@hek fick du tamper/flytt delen att fungera på Fibaro flood sensor?
 
Nån som har koll på om där finns en passande bild till glaskross istället för motion bilden?
 
D_a_g_g skrev:
@hek fick du tamper/flytt delen att fungera på Fibaro flood sensor?
Nej, den verkar inte skicka vidare tamper-signalen. Bara pip om jag minns rätt.
 
Så nu har min Vera tappat datum igen (6 eller 7:e gången), Jan 1:a 2000. Blir till att vänta 2-3 dagar innan support fixar det (istället för att delge hur man fixar det själv). Får väl snart göra som Bamsefar....
 
  • Gilla
Bamsefar
  • Laddar…
HC2:
Jag har några scener som tänder/släcker lampor när jag är bortrest.
För att dessa scener inte ska aktiveras när jag är hemma har jag skapat en global variabel "hemma".
if hemma=0 och if tiderna för resp. lampa på/av infaller körs scenerna. If hemma=1 så uppfylls alltså inte båda kriterierna för att scenerna ska aktiveras.

mitt problem:
jag försöker göra en virtuell knapp som helt enkelt sätter hemma=1 eller hemma=0 beroende på om man trycker på knappen "hemma" eller "borta".

jag har skapat en virtuell enhet och lagt till två knappar.

Knapp 1: Label: hemma (valet Main är ikryssad):
--[[
%% globals
--]]

fibaro:setGlobal("hemma", "1");
end

Knapp 2: Label: bortrest (valet Main är inte ikryssad):
--[[
%% globals
--]]

fibaro:setGlobal("hemma", "0");
end


Det verkar som att det fungerar för det mesta. Men ibland tänds en lampa hemma och när jag går in i variabelpanelen ser jag att hemma=0 trots att jag inte valt det.
Jag har satt en ikon till resp. knapp. Men när variabeln ändrats till 0 har den virtuella knappen hoppat tillbaka till sin ursprungliga ikon (den blå genomskinliga lådan).

Ett annat problem jag har är att om man snabbt byter mellan hemma/bortrest och sedan tillbaka så blinkar några lampor till. Ibland blir någon lysande och man måste stänga av den normalt.

Har jag missförstått hur man skapar virtuella knappar helt? Är min LUA kod för resp knapp helt fel?
Vad är det som är galet?

Tack på förhand
 
Redigerat:
Akahigi skrev:
Kan man koppla en co2sensor typ: [länk]
till Fibaros universalsensor? Skulle vilja mäta co2 och luftfuktighet i sovrummen men inte pynta 4 kex per z-wave sensor som någon modell jag såg kostade.
Antar att du redan sett denna lösning? http://forum.fibaro.com/viewtopic.php?t=2663
 
  • Gilla
bruka
  • Laddar…
Akahigi
KristoferL skrev:
Antar att du redan sett denna lösning? [länk]
Hade sett senseair k30 men inget färdigt kit. Kul att det verkar funka.
 
@anden
UI7 är i "heavy testing stage" enligt Vlad på micasa som jag pratade med i förrgår. Han försöker sätta upp nån rigg för att verifiera Arduino-pluginen tydligen.
 
Om någon som har uppgraderat till HC2 skulle ha en Vera Light eller en Vera 3 att sälja så skicka ett
PM me pris,
 
Hoffan skrev:
Om någon som har uppgraderat till HC2 skulle ha en Vera Light eller en Vera 3 att sälja så skicka ett
PM me pris,
Du kan köpa min vera3 för 5000 så kan jag köpa en HC2 :D
 
Rapport från HC2 camp :x

Såhär långt kan jag nog sammanfatta det med liknande som senast. Det bara fungerar. Numera med markant mera avancerade LUA scener än tidigare. Jag har i princip lämnat det grafiska gränssnittet helt och hållet, och det pga att detta GUI inte stödjer "NOT" - dvs man kan bara testa = eller < eller > eller >= eller <=. Och det räcker inte min i värld, jag testar gärna på "TOD ~= Natt" - t.ex. tänd om det inte är natt - och si det klarar inte GUI versionen. Och när man vill stapla lite varianter ovanpå varandra "a och b eller c och d" så blir det gärna fel om man inte tänker till, och det blir lättas i LUA script läge.

Jag har också hittat en del udda saker, som att en av mina fibaro 3kW switch puckar fick två virtuella brytare, eller att GUIt ballar ur lite ibland. Vissa saker verkar inte heller riktigt fungera i FF eller Chrome, som att importera virtuella enheter (det är helt klart bättre att skapa dom helt själv och copy&paste på koden....).

Fibaro är grymt mycket stabilare och rappare, men nej det är inte perfekt - det finns buggar här med, om än inte lika illa som i Vera som kräver massor av moduler (appar) för att ens få det mest grundläggande på plats.

Fortfarande nöjd, och jag har för övrigt sålt av min Vera Lite för en tid sedan - inte en chans att jag går tillbaka.
 
Det som slår mej som nybörjare är att om jag vore skärpt LUA programmerare skulle jag erbjuda mina tjänster för en rimlig peng till alla oss som vet hur vi vill att vår hemautomation ska funka men inte är stadda vid sådan kassa att vi kan betala ett proffesionellt företag att fixa det. Jag skulle gladeligen betala ett antal tusen för en sådan tjänst. Men det kanske redan finns
 
Ett problem som uppstår när man erbjuder sina tjänster för pengar är garanti. Om det är något som händer och/eller man programmerat fel, så får du i så fall rätten att reklamera och på den vägen vill inte jag vandra kan jag säga.
 
Det är kanske jag som ser det annorlunda.Vilken programvara jag än köper så vet jag ju att den inte kommer att funka utan buggar från början. Men jag förväntar mej inte att få pengarna tillbaks utan istället buggfix tills det funkar. Rikspolisstyrelsen la 100 mille på sin, som de nu skrotat. Jag är rätt säker på att de inte får ett öre tillbaks.

Men det är ju som jag tänker. Om jag köper hårdvara för 25000 skulle jag gärna betala nån hobby-LUA 10000 för att fixa så det funkar. Må det ta tid, men jag får säkert ett lika bra eller bättre system än om jag betalar 4 gånger mer till nån proffsfirma
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.