Hej

Jag har idag inte någon vidare bortledning av dagvattnet från tak mm. Inte bra för huset... :'(

Jag har kollat med Stockholm vatten, och de säger att jag inte får/kan ansluta dagvattnet till avloppet för att avloppsystemet i området inte klara sådana mängder vatten, men att jag däremot kan leda vattnet till en stenkista som jag sedan dränerar med rör anslutna till avloppet.

Jag har nu hittat något som kallas dagvattenkassett som skall vara betydligt mer effektiv än en traditionell stenkista. Funderar på att ansluta 5 eller 6 sammankopplade kassetter till dagvattnet, med en dränerad grusbädd under, där dräneringsrören är anslutna till avloppet. Vad tror ni om den idéen?

http://se.wavin.com/master/master.j...me=oc_middle_product_detail_I&bmLocale=sv

Är det någon här som har någon erfarenhet av detta, eller liknande lösningar?

/Jonas
 
  • kassett.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkar vara lite överkurs!
Detta är ju en fett/olje- och bensinavskiljare för tex verkstäder!
Kapaciteten på en stenkista beror mest på volymen, kontaktytan med omgivande marklager och på genomsläppligheten hos dessa lager.
 
Njae, det stämmer inte riktigt att det är en oljeavskiljare. Det är just en dagvattenkassett..
Jag vet att de har länkat lite konstigt på Wavins hemsida..
Går man in på "teknisk information" så hittar man en bra broschyr med installationsanvisningar.
Har aldrig monterat nån sån själv, men det verkar vara smidigt.

 
Intressant produkt. Har också problem med dagvattnet. Regnar det för mycket rinner det in i garaget.

Hur många behöver man ha per kvm uppsamlande yta? Pris?

Hur stor behöver man normalt göra en stenkista om man samlar vatten på 130kvm tak?
 
Hittade rätt broschyr nu.
Det verkar som om den fungerar som en volymsskapare i marken, dvs en liten damm i marken, varifrån infiltrationen sen sker.
Kan nog vara bra!
 
Varje modul skall klara 29 m2 om marken är bra.

Mathias, du borde kunna använda dränrör för att forsla bort vattnet till avloppet precis som jag. Borde vara samma regler där du bor. Det är ju inte allt för långt mellan våra hus. ;)

/Jonas
 
Jonas_H skrev:
Varje modul skall klara 29 m2 om marken är bra.

Mathias, du borde kunna använda dränrör för att forsla bort vattnet till avloppet precis som jag. Borde vara samma regler där du bor. Det är ju inte allt för långt mellan våra hus. ;)

/Jonas
Det är intressant att man faktiskt får leda vatten från kistan till avloppet, så sa man inte till mig förra året.

Problemet med att leda ner vattnet i avloppet, eller iaf överskottet från stenkistan, är att när det verkligen behöver ledas bort, då är det fullt i avloppet och man riskerar att få tillbaka vattnet via avloppet. Då kommer det garanterat inte där man vill ha det. Det är väl iofs så att den egna mängden vatten gör en försvinnande liten skillnad i sådant fall.

Hur långt från huset ska en stenkista/plastkorg ligga? Jag kan tänka mig att jag har svårt att ha en stenkista + återledning till avloppet pga att huset ligger så nära vägen.
 
Minimiavståndet är 5 meter från bostadshus om jag minns rätt.

Jag funderar på att leda ut vattnet i en slänt bakom huset kistan och sedan vidare ut i dräneringsrör.

/Jonas
 
Detta verkar intressant, är det någon som har sett pris för dessa?
Vilka är återförsäljare?

 
Jag har jobbat en del med dessa, de fungerar kanonbra, dessutom så behöver man inte gräva lika stort hål som om man skulle ha en traditionell stenkista.

Jag har handlat av Podrän i Sthlm och vill minnas att priset var runt 5-600 kr + moms.
 
Hej! läser er diskussion, jag har grävt en stenkista för varje stuprör och det fungerar utmärkt. Stenkistan är ca 2kbm stor och ligger ca fem meter från huset med ett markrör som går från stupröret med lite lutning till kistan. La en markduk ovanpå stenarna så att ej jord skulle täppa till kistan, sedan såddes gräsmatta ovanpå.

   
 
nellas: Har du ingen avledning vidare till kommunens dagvatten? Vi måste ha stenkista (dvs ta hand om regnvattnet på tomten) men får ha bräddavlopp med vattenlås till det kommunala. Fattade också för att spolbrunn skulle finnas på regnvattnet men kan ha missuppfattat det, kanske bara gällde vanliga avloppet.

På vår tomt blir det lite krångligt att ansluta carport/förråd till husets regnvatten så det får egen stenkista utan bräddning. Har en mindre ravin ner till bäck på baksidan av huset och kastade fram förslaget på byggmötet att leda ut vattnet dit. Det kunde man tänka sig men ville inte se nån ritning på dragningen ;D

/me
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.