Jag skall mecka med bilens motor o har idag köpt en momentnyckel. Jag har läst att momentnycklar ibland inte stämmer, därför vill jag undersöka min nyckel innan jag använder den. Jag googlade fram en kille som satt fast sin nyckel i ett skruvstäd, sedan hängde han vikter på nyckelns handtag och kunde då se om hur den reagerade.

Jag vet inte hur man kalibrerar nyckeln men för mig räcker det att se hur bra eller mindre bra den stämmer och sedan anpassa mig därefter. Jag googlade fram att man inte direkt kan jämföra Nm och Kg, men någon skrev att 1Kg skulle motsvara 9,81Nm. (Vi avrundar till 10Nm)

Om jag har en nyckel som är 40cm lång, kan någon räkna ut hur mycket vikt jag skall hänga på skaftet för att det skall motsvara 10Nm? Jag skulle gärna vilja ha uträkningen/formeln så man kan laborera med siffrorna :)
 
Nm = N * m (Newton gånger meter)

x * 0,4 = 10

x = 25

25 N / 9.81 = y kg
 
  • Gilla
nattugglan11
  • Laddar…
Bockar o bugar :)
 
Att tänka på är att vikten måste hängas vinkelrätt mot skaftet.
 
ullberg
En annan sak att vara lite observant på är längdmåttet, det mått som är intressant i nyfnikens formel är måttet från centrum på tappen till den punkt där du hänger vikten. Om måttet 40 cm är totala längden på momentnyckeln försvinner det nog ett par centimeter i varje ände (tappen sitter någon centimeter in, och kanske är det svårt att hänga vikten allra längst ut på skaftet).

/U
 
Redigerat:
Vad är det för motor och vilken momentnyckel har du köpt?
 
ullberg skrev:
En annan sak att vara lite observant på är längdmåttet, det mått som är intressant i nyfnikens formel är måttet från centrum på tappen till den punkt där du hänger vikten. Om måttet 40 cm är totala längden på momentnyckeln försvinner det nog ett par centimeter i varje ände (tappen sitter någon centimeter in, och kanske är det svårt att hänga vikten allra längst ut på skaftet).

/U
Skaftet måste även vara helt horisontellt. Pekar det exempelvis 45 grader uppåt eller nedåt blir det ca 30% fel.
 
ullberg
mycke_nu skrev:
Skaftet måste även vara helt horisontellt. Pekar det exempelvis 45 grader uppåt eller nedåt blir det ca 30% fel.
Vilket @nykniken täckte in redan i inlägg #4, om än att jag vill hävda att nyfnikens formulering är den verkligt korrekta som dock sammanfaller med din i de fall man litar på tyngdkraften (som i detta fall).

;)
 
  • Gilla
Lostmoose och 1 till
  • Laddar…
Ja, ja. Man vet ju aldrig om TS svetsar fast vikten. ;)
 
  • Gilla
ullberg
  • Laddar…
Enk Projektet skrev:
Vad är det för motor och vilken momentnyckel har du köpt?
Motor : B230FK - Volvo940 = underbart meckvänligt
Nyckel : 299kr Jula. Ja det är säkerligen ingen proffsnyckel men oavsett märke så kan de fungera felaktigt - så test/kalibrering behövs alltid.

Jag ska byta topplockspackning och vill inte dra sönder bultarna eller krossa den nya packningen :)
Kommer snart få packningar på posten o imorgon skall jag testa nyckeln.
 
nattugglan11 skrev:
Motor : B230FK - Volvo940 = underbart meckvänligt
Nyckel : 299kr Jula. Ja det är säkerligen ingen proffsnyckel men oavsett märke så kan de fungera felaktigt - så test/kalibrering behövs alltid.

Jag ska byta topplockspackning och vill inte dra sönder bultarna eller krossa den nya packningen :)
Kommer snart få packningar på posten o imorgon skall jag testa nyckeln.
Då duger momentnyckeln som den är....kolla i verkstadshandboken om turordningen innan du börjar....
 
Enk Projektet skrev:
Då duger momentnyckeln som den är....kolla i verkstadshandboken om turordningen innan du börjar....
Jo jag har turordningneschemat o momenten, lånade bok på bibblan o googlade.

Nyfiken på varför du tycker min nyckel duger som jag har :) ..för att det inte är så noga med en gammal bil? :) ...jag är ingen mekaniker men att skruva fast en topplocksbult korrekt borde ju va lika viktigt på alla bilar - o då måste man ha en fungerande nyckel.
 
nattugglan11 skrev:
Jo jag har turordningneschemat o momenten, lånade bok på bibblan o googlade.

Nyfiken på varför du tycker min nyckel duger som jag har :) ..för att det inte är så noga med en gammal bil? :) ...jag är ingen mekaniker men att skruva fast en topplocksbult korrekt borde ju va lika viktigt på alla bilar - o då måste man ha en fungerande nyckel.
Den nyckeln duger bra till den typen av motor...en enkel och bra konstruktion i botten....är den inte modifierad för överladdning och liknade kommer det funka bra med enkla verktyg....mer noga att du har koll på turordningsschemat o momenten än en kalibrerad momentnyckel.....
 
  • Gilla
1457g
  • Laddar…
Mikael_L
Vad jag hört så är det när det gäller topplock lite mer viktigt med lika moment på alla bultar (och givetvis rätt ordning och metodik på dragningen) än att momentet i sig är väldigt exakt.


Men hursomhelst vill jag naturligtvis att TS testar sin Jula-momentnyckel och sen presenterar resultatet här. :)
Jag skulle inte bli förvånad ifall den faktiskt är ganska OK.
 
Mikael_L skrev:
Vad jag hört så är det när det gäller topplock lite mer viktigt med lika moment på alla bultar (och givetvis rätt ordning och metodik på dragningen) än att momentet i sig är väldigt exakt.


Men hursomhelst vill jag naturligtvis att TS testar sin Jula-momentnyckel och sen presenterar resultatet här. :)
Jag skulle inte bli förvånad ifall den faktiskt är ganska OK.
Med handen på hjärtat så tror jag det är samma mekanik/teknik i alla momentnycklar, en "spänd fjäder"(?) Sen är det nog olika bra materialval som styr prislappen. Som med sängar, olika fjädrar :) Så jag tror också nyckeln kommer göra sitt jobb. Återkommer framöver om hur det fungerat ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.