Börjar känna att befintlig vagnpark inte fyller alla behov till 100% och har därför fått upp ögonen för en Smart for 2. Egentligen var det väl tvärt om, men strunt samma.

Jag tror att denna skulle kunna göra sig bra som byggbil, tex när jag åker till jobbet och stannar på byggvaruhuset på vägen hem för att köpa en skruv. Eftersom bilen kan köpas för 10-20k är den intjänad på ett år eller två om jag kan tvinga mig att använda den.

Någon som vet hur dessa bilar funkar efter 10 år?

I tyskland verkar dom kosta hälften mot sverige, kanske ska man åka dit och hämta tre fyra stycken på släpet och sälja här hemma?
 
ullberg
Hmm, jag kanske är intresserad av en av de du ställer på släpet.

Har du kollat hur det ser ut med krockskydd på dessa? Inte för att jag själv tänkte krocka men jag är ju tyvärr inte ensam i trafiken (små bilar kan ju vara bra men gammeldags som man är har jag initialt ett skeptiskt förhållningssätt).

Jag har en kompis som har en, ska kolla vad hon tycker om hållbarheten, återkommer.
 
Krockskydd: Bättre än på en scooter.
 
ullberg
japp, men som scooterägare (EU-moppe, kidsen brukar kolla lite konstigt på mig, men det tar jag så gärna) kan jag rapportera att det inte riktigt är jämförbart.

- Det är stor skillnad på var man kan parkera med moppen kontra en ack så liten bil - fördel scooter
- Det är inte ens jämförbart hur man tar sig förbi köer på moppe kontra liten bil - fördel scooter
- Det är ganska kort säsong på moppen, och enbart ett litet regn gör inskränkningar i säsongen - fördel minibil
- När jag för några år sedan susade förbi köerna på väg in till stan i bussfilen och mitt bakdäck plötsligt exploderade med oavsiktlig "drifting" som följd hade jag bytt många kötimmar mot den upplevelsen (det gick bra, och jag kör fortfarande, men det gnager lite i bakhuvudet ibland) - Fördel minibil

Så: produkterna ersätter absolut inte varandra, men de är bra komplement.

Dock: den har faktiskt 4 stjärnor i Euro Ncap, så även om det inte är superbra i dagsläget är det nog inte helt kass...
 
Jag är jätteförtjust i smartbilar men har knappt behov av en bil så det har aldrig blivit någon.
I tyskland finns en dieselversion som drar typ 0.2/Mil . Det finns även forum där folk konverterar dem till rapsolja och tankar dem på Lidl istället för på macken. Underbart!
Kvalitén är svår att sia om, det är ju en mercedes fast byggd i frankrike tror jag.
 
Finns ett par dieslar i sverige också men dom är lite dyrare än vad jag tänkt mig. Intressant iaf....
 
En Smart som byggbil???
 
AskeHolst skrev:
Imponerande skydd för en så liten bil: [länk]
Den ser rätt "hård" ut. Den andra bilen tar upp kraften över en meter in i bilen. Smarten är stenhård..... Jag gissar att det där inte är så roligt även om man slipper få benen söndertrasade.......
 
ullberg skrev:
Dock: den har faktiskt 4 stjärnor i Euro Ncap, så även om det inte är superbra i dagsläget är det nog inte helt kass...
Dock! Jag sitter hellre i en gammal jeep suv med två stjärnor i en frontalkrock än i en skokartong med fyra!

Däremot tror jag faktiskt att det är en bra och billig bil om man ska ha den enbart för att transportera sig själv till o från jobbet! Om man nu i te ska motorvägspendla.

Har däremot hört något negativt om deras automat kommer bara inte ihåg vad det var
 
Finns det lastgaller till Smart?
Kan inte va så kul o få en systainer i nacken....eller ingår hjälm i outfiten????
 
Jag har nog inte tänkt att köra mer än enstaka skruvar i bilen, så jag klarar mig säkert utan lastgaller och hjälm....
 
synd, 08-området kanske hade uppskattat en ny "Stig" ...;)
 
Mikael_L
MathiasS skrev:
Börjar känna att befintlig vagnpark inte fyller alla behov till 100% och har därför fått upp ögonen för en Smart for 2. Egentligen var det väl tvärt om, men strunt samma.

Jag tror att denna skulle kunna göra sig bra som byggbil, tex när jag åker till jobbet och stannar på byggvaruhuset på vägen hem för att köpa en skruv
För de som inte hajjat än, så är nog snacket om byggbil mest till för att Mathias inte skulle behöva lägga tråden i "övrigt offtopic". :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.