Halloj! Marcus här.

Nybliven medlem här på forumet, men har varit inne och kikat sedan ett tag tillbaka. Tänkte att det var dags att bli medlem nu när man köpt hus och allt :)

Huset är under byggnation och inflytt beräknas någon gång i oktober.

Tanken är nu att bygga ett garage samtidigt som huset byggs. Åtminstone påbörja bygget. Jag får lov att börja bygga i juni. Anledningen till att jag inte kan börja tidigare har att göra med huset som byggs på tomten. Garaget ligger lite i vägen för leveranser osv till huset.

Garaget kommer landa på omkring 70 kvm. Jag kommer att göra det mesta av arbetet själv men med hjälp av familj och vänner när det behövs.

Måtten på garaget var tänkt 8,2 m långt och 8,5 m brett. Väggarna var dock bara ritade som 145 mm tjocka när ritningen skickades in. Mina väggar blir drygt 300 mm. Jag har frågat kommunen om hur noggrant yttermåttet måste vara men inte fått något svar ännu. Det ligger ju en bit utanför stan och tomten är ganska stor. 1500 kvm. Tycker inte dom borde vara så petiga med det. Plattan blir fortfarande enligt ritningens yttermått. I värsta fall får man gå ner ett par kvm på invändig storlek.

garageritning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väntar även på svar angående höjden. Vill gärna ha 2,70 invändigt. Har ju faktiskt inget mått utsatt för bygghöjden på ritningen. Har läst någonstans att det inte får överstiga husets höjd vilket inte är någon fara då det är ett 1,5-plans hus vi köpt. Någon som har bättre koll?

Slänger upp mer info när tid finns :)

// Marcus
 
Välkommen till forumet!
Först och främst vill jag meddela att jag tycker du tänker helt rätt som gör garaget så pass brett som du gör, finns inget värre än att behöva trängas med två bilar eller vara rädd att slå i något med bildörrarna.

Angående höjden så regleras det oftast i detaljplanen och de reglerna kan se ut på en rad olika sätt.
På din ritning finns ju ett mått som anger takhöjden till 2.3m?
 
Tack!

Ja tanken är att kunna ha hyllor längs med väggarna utan att det blir för trångt. Ser många som bygger runt 7-7,5 m och det blir snabbt väldigt trångt.

Skalar jag på ritningen så får jag fram ca 4,85 m. Skalan är bortklippt från bilden som ligger uppe här. Tycker jag borde kunna ha högre än 2,3 m iaf. Kör man 22° taklutning sparar man någon decimeter jämfört med 23° :)
 
Det beror helt på hur den maximala höjden är specad i planbestämmelserna, om det nu är detaljplanerat område?
Ett vanligt sätt att begränsa höjd i detaljplaner är att begränsa "byggnadshöjden" och den har inget med takvinkeln att göra. Mitt tips är att kolla upp exakt vad du har för regler innan du ritar ditt garage.
 
Det ligger utanför detaljplan :)

Hittade ett dokument med lite mer info där det står att byggnaden ska underordna sig huvudbyggnaden. Får se vad dom svarar!

Har även fått pris på grävning för grunden.

Runt 40'

Då ingår:

Dränering
Avlopp
40 m gulrör till el
35 m vattenslang i gulrör

30 cm 0-90
20 cm makadam
Samt grävtimmar

Sedan tillkommer kostnad för lite flis.

Flisen lägger jag ut själv innan kantelement åker på.

Jag jobbar med armering och betong förresten.

Ska se om jag kan få upp en bild på tomten sen!
 
  • Gilla
davveno1
  • Laddar…
Så här har jag ritat i nuläget:

vägg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Brukar man "börja om" med cc 600 efter t.ex fönster eller dörr så som jag gjort? För att förenkla isoleringen samt spara in några reglar tänker jag nu. Jag har ju ingen gips att ta hänsyn till då jag kommer köra duk utvändigt samt liggande 45x45 på insidan.



Väggarna kommer (troligtvis) se ut så här utifrån:

Panel 22x?
Spikläkt 28x70
Fasadskiva 50
Vindduk
45x145 stomme
145 isolering
ÅB folie
45x45 liggande
45 isolering
OSB 11
Gips 13

Borde duga tycker jag :)
 
Här har vi en bild på brottsplatsen:

20140325_161336.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Husets grund uppsatt i bakgrunden. Garaget kommer ligga där makadamen ligger.
 
Här har det stått stilla ett tag nu. Varit mycket med huset och annat som tar tid!

Har tänkt att beställa material till garagegrunden nu till semestern och få färdigt plattan iaf.


Idag sitter jag och ritar lite på stommen. Funderar på att plocka bort den stående bärlinan i den bortre väggen på bilden. Inte av kostnadsskäl utan för att spara tid. Kanske även plocka bort den på motstående sidan. Det är ju endast en dörr och ett ganska litet fönster. Takstolarna hamnar ändå inte rakt över varken dörr eller fönster. Vad säger experterna? Är det vettigt att ha en infälld stående 45x195 eller är den helt onödig i mitt fall?

stomme.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur gör man över portarnas öppningar? Bör man ha en stående bärlina där?

