriker i närheten.
 
C
Fredrik.engdahl skrev:
Nu är det ju så att restid regleras i kollektivavtalen ,oftast så har elektriker betalt att köra från sin bostad till sin arbetsplats.
Hur går detta till i praktiken egentligen?
Det blir ju väldigt gött för den som pendlar långt och får betalt för restiden.
 
Fredrik.engdahl skrev:
Nu är det ju så att restid regleras i kollektivavtalen ,oftast så har elektriker betalt att köra från sin bostad till sin arbetsplats. Detta ska ju firman ha betalt för.Det kanske inte är så att där finns någon ledig elektriker i närheten.
Det låter som ett riktigt bra avtal att få betalt för att åka till jobbet. Men som kund måste man rimligen kunna förvänta sig att elektrikern utgår från företagets adress när restid och milersättning eller liknande debiteras om inget annat avtalats annars så blir det fullständigt orimligt.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Kan ju tyckas bra att man får betalt för restid till och från jobb men så blir det ju om man inte har en fast arbetsplats. Beordrar chefen arbetaren att jobba långt bort innebär detta kanske en förlängd arbetsdag med upp emot 3-4 timmar, detta är kanske inget man gärna bjuder bort gratis då även fritid har ett visst värde.

Beroende på avtal kan det skilja men en gräns kan vara att över 5 mil kan man välja att övernatta under veckan och få traktamente därefter, kortvarigt kan det ju funka bra att pendla 10 mil/ 1 h per dag men det blir ganska trist i längden.

Men som svar på frågan tycker jag att firman får ta merkostnaden, du valde ju den just för att de låg nära och ska inte behöva stå för någon omotiverad pendlingskostnad. Vad kostnaden för förartiden är skljer ju ganska mycket men under arbetstid brukar det vara vanlig timpenning som gäller men utanför kan det skilja, kan ingå, avrundas till att ingå i arbetstimmarna eller räknas som förartid vilket i princip är samma kostnad som ordinarie timlön plus tillägg för övertid utanför ordinarie arbetstid t.ex. 50 eller 100%.

Mot privatpersoner blir det ofta missförstånd, här kunde man önska en större tydlighet från firmorna i första hand och en större nyfikenhet hos beställarna men med viss förståelse att dessa inte kan tänka på allt.
 
Slugge skrev:
Kan ju tyckas bra att man får betalt för restid till och från jobb men så blir det ju om man inte har en fast arbetsplats. Beordrar chefen arbetaren att jobba långt bort innebär detta kanske en förlängd arbetsdag med upp emot 3-4 timmar, detta är kanske inget man gärna bjuder bort gratis då även fritid har ett visst värde.
Det är absolut inget konstigt och fullt rimligt att man som anställd både får betalt för reskostnader och restid utöver det man har till kontoret om man reser direkt till kund utanför arbetstid.

Men för en kund så är det ointressant var elektrikern bor i förhållandet till kontoret, så om inget annat avtalats så är det enbart en uppgörelse mellan den anställde och företaget. Kunden kan knappast debiteras för den kostnaden om det inte avtalats innan.
 
  • Gilla
bip...bip
  • Laddar…
Så här ligger det till!

Har du anlitat en elektrikerfirma på löpande räkning så ska du betala från där firman ligger. (om elektrikern kör med egen bil i tjänsten så får han 18 kr/mil från företaget och detta ingår i "timpengen" för dig.) alltså du ska bara betala från firman och inte från hans bostad.

Vissa firmor startar sin arbetstid från firman 07.00 och är tillbaka på firman16.00, då tas oftast ingen servicebilavgift ut. Alternativt: kommer hantverkaren till er bostad 07.00 och åker 16.00. Då får ni betala för servicebil på X kr /dag. Är det ett fast pris så ingår detta i priset.

Det är inte ovanligt att firmor har en min. debitering på 4 tim + servicebil om det är mindre jobb.

Japp så ligger det till o de stora hela :)
 
Fredrik.engdahl skrev:
Nu är det ju så att restid regleras i kollektivavtalen ,oftast så har elektriker betalt att köra från sin bostad till sin arbetsplats. Detta ska ju firman ha betalt för.Det kanske inte är så att där finns någon ledig elektriker i närheten.
Så när man anlitar en elfirma så ska man begära namn och adress på den elektriker de tänker skicka så man kan kolla upp var han bor och på så sätt få en uppfattning om vad det kan tänkas kosta?
 
  • Gilla
bip...bip och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.