Hej, hej. Baksidan på mitt hus ligger några meter från en 10 meter hög bergsknalle, och jag antar att berget för ned avsevärda mängder vatten som jag inte vill ha mot grunden. Jag har hört talas om att man kan gräva ned något sorts dräneringsrör som man leder till en stenkista, men dessvärre är jag komplett nollställd vad det gäller sådana här saker, så jag har några frågor som jag skulle bli glad om någon besvarade.

1. Vad är det för rör men använder egentligen? Vad heter det? Vad ska man ha för dimension osv?

2. Stenkista - låter som en stor grop med sten. Hur stor måste den vara, vad har man för sten i den? Observera att jag tänkte placera stenkistan i en skogsdunge där man aldrig befinner sig, så det gör inte så mycket om den svämmar över lite ibland.

3. Hur långt från husväggen ska jag ha röret?

4. Hur djupt ska det ligga?

5. Är det nåt mer jag behöver veta? :)

MvH
Dennis
 
Har du märkt några problem med översvämning tidigare? Du är förstås orolig för att din grund ska utsättas för påfrestningar av vattnet. Har du dränerat runt huset? Vart tar det vattnet vägen idag? Kanske kan du koppla stenkistans bräddavlopp till den dräneringen om den går vidare till kommunalt dagvatten? Det kan också räcka att lägga några slangar i marken som du kopplar till dagvattnet. Vanligt är att dränering läggs nån decimeter från grunden, med fall (lutning) till dagvattenbrunn

En stenkista är ett slags tillfällig förvaring av regnvatten (alltså från rännor på tak) egentligen. Mest avsedd för tomter med god dräneringsförmåga vad jag kan förstå. Kistan kan vara några kubik stor, den har också ett bräddavlopp som är anslutet till kommunens dagvattennät.

Har inga bra mått på slangen men antar att du ska ha vanlig dräneringsslang som finns på brädgår'n eller Lantmännen.

Inte expert på området, men mitt lama försök kanske kan få fart på nån annan?

/me
 
Jo alltså, min dränering är åt skogen. Och då menar jag inte att vattnet leds dit. ;)

Det finns tendens till fuktgenomslag på ett par ställen i källaren, men samtidigt så saknar jag HELT avledning av dagvatten och vill därför lösa det här på ett litet enklare sätt än att gräva upp runt hela huset allt som hör därtill. Inspekterade min "dränering" häromdagen och upptäckte att på framsidan av huset går takvattnet snyggt ner i ett rör i rabatten som.. slutar i jorden 20 cm ner, 10 cm från grunden. På baksidan är det något som mer liknar riktig dränering, men där är det totalstopp i röret ändå. Så jag har alltså både vattnet från taket och från berget rakt ner runt grunden och, därför kanske det räcker att åtgärda det istället för att ge sig på ett jätteprojekt med uppgrävning runt hela huset och så vidare...

Vad jag mest undrar över är hur jag ska göra för att ta hand om vattet som kommer från berget, innan det kommer till huset. Jag menar, det borde väl hjälpa ganska så mycket att leda bort vattnet med hjälp av något som inte ligger så djupt och så där.
Så vaddå "slangar i marken", det där får du utveckla lite. :)

Sen så måste jag ju göra av allt vatten nånstans, men det är ju en annan historia..
 
Att avleda husets dränering till stenkista kan vara vanskligt. Stenkista eller inte är helt beroende av om markförhållandena är sådana att infiltration kan åstadkommas och att infiltreringshastigheten är tillräckligt snabb. Spelar ingen roll om du har plastmodul eller vanlig sten om jordens infiltrationsförmåga är för låg. Bygger man upp ett system som bygger på någon form av stenkista måste man vara medveten om att om jordarten inte tillåter bortflöde tillräckligt snabbt så kommer du istället att trycka upp vattnet under huset. Har du naturlig lutning även nedanför huset ner mot skogen dit du tänker leda vattnet är det säkrare att om det går att få ett tillräckligt fall sakta låta rören stiga till ytan så dess avslut blir antingen i en grund grop med en övrekant på en nivå lägre än husets lägsta grundläggningsdjup eller så struntar du i gropen och låter vattnet översila jorden - huvudsaken är att du nivåmässigt är under husets grundläggningsdjup. Bägge förutsätter dock att du inte har en granne nedanför vars mark du dränker.
Takavvattning skall inte ledas till husets dräneringsrör utan skall förläggas i egna täta markrör. Dessa behöver man inte gräva ner så djupt så de kan du bra lägga ner runt huset genom att fast gräva för hand. Vi har väl våra cirka 30 cm djupt. De skall ju ha sådant fall att de rinner toma och därför bör inte frysrisk föreligga... (har inte någon statistik att gå på än därav bör :-?). Avled nedanför huset.
Avrinningen från berget är det ju mycket bra om du har egen dränering för. Denna behöver du inte heller gräva ner till Kina Till detta används tex. 100 mm dräneringsslang som du förlägger i ett längsgående dike som du fyller med singel så att vattnet rinner lätt dit och inte till huset. Avled till lämplig plats nedanför huset.
Att leda regnvatten till avloppssystemet stör reningsprocessen varför det ofta inte är tillåtet till kommunala verk och absolut inte att rekomendera om man har enskilt avlopp.
Lycka till med rören!
PS! Ta bort alla blomland runt grunden. De hjälper också till att förstöra ditt hus.
 
Tack så mycket för ditt inlägg, rätade ut många frågetecken.

Avrinningen från berget är det ju mycket bra om du har egen dränering för. Denna behöver du inte heller gräva ner till Kina Till detta används tex. 100 mm dräneringsslang som du förlägger i ett längsgående dike som du fyller med singel så att vattnet rinner lätt dit och inte till huset. Avled till lämplig plats nedanför huset.
Det var mest det här jag var ute och fiskade efter. Det är ju förståeligt att man inte behöver gräva så djupt när vattnet är "nytt". Men vad kan vara lämpligt? 40 cm? Fast, å andra sidan kanske jag inte ens kommer så djupt innan jag kommer fram till berget..


Nu har jag visserligen postat det här i en annan tråd, men skulle jag kunna leda ner regnvattnet från tak & berget ner i en gammal oanvänd dricksvattenbrunn? Jag har tydligen en granne 300 meter bort som tar sitt vatten från en djupborrad brunn, men det är också den ende som har enskilt vatten. Det känns så frestande eftersom brunnen ligger precis rätt placerad & det var långt ner till vattenytan när jag kikade ner.

Snälla, säg att det är en jättebra idé. :D
 
Du kan förorena grannens brun om du gör så.
 
Kolla också vad skyddsavståndet till grannens brunn är. Finns ju regler även för infiltration om man kommer för nära en dricksvattenkälla men 300 borde vara utanför den zonen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.