// Marcus
 
  • stomme.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu närmar det sig byggstart. Fick inte gjort någonting förra året. Inte ens plattan. Men nu i efterhand så är det ganska skönt att man haft lite mer tid på sig att tänka igenom saker och ting.

Det har tillkommit några detaljer som ska med i bygget så som nedfälld saxlyft samt saxtakstolar.


Saxlyften blir en höglyftande variant typ den här:

http://www.twinbusch.de/product_info.php?products_id=13

Har ni tips om andra liftar får ni gärna komma med idéer! (y)


Så här ser stomme + takstolar ut för närvarande:
stommetakstol.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utvändiga takvinkeln är 23 grader och invändiga vinkeln gick att få till 15 grader vilket ger en hel del mer takhöjd. Har ca 3,9 meter från betongplatta till gips vid högsta punkt. Väggarna är 2,7 meter.

För tillfället har jag ritat med helt symmetriska takstolar men brytet på underramen kan komma att flyttas för att centrera högsta punkten över lyften. Har även flyttat portarna som ni ser på stommen. Tanken är att ha en vanlig parkeringsplats samt en plats med arbetsbänk längs med garaget. Gott om plats för att skruva :).

Första steget när vädret tillåter blir nu alltså att gjuta plattan för lyften :cool:

Kom gärna med idéer och synpunkter!
 
  • Gilla
kes0 och 1 till
  • Laddar…
Ser bra ut!
Jag hade hoppat den stående 45x195 i väggarna, om du inte har nån takstol över dörr eller fönster.
Saxlyft, me like...

//AA
 
Ordentligt bygge! Jag har dock ett tips jag vill delge då jag har ett liknande garage.

Jag har 2 portar varav den ena är extra bred. LÖJLIGT lätt och smidigt att ta sig in och ut i garaget med bil (även för sambons minibuss. Önskar jag hade det till båda.

Nu svänger vi iof in i garaget och jag tolkar det som att du kan åka rakt.

Men ville bara slänga ut det, en bredare port alt en jätteport för båda ingångarna á la USA.
 
  • Gilla
JeppeKa
  • Laddar…
saiter skrev:
Ser bra ut!
Jag hade hoppat den stående 45x195 i väggarna, om du inte har nån takstol över dörr eller fönster.
Saxlyft, me like...

//AA
Tror det blir så också. Har möjlighet att placera reglarna rakt under takstolarna överallt. Känns bara som ett tidskrävande och onödigt moment att fälla in en bärlina. :)

nypon skrev:
Ordentligt bygge! Jag har dock ett tips jag vill delge då jag har ett liknande garage.

Jag har 2 portar varav den ena är extra bred. LÖJLIGT lätt och smidigt att ta sig in och ut i garaget med bil (även för sambons minibuss. Önskar jag hade det till båda.

Nu svänger vi iof in i garaget och jag tolkar det som att du kan åka rakt.

Men ville bara slänga ut det, en bredare port alt en jätteport för båda ingångarna á la USA.
Som det är ritat nu så blir det två stycken 2,4 eller 2,5 meter breda portar lite beroende på priset. Jag svänger in på en ca 7 meter lång uppfart och kör sedan in i garaget.

Anledningen till att jag inte har en stor port är för att jag inte vill ha någon portmotor i vägen för lyften i garaget. Vad jag vet så finns det ingen portmotor som går att montera i ena änden på porten.

Så som det är tänkt nu så blir det portmotor till den ena porten där man kör in/ut oftare och manuell öppning på porten vid lyften för takhöjdens skull. Hade gärna haft två bredare portar typ 3 meter men priset vill gärna skena iväg. Får se vad man hittar! :D
 
Bärlinan hade jag inte skippat, gör ju ganska mycket för stabiliteten i bygget med...

Jag har en 5,3 meter port och jag har satt min motor 1 meter ut från skenan på ena sidan och det har funkat utan problem i snart 1 år.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Pumba skrev:
Bärlinan hade jag inte skippat, gör ju ganska mycket för stabiliteten i bygget med...

Jag har en 5,3 meter port och jag har satt min motor 1 meter ut från skenan på ena sidan och det har funkat utan problem i snart 1 år.
Gör den verkligen det? Borde bli minst lika stabilt att t.ex kryssa ett par spikband tycker jag. För takstolarnas skull så tillför den ju ingen extra styrka om nu takstolarna står rakt över stommens reglar.

En 5,3 meters port är rejält (y) Blir dock lite väl tätt mellan bilarna även med en så stor port. Släpper ju ut all värme ganska fort på vintern med!
 
Någon med erfarenhet av hur man monterar portar och motor snyggt när man har ett lutande och ganska högt innertak? Hittar varken bilder eller info! :confused:

De flesta portarna har ett tvärstag längst ut på skenorna. Verkar bara vara Norgate (skånskabyggvaror) som inte har detta stag. Detta staget är hamnar ju mitt i vägen för allt om man vill ha en lyft... Får forska lite i detta :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.