matsv skrev:
Någon som har provat Range Extender, Aeon Labs ? Eller bytt till bättre antenn ?
Har problem med räckvidden till en dörrkontakt och en rörelsedeckare som är ute.
Inte för att det är svar på din fråga men jag lyckades inte stabilt använda zipabox:en från en friggebod 10 meter bort trots att jag ställde den i fönstret. Jag tog in den i huset där kontakter sitter fast jag tänkte jag skulle slippa det. Hittade för övrigt: https://community.zipato.com/responses/antenna-cabel-to-zipabox men den innehöll inte mycket info.
 
jrylander skrev:
Inte för att det är svar på din fråga men jag lyckades inte stabilt använda zipabox:en från en friggebod 10 meter bort trots att jag ställde den i fönstret. Jag tog in den i huset där kontakter sitter fast jag tänkte jag skulle slippa det. Hittade för övrigt: [länk] men den innehöll inte mycket info.
Hittade de här trådarna också. Det går tydligen att sätta vilken antenn som helst bara den är gjord för rätt frekvens. Ska testa det. Tycker att 433 Mhz räckvidden är dålig också.

https://community.zipato.com/responses/zipabox-antenna-upgrade


[url]https://community.zipato.com/responses/z-wave-antenna-replacement
[/URL]
 
CrazyFin skrev:
Jag kör med UpTimeRobot som funkar klockrent till alla möjliga webbservrar som jag vill hålla koll på.
...
Mitt behov är tyvärr att styra en switch lokalt när internet-access går ner (inte bara mot zipatos server). Jag kommer att fortsätta att lösa det med en separat dator plus antingen tellstick eller api mot zipabox
 
Nu är man snart med i Zipato-gänget. Beställde en med stöd för Nexa idag. Kommer att sätta upp utomhusantenner både för 433 MHz och för 800 MHz. Hoppas jag kan logga temperaturen i gäststugan (Öland) 20m bort. Tänkte använda en Oregon THGR 810. Blir det problem får jag väl förse den också med en extern antenn. Ska köra vatten buren golvvärme i två hus på samma Termomatic CBJ. Hoppas kunna använda Zipaboxen så att den kan sköta en del av regleringen när det blir för kallt i gäststugan. Kör 4 g till stugan med en Dovado Pro och 2 Poynting riktantenner. För grundstyrning av värme av/på sitter en Heatlink A22 som också används för omstarter av routern. Allt sitter på en 3kW UPS. Har även en Logger 2020 som med 12 givare. För mail från loggerns Web-tjänst om routern går ned. Det händer nästan aldrig. Från och med mitten på mars får jag en stor del av husvärmen från 10 kvm solfångare som lagras i en 500 liter acktank. Vansinnigt mycket prylar för en sommarstuga men det börjar med att man köper en pryl sen rullar det på.
 
  • Gilla
power650 och 2 till
  • Laddar…
Har ett konstigt fenomen, har skaffat mig en förgreningsdosa med 6st uttag som jag tänkt använda i en tv-bänk lite senare.
Men eftersom jag bara testat den så kopplade jag ur den och då blev mina andra zwave prylar offline i webben och appen i remote läge plus att de inte går att styra.
Kopplar jag upp mig med appen "lokalt" så funkar det att styra alla apparaterna samt alla programmerade funktioner funkar.
Känns som mesh nätverket går igenom förgreningsdosa som ligger precis brevid zipaboxen.
Är det någon som upplevt samma sak??
 
Även jag behöver det. Lösningen blev en Heatlink A22. Varför ? Den verkar totalt felfri. Enkel kod och en del hårdvara. klarar också att rapportera temperatur och rörelse. Min sommarstuga på Öland är 48 mil bort och inte frysskyddad. Den fungerar som den sista "livlinan" kan starta om routern och logga temperatur. Integrerbar med nyare prylar ? Inte alls. Fördelen Fristående och fungerar. Den drar nästan ingen el.
 
Mitt sista inlägg var ju svar till inlägget om gamla element. Jag kanske måste lära mig hur forumet fungerar.
 
Prövade att byta antenn, med denna http://www.kjell.com/sortiment/telefoni-kommunikation/kommunikationsradio/scanner/magnetantenn-mini-p30825
Fungerade inte alls så bra. på 433 MHz blev det mycket sämre sändning. Prövade den också på z-wave men där ska det ju inte spela någon roll eftersom det är mesh nätverk.

Prövade den också på min tellstick net men det blev inte heller bättre.

Prövade också att ta antennen från tellstick net till 433 på zipabox men det blev sämre.

Gissar att det behöver vara en antenn som är mer exakt i MHz och inte en med så brett bandområde.
 
matsv skrev:
Prövade att byta antenn, med denna [länk]
Fungerade inte alls så bra. på 433 MHz blev det mycket sämre sändning. Prövade den också på z-wave men där ska det ju inte spela någon roll eftersom det är mesh nätverk.

Prövade den också på min tellstick net men det blev inte heller bättre.

Prövade också att ta antennen från tellstick net till 433 på zipabox men det blev sämre.

Gissar att det behöver vara en antenn som är mer exakt i MHz och inte en med så brett bandområde.
Hr funderingar på att pröva den här. http://www.lohelectronics.se/antennsprot-for-433mhz-p-1013.html
 
Hejsan!

Hur går det för er med era zipaboxar ?, väldigt lugnt på forumet.
Hoppas det är pga av att det funkar bra, själv måste jag säga efter 2månader så funkar det mycket bra.

För min egen del är belysning och delvis säkerhet klart i mitt system, nästa utmaning blir att göra det "smart" för familjen.
Vet av erfarenhet att det blir inte lätt :confused:, alla människor är ju olika. En belysningsnivå som jag tycker är bra tycker någon annan är fel....

// Henrik
 
Ja, testa den och återkom. Jag tipsade om den i post 378 😊
 
  • Gilla
matsv
  • Laddar…
power650 skrev:
Hejsan!

Hur går det för er med era zipaboxar ?, väldigt lugnt på forumet.
Hoppas det är pga av att det funkar bra, själv måste jag säga efter 2månader så funkar det mycket bra.

För min egen del är belysning och delvis säkerhet klart i mitt system, nästa utmaning blir att göra det "smart" för familjen.
Vet av erfarenhet att det blir inte lätt :confused:, alla människor är ju olika. En belysningsnivå som jag tycker är bra tycker någon annan är fel....

// Henrik
Jag tycker det fungerar bra. Har lite avståndsproblem med enheter som är ute i friggeboden. Har både 433 MHz och z-wave där ute. Z-wave prylarna fungera bara lite när de vill där ute. för 433 MHz har jag satt upp en förstärkare som "nästan" löser problemet.

Har nu skaffat mig 2 oregon temp/fuktgivare som jag håller på och labbar med. Hade en hel hög med viking tempgivare i tellsticken som inte går att få in i zipaboxen :(

Har nu totalt 37 endpoints. De flesta är 433 Mhz som jag flyttade över från min tellstick net. Finns en del att önska på zipaboxen, dokumentation mm. Men inget system är perfekt.

Vi får väl stötta varandra på zipatos forum och rösta på varandras poster där för att få fram det vi vill ha.
 
Redigerat:
Det jag saknar mest med zipaboxen är att det inte finns någon windowsphone app.
 
  • Gilla
geggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.