Har haft hantverkare som renoverat badrummet. Är lite missnöjd med att de i utåtgående hörn satt en aluminiumlist istället för att gera kanterna på kaklet. Detta har de gjort på utbyggnaden för den vägghängda toaletten samt i en fönsterkarm. De har inte rådgjort med oss innan utan tagit detta beslut helt på egen hand.

Har två frågor med anledning av detta som jag hoppas kunna få svar på:
1) Utbyggnaden för toaletten är kaklad med vitt kakel som är 6 mm tjockt. Hantverkaren hävdar att det inte hade gått att gera eftersom det är för sprött. Stämmer det?

2) Kring fönstret är det en grå granitkeramikplatta som använts. Där medger hantverkaren att det är möjligt att göra om och ha gerade kanter istället men att det är ca 30 timmars extra jobb. Är det rimligt för oss att kräva att de ska göra om det utan extra kostnad alternativt att begära ett prisavdrag?

Bifogar en bild på listen kring toaletten

IMG_0048[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ska du ha gerade kanter får du väl ändå beställa det från början.
 
  • Gilla
twoody och 3 till
  • Laddar…
Håller med ovanstående. Det är knappast fel att ha satt aluminiumlist, jag kan nästan tycka att det ibland är snyggare. Framförallt minskar man risken för skador på kaklet i hörnen. Oavsett, så skulle du ju ha beställt detta från början om du ska ha någon rätt att kunna kräva att det skall göras om.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Ok. Svårt att veta vad man som lekman ska kunna förutse under arbetets gång. Den här detaljen hade vi inte koll på. Det känns som det är en sådan sak som de ska fråga om innan de gör det? Men som sagt frågar för att jag är osäker på vad som är rimligt att förvänta sig.
 
Ditt krav är inte rimligt på nåt sätt, så där är standard idag och allt annat måste avtalas.
 
D09
Tycker du har fått ett fint jobb

Knappen är inte i centrum men det är säkert mitt ögonmått som felar 👍

Men önskar man på ett speciellt sätt så måste man nog lyfta detta i ett tidigt skede alt fråga hur det ska se ut.

Du kommer nog uppskatta jobbet när du fått sitta in dig lite med en bra Kalle anka tidning ;)
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Tack för svar. Känns inte som jag har fog att driva detta vidare då. Vi kan nog leva med listerna också. Det är korrekt noterat att knappen (och toalettstolen när den kommer upp) inte sitter i mitten. Det är en annan fråga vi har tagit upp med de som gjort jobbet. De förklarar det med att ett rör hamnade vid sidan av själva den inbyggda tanken vilket gjorde att de behövde bygga lite bredare. De valde att bara bygga bredare åt ena hållet eftersom det hade blivit en skarvbit på andra sidan om de hade byggt lika mycket på båda sidor. Ärligt talat förstår jag inte vad de menar och tror att de gjort någon miss i planeringen vilket föranlett denna "kreativa" lösning.
 
Den ocentrerade spolknappen och sitsen däremot är inte Ok, det är bara för dem att göra om anser jag, för det är inga konstigheter att få detta rätt.
 
Är det bara jag som förundras över att man inte helt enkelt säger "Om ni inte vill ha något annat så kommer vi sätta en aluminiumlist i kanterna"...

Då kan kunden ta ett beslut om man vill ta merkostnaden det innebär, eller man kan kika på alternativa lösningar (man kanske hade velat ha en vit i plast?)...
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 2 till
  • Laddar…
cecar33 skrev:
Den ocentrerade spolknappen och sitsen däremot är inte Ok, det är bara för dem att göra om anser jag, för det är inga konstigheter att få detta rätt.
Intressant. Jag är benägen att hålla med. Tyvärr är man som kund i väldigt underläge i sådana här situationer. Om det finns fler därute som har erfarenhet av att sätt vägghängda toaletter skulle det vara intressant att höra vad ni säger. Finns det någon tänkbar situation där en sådan här lösning är nödvändig och acceptabel?
 
Hej.
Båda mina badrum jag har låtit hantverkare göra har det blivit girade hörn i kanter där kaklet möts. Trodde det endast det var i offentliga miljöer man använde dessa lister. Har som du tagit det för givet likaså. Får tydligen vara observant på det i framtiden då. Att toaletten inte är centrerad skulle jag inte släppa med den förklaringen hantverkaren hade.
Tack för mig :)
 
Ang. knappen.

Jag förstår hantverkarens argument att det skulle blivit en skarv om man byggt lika mycket på båda sidorna, du hade alltså inte klarat dig med en hel kakelplatta.
Det sitter en strömbrytare på vänstra sidan också, antar att den hade behövt flyttats då med, vilket säkert hade gått, men det var nog inget de kom på förens tätskikt var på plats m.m.

Mina svärföräldrar har även de en knapp som inte sätter helt centrerat, jag såg det i början, men inget jag tänkt på efter det.

Men jag hade nog personligen klagat på det och försökt att få någon form av kompensation, men utan att de kanske skulle behövt rätta till det.
Det lilla man ser på bilden så ser det ju iallfall bra ut för övrigt!

My 2 cent!

//Niklas
 
Tycker det ser ganska snyggt ut med kromade kanten eftersom det är kromringar vid spolknappen.

Gerade kanter är inte standard och tyvärr finns det knappt kakel med glaserade kanter heller som det fanns förr så att man kan möta kanten med en glaserad kant.

Jag tror faktiskt att kakelsättaren har rätt när han säger att plattan är för spröd för det finns tyvärr många plattor som är kass och svåra att skära ens med våtkap.
Jag ville själv ha gerade kanter i ett badrum som vi gjorde för en kort tid sedan och då var det min kompis som är kakelsättare som skulle hjälpa mig. Jag hade en sk "dyr" platta som man kunde förmoda var av god kvalitet men vi gav upp. Geringen blev skit hur försiktig och noga han var, det fanns ingen tidspress så det var helt enkelt plattan som inte gick att få snygg. Det blev småflisigt och fult så vi gav upp och jag åkte och köpte liknande lister som du har.

Jag tror att han menar att om man skulle anpassat lådan så att man skulle fått knappen i mitten så hade den blivit bredare än en platta vilket då skulle gjort att man fick en smal bit platta till vänster om den plattan som finns idag.
Detta kan jag förstå, men där är jag mycket tveksam till om jag ens skulle vilja ha en knapp och en stol som inte sitter mitt i lådan. Tveksamt men svårt att lösa, om man inte kan fixa rören inne i lådan.
 
B
Om man kommer tänka på att det inte är centrerat eller inte beror nog lite på hur rummet är utformat och möbleringen.

Min kakel-Nisse var snäll och frågade vilken färg jag ville ha på listen, sitter vita aluminiumlister i mina hörn.
 
Tycker det ser eländigt ut. Inte fan sätter man väl en aluminiumfärgad list mot ett vitt kakel om inte kunden bett om det. Hade man satt en vit list hade jag inte sagt nåt. Det är som att målaren målar taket ljusblått bara för att kunden inte sagt till. Det funkar ju liksom också.
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.