Jag betalar det datum som står på räkningen. Av ingen annan anledning än att det är lättast att knappra in de siffrorna och inte behöva ödsla tankekraft på att bestämma sig för något annat datum.

Särskilt om man matar in flera räkningar (med olika betalnings intervall, CSN skickar ut för hela året i ett kuvert, flyttfirman ska ha betalt inom 10 dagar, och så vidare) samtidigt. För jag för in dem när de anländer, inte lägga saker på hög för att hitta och betala senare.
 
D09
Jag betalar direkt om jag är nöjd med jobbet.

Bara gött o bli av med en sak att hålla koll på.
 
Hos oss är det lite olika. De flesta fakturor runt den 26-27. Aldrig för sent.

Nä vi haft hantverkare här som vi varit nöjda med, så har vi betalt dagen efter. Resonerar att vi har beställt jobbet, det är klart, och vi är nöjd, då kan man själv göra nåt tillbaka.
Förutom att bjuda på fika eller avslutningslunch :)
 
  • Gilla
Drömhus2012 och 1 till
  • Laddar…
M
Tiofingers-Perra skrev:
Jag är hantverkare och resonerar såhär: en kund som betalar snabbt får i fortsättningen snabb service av mig. En kund som drar över sista betalningsdatum hamnar lite längre ner på min prioriteringslista i framtiden.
En kund som jag måste skicka en påminnelse till gör jag inga fler jobb åt (har skickat en påminnelse de senaste 10 åren)
Jag sätter alltid tio dagar som betalningsvillkor på mina fakturor, en del tycker det är lite tajt med tid, men jag har ju själv fakturor som ska betalas och ska även söka ROT-pengar från skatteverket, vilket tar ännu någon vecka.

edit: såg nu att jag svarade på en rätt gammal tråd....
Bra info även om det är en gammal tråd.
 
Tiofingers-Perra skrev:
Jag är hantverkare och resonerar såhär: en kund som betalar snabbt får i fortsättningen snabb service av mig. En kund som drar över sista betalningsdatum hamnar lite längre ner på min prioriteringslista i framtiden.
En kund som jag måste skicka en påminnelse till gör jag inga fler jobb åt (har skickat en påminnelse de senaste 10 åren)
Jag sätter alltid tio dagar som betalningsvillkor på mina fakturor, en del tycker det är lite tajt med tid, men jag har ju själv fakturor som ska betalas och ska även söka ROT-pengar från skatteverket, vilket tar ännu någon vecka.

edit: såg nu att jag svarade på en rätt gammal tråd....
Jag har fetstilat.

Bättre sent än aldrig. Så tänker jag när jag betalar räkningar med... :)

Skojjar bara. Såklart betalar jag i god tid, men jag måster erkänna att jag inte tänkt på att små firmor med liten kassa kanske behöver pengar fortare. Jag har hittills betalat i god tid innan förfallodatum, men kanske ska försöka betala lite tidigare nu efter att läst denna tråd.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Visserligen inte jag som sköter räkningarna, men vi samlar allting på hög, och betalar när lönen kommer, om inte förfallodagen ligget innan den 25.e, då betalar vi oftast samma dag som fakturan kommer, eller senast någon dag efter.
Enklare att hålla reda på utgifterna så.

Men det värsta jag varit med om var en målare som dröjde 5 månader med att skicka faktura, och sedan hade 10 dagar betalningsvillkor, skulle betalas mitt i månaden..
Men det var en kompis firma och jag fick bra pris på arbetet och inget pålägg på material så det var ingen större fara, men han har fått höra det ett par gånger :D
 
Ser ingen som helst anledning att betala i förtid. Ska jag betala tidigare vill jag ha ett lägre pris - det kostar att ligga ute med pengar (även om den pengen inte är så tydlig). Betalar alltid på förfallodag av princip och tycker det är mycket viktigt att betala i tid. Skulder skall regleras enligt ö.k.
 
Redigerat:
Jag brukar betala direkt, det ska ju ändå betalas och det är skönt att få det gjort. :)
 
MathiasS skrev:
Ser ingen som helst anledning att betala i förtid. Ska jag betala tidigare vill jag ha ett lägre pris - det kostar att ligga ute med pengar (även om den pengen inte är så tydlig). Betalar alltid på förfallodag av princip och tycker det är mycket viktigt att betala i tid. Skulder skall regleras enligt ö.k.

Det är bra med principer, de ger livet struktur. En anledning att betala t.ex. en hantverkarfaktura tidigare
är som en markering att du är supernöjd med jobbet.
 
Du menar som att ge lite dricks?

Jag tror alla mår bäst av att hålla sig till avtalen så, nej tack. Är jag supernöjd med något visar jag min uppskattning på andra sätt, tex genom att fixa mer jobb till leverantören eller att ställa upp som referens. Detta är också värt mycket mer än att jag betalar en vecka tidigare, garanterat.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Du menar som att ge lite dricks?

Jag tror alla mår bäst av att hålla sig till avtalen så, nej tack. Är jag supernöjd med något visar jag min uppskattning på andra sätt, tex genom att fixa mer jobb till leverantören eller att ställa upp som referens. Detta är också värt mycket mer än att jag betalar en vecka tidigare, garanterat.
Nä, du förstår, dricks är något helt annat, typ som att det står sex lådor champagne på kingcabens flak när man har avslutat ett jobb (har fortfarande kvar några flaskor...).
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Är jag nöjd med jobbet så brukar jag betala direkt.
Är ju ändå samma pengar som ska ut.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Jag tror alla mår bäst av att hålla sig till avtalen så, nej tack.
Fast inte tror jag att någon leverantör mår direkt illa av att få betalt i förtid. De stora noterar det nog knappast men nog tror jag att en liten firma kan tolka det som ett tecken på uppskattning.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Bara dom allra minsta skuttarna noterar det och dom stora bryr sig inte innan du är sen. Mao, en helt onödig eftergift. Vill du vara snäll, använd ett annat vapen.
 
MathiasS skrev:
Bara dom allra minsta skuttarna noterar det och dom stora bryr sig inte innan du är sen. Mao, en helt onödig eftergift. Vill du vara snäll, använd ett annat vapen.
Jo, och vi som vill vara extra snälla använder inget vapen alls:)
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.